AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.140

Öhlins på M3E46

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Jag söker bilder på hur gasbehållarna på Öhlins dämpare(även andra märken),sitter monterade på olika bmw bilar.
Samt på hur "ledningarna" till gasbehållarna är dragna/monterade.
Är det brukligt att borra hål i hjulhusen för att få upp gasbehållarna?.

Jag har öhlinare på en 330 och dom har inte borrat hål i hjulhusen för att få upp slangen till gasbehållaren. Om jag hinner ikväll kan jag ta kort och maila men risken är att jag inte har tid idag och då kan jag göra det först om en vecka (ska på semester).
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
ryk 330xi

Är slangen till gasbehållaren fäst i toppen på öhlin dämparen eller på "sidan".

Jag har fått ett erbjuande på ett par sådana här dämpare: Länk

Eftersom slangen till gasbehållaren är fäst i botten av dämparen,så undrar jag hur man får in den i motorrummet?.
Där bak är det inga problem.

Pä öhlins (dom jag har i alla fall) är slangen fäst i toppen
355Hp,

Ska du köpa Moton Clubsport ifrån Turner Motorsport eller Dan Law? Låter som ett riktigt kul projekt. Vad får du betala? Vilket kit ska du köpa (coilover bak eller inte)?

Länk
Länk

Det finns en artikel om Turners projekt E46 M3 med Moton Clubsport. Se länken nedan om du inte redan läst den.

Länk

Vad man kan se på bilderna är att de antagligen har längre slangar och drar dem framåt i hjulhuset och sedan upp i motorrummet.

Länk

/RS2

355Hp,

Kolla med Pelle på Stötdämparexperten i Sthlm. Jag tror de har monterat Öhlins på några vanliga E46.

Länk

/RS2
pelle
Pelle på stödämparexperten har monterat öhlinarna på min 330xi. Han tyvär inte ta några bilder innan det blev mörkt idag men kan försöka göra det imorgon bitti och maila från Mallis (ska finnas trådlöst internet på hotellet) om det inte lyckas gör jag det om en vecka när jag kommer hem.

Har du tagit bort plastpluggarna i kylkanalerna till bromsarna? det gör stor skillnad för kylningen till bromsarna. Orginalbeläggen (som är riktigt kassa) smälte på gelleråsen efter start och mållrakan i 210 för mig och det är ju ganska spänande ;-) Nu kör jag med pagid rs19 belägg och det är stor skillnad mot orginalbeläggen. Jag tänker dock byta till bättre skivor och porsche fyrkolvsok om ett par veckor och hoppas på att bromsarna ska bli tillfredställande då.

Brukar du köra på bana? Kan jag ha träffat dig på någon bankörnig...

Lycka till med allt

Mvh Petter
ett fel medelande och flera stavfel men det går ju inte att redigera ;-(
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Rs2:
"Ska du köpa Moton Clubsport "
Nja,det är det här med dragningen av slangarna, jag vill inte borra i karossen.
Det går att dra in dem via luftintaget på förarsidan, på passagerar sidan får man gå under ifrån, känns lite som en nödlösning.Blir det Moton är det "non rear coilover".Supporten på dessa dämpare är lika med noll i Sverige så jag tror jag ska kika lite på öhlins.
Vad är det för öhlinare Ocl/Brorssons har på sin Csl.

355Hp,

Jag tror inte att det finns så mycket erfarenhet av Öhlin stötdämpare här i Sverige heller på just E46 M3. Ring Richard på OCL/Brorssons och prata med honom. Jag har dock för mig att priset var ganska högt för ett komplett Öhlin kit med högtrycks gasdämpare. De har även enklare stötdämpare modeller men då kan man lika gärna köpa dubbelt justerbara Koni ifrån TC Kline.

Det som jag tycker är intressant med Moton Clubsport är förutom priset att man kan justera gastrycket och att de inte behöver renoveras lika ofta som t ex ett par Öhlin racing stötdämpare. Dock så verkar slaglängden på kolvarna vara ganska liten vilket gör att bilen kanske blir alltför låg och man måste använda extremt hårda fjädrar. Moton har ju sitt huvudkontor i Holland så kontakta dem för mer info.

Angående montering av de yttre gas behållarna så kan man beställa längre slangar med snabbkopplingar. Fram så kan du dra in slangarna vid krängningshämmarna och vidare upp i motorrummet så man behöver inte ta hål i karrosen vare sig fram eller bak bara man har tillräckligt långa slangar. Om du ska ha en coil-over lösning bak så bör man svetsa förstärkningar med stag som på ett motorsport chassi eftersom det övre stötdämparfästet inte håller för detta annars.

/RS2

355Hp,

Kolla din email angående Moton bilder.

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
355 hp,

Vi kör med Öhlinare på racebilen.
Hör av dig om du är intresserad av ett kit.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om ngn mailat mig angående Öhlins, så kan de vara vänliga att göra det igen?

Mvh,
/Johan
Johan,

Vilka Öhlins har du på din bil nu? Du kan maila mig om du hellre vill det.

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vi använder 36 HMRC fram och TT44 bak
Johan,

OK, det låter dyrt... :-) Jag antar att du har riktiga coil-over bak nu med racing chassit?

Länk
Länk

Länk
Länk

Det kanske är dags att jag pallrar mig ner till Ringen och kollar in bilen snart.

Ha det!

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
RS2,

Inte dyrt alls. :)
Japp coilovers bak också.

Det är verkligen dags. Annars kommer bilen vara på STCC-finalen samt köras i SLC helgen efter.

Mvh,
/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.