AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
773

Vibrationer i M42 (318is E30)

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att komma till botten med en vibration i min M42-motor. Vibrationen uppträder såväl stillastående som under körning mellan 2-3000 rpm med "vibrationstopp" vid 2300 rpm.

Kan det vara problem med kuddarna till motor eller växellåda alt. insprutningsproblem? Om det inte var så att vibrationen uppstod även vid stillastående så hade jag gissat på kardanknutarna.

Tacksam för hjälp.

mvh
/Jonas
Nu har jag varit hos fem olika mekaniker och fått fem olika teorier om felet. Jag skulle verkligen uppskatta lite experthjälp i göteborgsregionen. Någon som är riktigt duktig på M42 eller känner någon som är det?
Börja med att kolla hur motorkuddarna ser ut. Tryck och dra motorn i sidled och se om den rör sig onormalt mycket.
Inspektera kuddarna och kolla så dom inte är spruckna osv.

Vad mekanikerna för olika teorier?

/Anton
Motorkuddarna är helt ok. Detsamma gäller växellådans kuddar.

Teorierna har varierat från balansaxeln till generatorlagret (numera eliminerat) till obalans i växellådan till bränsle/tänd-problematik (tändstift, tändspole, spridare eller tändkablar). Jag har bytt tändstift, då de gamla var riktigt rötna, men spridarna kostar 1000 kr/st och tändkablar kostar 440 kr/st så det känns lite surt att lägga ner 6000 kr på material då man inte ens vet om det är det som är felet.

Jag kompressionstestade motorn och fick 12.1 på samtliga cylindrar.
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Går den på alla cylindrarna? Om inte så ryck tändhatt för tändhatt när motorn är igång för att se vilken cyl det är som är död.

---
/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.