AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
996

Mätarställning Z3

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hej.

Nu har jag gått igenom typ halva forumet och inte hittat något vettigt svar på om det går att kolla om en Z3 har skruvad mätarställning eller inte... så det vill jag ha svar på om det går eller inte.
Ska köpa en Z3:a och vill veta om det är lönt att åka in till BMW och be dom kolla upp mätarställningen
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nej, det går inte att kolla upp mätarställningen på elektronisk väg på Z3. Det enda du kan göra är att kolla upp bilens historik och hålla tummarna för att den stämmer.
Visa användare
16
Z3_TJO
520d -09
Z3 2.8 -98
Både ja och nej.

Ja, det är mycket enkelt. Du kan göra det själv. Enligt den verkstadshandbok jag har (Bentley Publishers BMW Z3 Sevice Manual) så finns det en indikering i form av en lysande punkt i displayen, mellan mätarställningen och trippmätaren, om mätarställningen som visas i displayen skiljer sig från det interna minnet (coding plug).

Nej, det går inte. Om den som skruvat mätaren vet vad han (hon?) gör, så är båda minnena ändrade och då går det inte att upptäcka på annat sätt än med historiken (besiktningsprotokoll t ex) som Masten skriver.

MEN om det är en bil tillverkad 09/1998 (dvs årsmodell 99) eller senare kan man kolla att instrumentklustret rapporterar rätt chassinummer. Gör den inte det är instrumentklustret bytt. Enligt manualen håller man inne nollställningen på trippmätaren och vrider tändningsnyckeln till radioläget. Man kan stega igenom en massa data, men det första som visas är de 5 sista siffrorna i chassinumret.

Lycka till med ditt bilköp
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har du ett besiktningsprotokoll som är utfört i Tyskland strax innan importen som styrker mätarställningen är det ganska osannolikt att den fifflats med på vägen in i sverige. Är det så att besiktningspapper o servicekvitton saknas från importland så är den med alltför stor sannolikhet manipulerad vid importen.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Tack så mycket för svaren!
Då ska jag undersöka papperen på bilarna som jag ska titta på.

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.