AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.687

Hur får man ut basen i kupén i E39?

jag har baslåda och steg i bagagen på min 523:a men får inte ut basljudet! ska jag ta upp ett hål i skidluckan eller 2 mindre hål i hatthyllan? vad tror ni blir bäst? jag har en 10" sluten låda som i skrivande stund står mot skidluckan. jag tänker som så att hålet borde sitta mitt för högtalaren dvs i skidluckan men tänkte kolla med er...

mvh daniel
bort me skid luckan, ställ basen så den inte står för skidluckan rikta basen bakåt. blir ljup å rejäl bas men dock lite okontrollerad. inte gjort det på en e39 men har haft så på andra sedan bilar å det är ju samma princip
tack för svaret! hur tar man bort skidluckan då? så vitt jag kunnat känna sitter den svetsad... djup, rekäl och okontrollerad? haha, låter fint!!=)
273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.
Har gjort en liknande installation i min e39:a.

Jag byggde en baslåda så att bägge 12-tummarna riktades mot skidsäcken (Ski sack).
Skidsäcken är egentligen bara en plastsarg med en lucka i utrustad med en säck för skidor, gardinstänger mm.

Skidsäcken går att demontera men spricker lätt då plasen är ganska porös.
Min skidsäck var fäst med en bult i underkant men satt med två plasthullingar upptill.
Dvs. lossa bulten, lokalisera "hullingarna" och försök försiktigt lirka bort skidsäcken i överkant. Själva luckan går att lossa från sargen också men då måste HELA sargen med lucka bort först för att komma åt.

Basen lär förbättras. Blir lite mindre om armstödet back fälls upp.

BMW - För att det känns rätt!
Robsarve
Har du plåt istället för skidlucka så är den punktsvetsad. Borra bort punktsvetsarna och bänd bort luckan. (Har du armstöd brukar en fot in där funka fint som alternativ till att bända :-)

tycker Erik
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag hade plåt istället för skidlucka, men den var inte punktsvetsad. Har tagit upp hål med en nibbler.

/Jonas
Det mest seriösa är att fixa en baslåda med element och ev. port som spelar direkt genom luckan i ryggstödet, ev. med lämpliga lister och tätning på lådan så det sluter tätt mot ryggstödet. Att spela in i skuffen först och låda det ljudet ta sig in i kupén via öppningen ger ett helt okontrollerat ljud, egentligen en helt feldimensionerad bandpasslåda. Kan säker låta mulligt enligt en del men om det är musik du är ute efter...no. Man kan säkert genom ren tur "hitta" en volym som förstärker vissa frekvenser men smatidigt spelar karossen med i det hela med tillhörande skrammel och oljud, lastar man sen nåt i skuffen så förändras hela härligheten, så icke med en låda tätt mot hålet osv.

FP
Jag har precis köpt en BMW 328 och håller just nu på bygger ljud i bilen. Min lösning blev en 5:e ordningensbandpass låda med 2 st 12" basar där basportarna sticker upp i hatthyllan. Jag är ännu inte klar med mitt bygge då det är ganska avancerat, men för min del (då jag inte har någon skidlucka) är detta definitivt den bästa lösningen. Kan dock ännu inte kommerntera hur det låter eftersom jag inte är klar. Men mina tidigare erfarenheter säger mig att det kommer låta finfint ;)
Så i din 523 skulle jag antingen dra ut ett rör till skidluckan, men då ska det vara tätt runt om och basljudet ska komma rakt in i kupen och inte något in i skuffen för bästa möjliga basupplevelse. Annars kan det som några här ovan skrev bli ett okontrollerat ljud. Eftersom basljudet då först rör sig runt i skuffen och sen därefter in i kupen.
Det andra alternativet är att som jag dra upp basrören genom hatthyllan...

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Du tänker helt rätt!
Låt elementet & ev. port spela rakt in genom skidluckan. Täta (som Folke skriver) mellan lådan & ryggstödet, så får du in allt ljud i bilen med så liten fördröjning som möjligt.
Jag har själv gjort så här på flera bilar & det ger absolut bäst resultat.
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Far runt i skuffen? o sen in i kupen? Räkna hur lång en ton runt 30 hertz är så märker man ju lätt att den ändå måste fara runt innan den ska nå ditt öra.

Det är kanske inte beroende på frekvensen hur lång fördröjningen blir, ljudvågor förflyttar sig alltid med c:a 340m/s. Däremot är risken för stående vågor vid låga frekvenser stora, mera svårtämjda och uppträder lätt i t.ex en volym som en normal skuff har. Vid c:a 30Hz är våglängden runt 10m och man hamnar lätt i en buk eller nod, dvs kan få både förstärkning eller utsläckning vid vissa volymer osv.
En baslåda i en skuff och en ny öppning därifrån in i kupén ger en okontrollerad, dåligt dämpad bandpasskonstruktion.
Alla som räknat på och byggt bandpass osv vet att det är rätt noga, i annat fall kunde vi slänga alla beräkningar osv och slå ihop lådorna med förbundna ögon...)

FP
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
Har byggt många baslådor och kan ärligt säga att ingen låtit piss. Att försöka täta och rikta basen framåt ska i teorin vara det bästa, men kan vara jävligt svårt att få till. Antar att du (lancecopkill) inte vill bygga en ny låda och då gör du som brown skrev. Funkar helt klart bra i 99% av fallen.
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Låter ju iofs väldigt rimligt. Men kupen borde ju i såna fall kunna åstadkomma samma fenomen?

Med stående vågor? Visst gör det men den stoppade inredningen dämpar en del, mycket mera finns det inte att göra i normalfallet. En bilkupé är "alltid" för liten för långa våglängder (basljud) men i praktiken får man nöja sig ändå. Flyttar man runt en mätmikrofon i kupen samtidigt som man lägger ut en konstant sinuston på t.ex 40Hz så får man stora nivåskillnader, man hör samma sak även om man flyttar huvudet och lyssnar själv. Men med blandat program, musik osv maskeras en del och de flesta är rätt nöjda ändå. Att den sen går att få häftigt ljud, mycket bas osv, även med en okontrollerad bandpasskonstruktion, bas i skuffen med öppen skidlucka osv är en sak, men om man vill ha lite kontroll osv så bör man kanske inte spä på med ännu mera oroliga nivåer på basen.

FP
tack så mkt för alla svar!!

jag tog upp ett 210 mm hål i plåten bakom armstödet med en hålsåg på jobbet och tryckte dit min baslåda. utan att täta eller nåt, blev genast en redig skillnad!!

mvh daniel
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Grattis!
Täta så det blir tätt mellan lådans kanter & ryggstödet, så ska du se att det blir ytterligare en förbättring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.