AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
970

Ny ljudinstallation i en E30

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Känner att jag behöver nytt och bättre ljud i min E30, men är inte särskilt duktig eller har någon direkt erfarenhet av bilstereo.

Vad skulle ni där ute rekommendera mig att sätta i?
Jag är ute efter något bra till en rimlig kostnad!

Bilen är en 2-dörrars 325 E30...
Hade iaf tänkt mig 6×9'or i hatthyllan, 5,25'or framför dörrarna samt diskanter i backspegelkåpan. Kanske en liten bas?

Tipsa mej, vad tycker ni där ute låter bra? :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tycker du ska skippa 6x9orna och satsa mer på framsystemet istället, vill du ha lagom med bas så räcker det med 1st 10"are

Och sen ett 4kanals slutsteg, de två främre kanalerna på framsystemet, och de bakre bryggat på en bas.

Att köra framsystem med stereon låter oftast bara kakka. Högtalarna känns orkeslösa

//Simon
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jo slutsteg hade jag tänkt, glömde nämna det bara!

Som det är nu så sitter det något polskt 4-kanalssteg (minns ej märke så här på direkten) samt DLS 6*9'or.... tänkte man kanske kunde behålla dom 6*9'orna åtminstone.

Varför skippa bakre systemet? Blir det lustigt sound eller?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man ska helst se till att allt ljud kommer framifrån för ljudbildens skull, man kan komplettera med "rearfill" för att förbättra ljudbilden och även göra det lättare för passagerare i baksätet att lyssna till musiken.

Rearfill = mellanregister som spelar från 300-400hz, man får ju testa sig fram. Ej diskant bak.

Men har du redan 6x9or så visst, nog kan man köra så också, jag tycker man kan få helt dugligt ljud även med baksystem.

//Simon
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
du ska ha bandpaslåda i din bil och försök att få en port från bakluckan in till cupen. jag spelar med ett bra fram system, 6*9 bak och 10" bas i bandpas driver allt på slutsteg och 6*9 har jag lågt. Men som Xtracrispy säger satsa på ett bra fram system.

no balls no baby!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ska ha bandpasslåda? Det är mkt svårare att bygga en bandpasslåda så om jag skulle satsa på det skulle jag köpa en färdig eller låta proffs bygga den.
Det beror ju också på vad man vill ha för bas ljud.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bandpass låda är kanske optimalt i den biltypen, men nog klarar man sig med en sluten, portad också. Kör portad låda i våran 325 e36, även där är det svårt att få in ljudet i kupén. Jag istället plockat bort högtalarna i hatthyllan för att få in mer bas i kupén

//Simon
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har du ett bra framsystem så räcker det med en vanlig sluten låda som basar i skuffen om du plockar bort bakhögtalarna.
Har ett DLS MS 5 system i min som drivs av ett DLS CA 22 steg och en billig 12" bas i skuffen, funkar faktiskt bra!
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
Att köra bara fram och bra bas i skuffen funkar men det är inte så snält mot dom som kommer att sitta bak. har testat o alla minna kompisar klagat på att dom bara hör bas när jag körde så utan något i hatthyllan ¨så jag sänkte basen o höjde fram men då lät det inge bra för mig där framme.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Då kan ju dom som sitter bak sponsra dig med högtalare till hatthyllan?!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag skrev ju rearfillen, kör med ett mellanregister bak, och skippa diskanterna, diskanterna kan göra så att folket i baksätet upplever ljudet som obehagligt och dessutom så förstår det din egen ljudbild.

//Simon
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
HEWI om du läser högre upp så har han redan dls 6*9 så han behöver ingen spons till det.

Xtracrispy. Det alternativet har jag inte testat det kan mycket väl vara så som du säger att det är det bästa alternativet. får testa lite själv.

jag tycket det låter bra med 6*9 har låg gain på dom resten spelar högt. och så fick jag samma rekomendation av Ljudstudion i växjö att köra 6*9bak. och som många vet så är dom duktiga på det dom håller på med.

no balls no baby!
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
Glömde att säga att en fyrkantig bandpas är inte alls svår att bygga det är bara att lämna tydliga ritningar till närmsta bygghande betala för material o sågningar. om man inte vill göra det själv. det blir definitivt billigare än att köpa en färdig av bra kvalitet med rätt Liter volym.
då är du säker att du får en låda rätt anpassad för just din bas.

no balls no baby!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
El_malo:jag menar att det är svårt att beräkna volymerna , om man som jag är allätare så är det ganska svårt att beräkna en bandpass låda med jämn och fin frekvens kurva likt en sluten eller basreflex låda.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Igentligen så är det inga problem med att ha högtalare bak, visst de förstör ju ljudbilden (såvida man bryr som att ljudet kommer framifrån), men vi har flera bilar familjen som har ljud även bak, och det låter bra för det. Så har du högtalare bak och vill använda dem, så gör det.

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tillägg: Kör man med 6:9or bak och sen slänger in en bas (sluten eller portad), så kommer den att spela ut 6:9orna, så ska man ha bas, så rekommenderas det att man bygger lådor till 6:9orna.

//Simon
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
Parametrarna och liter volym brukar inte vara så svårt att få från bas tillverkaren. men att räkna ut det själv är nog lite klurigare.

no balls no baby!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.