|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har några bra sidor på lager där man hittar beg. bilar i t.ex. Italien? KjL | |
|
Känner du till problematiken med att importera bilar från Italien ? Står mycket om det i andra trådar här. Min 735iL -01:a Länk |
|
|
www.autoscout24.it är en vettig. Mvh Stephan |
|
|
Att det är krångligare har jag fattat, men det kan vara värt ett försök när man inte hittar vad man vill i Tyskland eller Sverige. Men vart kan man om import från Italien? www.autoscout24.it är det inte många Bmw 325 ix T på. Men det finns borde ju finnas några Italienska sidor typ bilweb eller Blocket. KjL |
|
|
Problemet är väl snarast att om du hittar vad du vill ha i Italien kan det vara hart när omöjligt att få hem den och få den registerad i Sverige med nuvarande strul mellan vägverket i Italien och Sverige Min 735iL -01:a Länk |
|
| problem? allt man behöver väl bara targa pappret till den italienska bilen?! 325IX touring hittar du nog ingen i italien... vanligast är ju modeller med mindre motor pga skattereglerna. | |
|
Problemet sedan i våras när Vägverket ändrade sina regler är att Itaienska myndigheten tar in orginalhandlingarna för att bilen skall kunna skrotas och avregistreras där nere och utfärdar ett export-regbevis Vägverket accepterar numera ENBART orginal-regbeviset och inte export-reg-beviset längre som dom gjorde förr Min 735iL -01:a Länk |
|
|
Dessutom är det omöjligt att teckna en försäkring i Italien på en avregistrerad bil så du kan inte köra den hem till Sverige Min 735iL -01:a Länk |
|
|
Enklast i det läget bör vara att köpa av en privatperson köra hem bilen, med hans försäkring/skyltar, och skicka ner en kopia av regbeviset efter inregistrering i Sverige, ett problem med 325iXT E30 är att den har en motor över 2 liter, vilket inte gjorde att få Italienare köpte modellen, på grund av den höga straffskatten som fanns då i Italien, Schweiz är ett bättre land att leta fina 325iXT i, varför inte Alpinas version, så känns extrakostanden, för import från icke EU-land mer motiverad. Mvh Stephan |
|
|
Du måste nästan känna privatpersonen väl för att få köra hem på hans skyltar och hans försäkring Dessutom bör du förbereda det med det lokala bilregistret på den orten så dom får ta kopior på orginalhandlingarna innan du åker därifrån och att dom godkänner att få kopior från Sverige. Inte alla kontor gör det nämligen Dessutom får privatpersonen STORA problem om inte allt funkar och du missköter något eftersom han då aldrig kan avregistrera sig som ägare till bilen i Italien. Därför är han ofta mycket tveksam till denna procedur om du inte känner honom väl Min 735iL -01:a Länk |
|
|
Tack för hjälpen. Det bilir nog en hemtransport med lastbil. Men är det ingen som vet någon bra internetsida för beg bilar i italien? KjL |
|
|
OBS !. Hemtransport med lastbil löser inte problemet med registreringshandlingar i orginal !! När ägaren i Italien avregistrerar bilen förstörs orginalhandlingarna på det lokala vägregistret i Italien. När bilen exporteras får du en export-reg-handling som inte godtas längre i Sverige på vägverket för inregistrering ! Så även om du transporterar på lastbil måste du eller någon där nere se till att göra proceduren med det lokala vägregistret för att få med orginalreghandlingarna till Sverige och sedan via kopior tillbaka få bilen avregistrerad i Italien Och detta kan vara svårt att få en Italienare att förstå och gå med på |
|
| Italienska bilhandlare vet om detta så det är nog inget större problem... men visst, krångligt är det. | |
|
Jag har själv varit i kontakt med flera bilhandlare i Italien och INGEN av dom ville göra något speciellt med export till Sverige. Exporterar dom till andra länder är exporthandlingarna OK nämligen så vad jag märkt har bilhandlarna där nere mycket lite försåelse för den procedur vi svenska måste genomgå Det finns en Italienare i Järna-trakten som har en bilfirma där vars bror har en bilfirma i Italien. Dom kan hjälpa till med hela processen. Köp, transport och inregistrering i Sverige. Detta för att då alla handlingar forslas inom familjen och dom litar på varandra att den andre parten sköter sin del. För att en bil skall kunna avregistreras från en person eller ett företag i Italien måste den "skrotas" och alla handlingar inlämnas till vägregistret. Enbart en Italienare kan få ut nya reg-handlingar |
|
|
Jag har själv vart med och hämtat (inte till mig själv) och vet att det importeras massor från italien utav bilhandlare runt här så det är inga större problem, jag tror tillochmed att italienarna kan behålla regbeviset, för bilen går sjukt nog att registrera i sverige med enbart ett grönt papper kallat targa. I detta papper står alla data om bilen... Så man kan faktiskt åka och sno vilken bil som helst i italien och regga i sverige för italienarna har ofta detta targa i handsfacket.. |
|
|
M.a.o. så funkar det att om det går låna skyltarna och åka hem med bilen. Eller ta den på lastbil. Men hur är det med avregistreringen i Italien då? Avregietrerar man bilen och behåller "targan" för att rega den i Sverige? KjL |
|
|
Kan höra med min kompis som importerar mycket från italien, så jag inte ljuger för dig. Vi gjorde iallafall såhär: Köpte försäkring av bilhandlaren för 1500kr och körde hem på hans italienska skyltar, tog enbart med targa pappret till sverige, skickade tillbaks skyltarna. Svårare än så var det inte vill ja minnas, men ska kolla med han för säkerhets skull... |
|
|
Har ni gjort detta efter regeländringen i våras ? Jag åkte bl.a på stora problem med en Cadillac från Luxemburg där dom har samma system som i Italien att dom bara skickar med ett export-regbevis nämligen Som tur är kunde Cadillac Sweden skriva ett intyg som tog en timme att fixa och kostade 6500 kr ! Sök här på forumet för det är flera den senaste tiden som fått STORA problem med bilar från just Italien Min 735iL -01:a Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.