|
|
|
|---|---|
|
Folke! Vänder mig till dig i första hand då du är "skyldig" till den mesta läsning jag hittat i ämnet... Det är aldrig fullt så enkelt som man kan tro. Trodde det skulle vara rimligt enkelt att koppla en baslåda/gammalt slutsteg genom högnivå-ingången, men det går inte p.g.a. att den inte är avskiljd mot jord. Du nämner även att det finns högnivå/lågnivå omvandlare, får man därigenom även den åtråvärda isolationen? Förtydliga gärna om jag har fått det om bakfoten. Mvh Ziggy Stardust | |
|
Om du ska göra som Folke visar i sitt tips ska du jorda "skärmen" i lågnivåkabeln i chassit i stereon. Det finns en relativt stor lödpunkt på kretskortet nära hörnet på stereon, där du går ut med kabeln. Där ska du löda fast "skärmen" i lågnivåkabeln du löder in. Sedan ska allt fungera förutsatt att du följer Folkes tips. / J BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Se UI-2/UI-4 här: Länk dessa torde ha det du är ute efter till fullo. Mvh Björn |
|
|
Vill börja med att tacka för svaren. Tack! Pärlan, Jag misstänker att du refererar till Folkes mektips kring hur man får ut en lågnivå från ett businessystem. Det finns en annan tråd där Folke beskriver hur man tar högnivån från dem bakre högtalarna, men då behöver man en yttre jordavskiljare. Om jag har missuppfattat ditt svar så korrigera mig gärna, eller är detta ett tillägg till det ursprungliga mektipset? Det kan vara så att jag ändå satsar på det. Björn, Det är precis vad jag behöver i nuläget. Guld! Ziggy Stardust |
|
|
Många (men inte alla) hög>låg omvandlare har inbyggd jordisolering. I ditt fall tolkar jag det dock som att du kör in signalen på en redan befintlig högnivåingång? Då är det egentligen en isolator för endast högnivå som du behöver, de är nog rätt sällsynta. Men med "standard" hög>låg så kan du ju alltid gå in på stegets lågnivåingång osv. FP |
|
|
min ursprungliga tanke var att använda högnivåingången på slutsteget. men efter moget övervägande (tips från er) lutar det starkt åt att fixa lågnivå ut från huvudenheten. det brukar lätt "urarta" när jag skall göra något...(skall man göra något, skall man göra det ordentligt!) vilken spänning har man på lågen ut? och kan man driva t.ex. 2 slutsteg utan problem? Lågnivå in? Hur är kablaget till högtalarna, duger det eller är det bara att byta? ja, ja, många frågor blir det. Jag får återkomma efter respons på dessa. Mvh Ziggy Stardust |
|
|
Om du tar ut lågnivå från en Business så tenderar signalnivån att ligga lite åt det låga hållet för vissa steg. Hur många steg som kan drivas parallellt bestäms inte direkt av nivån ut (volt) utan mera av vilken impedans det är på stegens ingång och motsvarande impedans (drivkapacitet) på huvudenheten. Mitt tips och modifiering är ju enklast möjliga utan buffertseg där man även har huvudenhetens steg kvar i kretsen, skulle tippa på att yttre last inte bör understiga några kOhms impedans, för att inte nivån skall sjunka för mycket. FP |
|
| Kablarna till högtalarna bör du nog byta ut för bästa resultat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.