AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
715

Passar M50 B25

ma
2
mammas
320i-94
Passar M50 B25 i min 320 I 94

Har även försökt att få reda på detta med vanoshistorien och vilka årsmodeller som passar rakt över i min bil, antar att det är från 93 o fram till ???

Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
93 och fram till e46 tror jag men satsa på en 2.5a istället för 2.3/2.8
ma
597
magican
E36 328 Coupe
M50B25 är ju en 2,5'a

Alla 93- har VANOS, vill minnas att 95-96 nån gång fick dom dubbel vanos, eller om det bara var 328 som fick dubbelvanos, någon vet säkert 100% säkert.

Jag har samma planer som du, alltså en M50B25 i en 320 -93, att motorn passar rent mekaniskt är inte några problem alls, bara att lyfta ur och lyfta ner.

Jag försöker dock få klarhet i om det är samma kabelhärvor fast olika styrdon, eller olika styrdon + härva.

Men men, får man tag i en M50B25 inkl härva + styrdon, ja, då är det bara att boka en lämplig helg och byta.

Easy 50 hp egentligen :)

Sen kan man ju tänka sig att pula på extraktorrör + m3 avgas, chip + annat smått & gott när man nädå håller på.

Blir nog en myyyyyyyycket rolig 320 p.g.a utväxlingen :D :D :D

Newbie på BMW
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Har själv gjort detta på min 320 -93! Hittade en m50b25 03/93 VANOS med motorkabelstam + box + lmm. Mycket jobb att byta men helt klart värt mödan! :)
Bytte även till en ny 325 koppling på samma gång motorn var på arbetsbänken, mycket änklare än att börja byta efteråt.
Enda problemet jag stötte på var att den gamla lambdan inte passade p.g.a m50b25 hade bosch insprut och den gamla motorn hade siemens. Blev att köpa en ny lambda också. Ett litet tips, demontera hela fronten och lyft ut motorn med lådan monterad!
Blev faktiskt mycket rapp p.g.a utväxlingen och rolig att köra så byt på ni bara! :)
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Har själv gjort detta på min 320 -93! Hittade en m50b25 03/93 VANOS med motorkabelstam + box + lmm. Mycket jobb att byta men helt klart värt mödan! :)
Bytte även till en ny 325 koppling på samma gång motorn var på arbetsbänken, mycket änklare än att börja byta efteråt.
Enda problemet jag stötte på var att den gamla lambdan inte passade p.g.a m50b25 hade bosch insprut och den gamla motorn hade siemens. Blev att köpa en ny lambda också. Ett litet tips, demontera hela fronten och lyft ut motorn med lådan monterad!
Blev faktiskt mycket rapp p.g.a utväxlingen och rolig att köra så byt på ni bara! :)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Dock har jag en IA, men det är ju samma låda på 325iA, så den ska ju båda passa och hålla (310 Nm pallar ju lådan så)

Man tackar för infon ang landba mätarn, sådan't är bra att veta i förväg.

Jorå, hade faktiskt planer på att ta det via fronten, att rensa helt framtill, kylare, rubb o stubb, sen i princip bara lossa kardan och rulla ut hela rasket, verkar ju lättast :)

Newbie på BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.