AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.044

Små knyck i M5'an...

När jag körde M5'an idag märkte jag efer ca 40km i 80-100km/h att bilen fick små knyckar. Antagligen så små att "vanlig människa" inte skulle märka nåt.

Bilen drar perfekt på alla varvtal, men när man kör jämt så knycker den lite!... Det hela började efter att jag körde om en lastbil och hamnade bromsa rätt hårt för att kunna gå in i min egen fil igen efter lastbilen, ingen överdriver bromsning med skrikande däck, dock.

Vad kan det vara? Upplevde knyckarna mindre i sportläget, och efter ca 20km upphör dom, men kommer tillbaka igen efter kanske 10km... Så håller det på.

Nån som har nån ide? Börjar småningom bli lite less om det igen ska vara en 10.000kr grej. På 10-11månader han min min M5 kostat mig strax under 50.000kr i underhåll! Perkele! som man säger i Finland.

Länk

Min är likadan när den är kall. Jag har fått för mej att det är lmm som spökar. Men det är bara nått jag fått för mej. När det är så små ryckningar så måste det ju vara nått elektroniskt tycker jag.
/Lidberg

Gammal skit blir ingen glad av!
Mina LMM är bytta i början av Juni, så tror inte på LMM...

Kunde det vara den elektroniska gaspedalen?

Länk

kilroy
Jag hade något liknande problem för ett år sedan. I samband med ett batteribyte stod bilen utan batteri i 24 timmar, därefter försvann problemet!!

Jag vet fortfarande inte orsaken till varför problemet dök upp...och lika lite vet jag varför det försvann...

Hoppas du hittar lösningen...!

Mvh kilroy
Kanske borde koppla lös batteriet på helgen.

Ja man måste ju medge att M5 E39 verkar vara nåt av ett problem barn. Fastän detta inte inverkar på bilens funktions duglighet är det mycket iriterande. Samtidigt är det litet oroade, = "tänk om jag blir på vägen?"
-Inte kul.

Länk

Problemet verkar löst, jag kör tydligen som en gammal gubbe. Lite mer på 5'te växeln istället för 6'te och lite högre varv inne i stan löste problemet!:)

T.o.m. min mamma sade åt mig när jag nämnde problemet: Du kör på för låga varv.

:)

Länk

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
bayerischemotor@
om problemet var SÅ lätt löst bör du snarast ta en tur till AUTOBAHN för att
blåsa motorn rent !!
i instruktionsboken till E34 M5 t.ex. står det att man efter en längre tid stads- + kökörning bör ta ut bilen på en sväng med en bit över 3000 rpm i minst
ett antal minuter -
bra, att problemet löste sig för dig annars hade jag tippat på ett -massafel- (den billigaste lösningen ;)

M5touring register
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
det är nog det här du behöver göra, läste detta just på ett annat E34 M5-forum ;);)
-
Prior weekend I did a mexican tuneup on the car coming home from work.
Whats a mexican tuneup ???
= Freeway, 3rd gear, 6000 rpm, 15 minutes !! ;)

M5touring register
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
bayerischemotor.

Du får sluta "fisköra" mellan H-fors och Ekenäs ! full gas förbi de ryska biltransportkaravanerna ! :-)

Ando

A.G:

Haha!

Just det ja. Vi måste väl köra ikapp nån dag? :)

Länk

kilroy
bayerischemotor*

Man skall alltid lyssna på sin mamma...

A mexican tuneup låter väl drastiskt kanske...men helt klart mår motorn bra av att varvas ur ordentligt emellanåt. Som tur är så har vi i Malmö inte så långt till Autobahn...

mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.