AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
900

Byte av oljetråg på 528 E-28 ...

Frågan är , går det att göra med motorn på plats i bilen ????
Skulle vilja ha ett snabbt svar....

Billy B10
Länk
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Jadå, det är inga problem. Man får lossa motorfästena lite och lyfta motorn en aning med domkraft bara så går det fint!

M V H Johan

Länk
Pust ! Vilken tur då.... Om jag nu inte lyckas täta den !

Har idag tappat ur olja ur motorn och plockat bort oljenivåmätaren samt konstaterat att där inte fanns någon "riktig" packning bara en halvtorr stor O-ring samt lite blå silicone packing som helt var borta på vissa ställen......

Jag gjorde även ordentligt rent på trågen sör att ev se någon spricka men jag kunde inte se någon spricka alls (har misstänkt en spricka på ett ställe) så jag slipade lite försiktigt där med slipmaskin (bara lite då altså) men kunde inte se ngn spricka alls nu !
Dock så har jag kletat på 2 lager "super tätnings massa" hehehe för att vara på säkra sidan...

Så vad tror ni om jag monterar två nya "riktiga" packingar , att det håller eller brukar även nivågivare gå sönder också ?

Om man tittar noga på tråget så ser man inte att den har varit med om något hårt tex en sten eller dyligt , dock så har den en hel del repor....

Billy B10
Länk
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Nivågivaren brukar vara lungt.. Den går inte sönder så ofta. Dock är blå silicon lite varningssignal.. Har tråget och /eller givaren varit nere och man använt massa silicon isf packingar, då finns det en lite riska att det "kletats på" med silicon och att det kanske lossar extra bitar som sitter i silen till oljepumpen. Hade detta fenomen på min 535a.

M V H Johan

Länk
OK , får nog hoppas att så inte är fallet...
Men nivågivarna , ska va av bra kvalitet - det låter fint det !

Billy B10
Länk
zT
39
zTeve
528i -85
Jag ska byta oljetråget på min 528 -85...har ett tråg som behöver lite lagning som jag ska byta till..

Skadan som syns på bilderna, är det någon man behöver fixa till eller?? isånna fall hur? sa det bar var plant där eller ska det va nått speciellt där?
Hur kan denna skada har uppkommit?? och vad är det som ska sitta i dom tre hålen där?

bild 1: Länk
bild 2: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.