AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
838

Sommaren är här (snart)

Visa användare
117
classe_bmw
BMW 320d -2012
BMW 523iA - 1997
Tjena alla BMW lovers.

Sommaren nalkas med storm fart och det är dax att få bilen i topp skick.

Bilen är en -94 525iAT.
Lacken är kanske inte i bästa skick men får duga som objekt.
Vad behövs göras?
Det finns lite repor och skavanker som jag antar att jag får leva med tills det blir en hellack om något år.
Bilen har blivit maskin tvättad ett antal gånger av dom förra ägarna och det syns.
Hur får man bort dom reporna?
Fälgarn ska jag klarlacka och polera till högsta glans.
Inuti bilen vad använder jag där?
Jag ska färga om skinnet någon helg så det blir som nytt.

Motorrummet ärdet bara och spruta på avfetting och sedan använda högtryck eller?
Ska man maskera allt el, eller tål det vatten + avfettning?
Jag hoppas på många bra och givande svar och vi kanske syns på någon utställning i SOMMAR.......

Classe

KÄRLEK KOSTAR!
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tjena Classe! Kolla de 7-8 inläggen nedanför ditt inlägg där tas både rekond, motortvätt och annat vårtrevligt puts för att få bilen i högsta glans.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Vaxa bilen
Ska man polera och vaxa bilen rengör och avfettar man bilen ordentligt först.
Innan man går vidare till nästa steg så ska bilen ha torkat lite grand.
Använd en gummiskrapa eller ett sämskskinn. Alternativt kan du tvätta bilen ett tag i förväg och låta den självtorka.


Du behöver inte oroa dig för eventuella kalkringar i lacken, dessa polerar du lätt bort.
Tänk på att bilen bör stå inomhus eller åtminstone i skuggan när du går vidare med de övriga stegen.
Om bilen stått ute i solen, låt den stå någon timme så att den inte är varm i lacken innan du vaxar den.

Ett annat tips är att du maskerar lister och gummidetaljer innan du börjar lackrengöringen och poleringen. Det underlättar för dig i slutändan.

Lackrengöring
Om lacken är repig eller matt, så måste den rengöras med Cleaner.
Denna lyfter upp smutsen ur porerna och återger glans åt lacken.

Använd dig av polerduk eller polertrassel, när du arbetar med Cleaner. Tryck ut en klick av en femkronas storlek åt gången.
Arbeta in medlet i lacken i cirkelrörelser, och bearbeta inte ytor större än 30 x 30 cm åt gången.
Genom att mekaniskt bearbeta lacken så öppnar Cleaner upp porerna och lyfter upp smutsen och oxiden ur lacken. Detta kan du se på att lacken färgar av sig på polertrasan. Detta är helt naturligt och är ett tecken på att lacken är oxiderad.
Polera ytan tills den inte längre är fuktig och var noga med att byta polerduk ofta.
Torka bort eventuella rester av cleanern med en polerduk. Genom denna process så försvinner även de repor som man kan ta bort för hand från lacken. Vill man uppnå ett helt perfekt resultat så krävs att poleringen göres med polermaskin och polerrondeller.
Detta är det mest tidsödande momentet, men det lönar sig att göra det noggrant. Du arbetar upp en lyster och glans i lacken som du inte kan få genom att enbart vaxa bilen.
Det går bra att använda Cleaner även på metalliclacker.
Om du har en lackyta med lite oxidering och tunna repor så kan du använda Vaxpolish i stället för Cleaner. Den innehåller finare slipmedel än vad Cleaner har.


Vaxningen
När du arbetat upp en lyster och glans i lacken så vill du förstås bevara denna.
Detta gör du med Hårdvax. Hårdvaxet bildar ett skyddande lager och förhindrar på så sätt oxidation och samt att föroreningar kan tränga in i lacken.
Att vaxa bilen blir otroligt enkelt med Hårdvax.
Vaxet är tunt som vatten och är lättarbetat.
Applicera medlet på lacken och fördela det med en torr polerduk. Du behöver inte gnugga eller på något sätt trycka hårt, bara se till att medlet täcker lacken.
Detta steg går väldigt snabbt att göra och du kan lägga på hela bilen i ett steg.
Efter cirka 10 minuter så har vaxet torkat och det är bara att polera bort den mjöliga hinna som finns på lacken. Detta är enbart överflödig vax som du torkar bort. Använd en torr polerduk för detta steg.
Du får nu fram en kristallklar yta som glänser, och riktigt känns hur välpolerad den är.
Du har nu lagt på ett vaxskydd som varar fram till nästa gång du vaxar bilen, om du sköter din bil och vaxar två gånger om året.


Vad gäller skinninfärgning så finns det grejor för det också.
Kolla mer på Lahegas hemsida om det.

MvH
David Löwenstein
Lahega Kemi ABN
Hej alla glada.

Vilket underbart svar.
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.