|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har som vanligt problem med M5an. Nu till lite andra frågor. Eftersom jag inte har nån större erfaranhet av M5 3.8L eftersom jag knappt hunnit köra min ännu :-( Så undrar jag är det normalt att motor tempen alltid går upp till sträcket mellan mitten o max på temp mätarn vid stads/sakta körning? För att sedan dock sjunka när el fläkten går i gång o sen upp igen efter ett tag. Har även skrivit en tråd här innan ang olje tempen att den blev högre då jag bytte till Castrol TWS 10-60 olja från vanliga 5-40 hel syntet olja. Jag tycker detta är märkligt! Innan de gångerna jag har kört min bil har aldrig min olje temp vart över 90grader. Nu är oljan alltid 100grader eller mer beronde på landsvägs eller stats körning. Stör mej nåt enormt bilen går ju bl.a märkbart sämre vid gas pådrag när tempen är på t.ex 105 grader jämfört med 90grader... Ha de Mvh / Martin | |
|
Darky: under mina 3 år med bilen har jag hamnat en enda gång över 100C och då på bana. I stadens köer brukar det krypa till 100 strecket, men kommer aldrig över. På motorväg går tempen ner till 80-85. Jag har i alla år använt mig av Castrol RS 10W/60. Micke K. Länk |
|
|
Jag har mobil 5W/50 i min, vid landsvägskörning ligger tempen mellan 75-80°C och vid stadskörning 80-85°C har vart upp i 90°C nån enstaka gång. Tycker det verkar lite lågt men jag vet ej vad korrekt temp är, verkar ju skilja endel från olja till olja också. Vattentempen är alltid i mitten. |
|
|
En tjockare olja (som TWS) resulterar alltid i högre oljetemperatur pga den oljans högre egenfriktion. Det positiva med den oljan är att den är mer högtemperaturstabil, men det negativa är att desto högre oljetempen blir desto snabbare bryts oljan ner (generellt brukar man säga att en temperaturökning med 10 grader C halverar livslängden hos oljan)....kontenta: hur man än vrider sig har man ar**et bak! ;o) Darky, varför bytte du från 5W40? Fick du problem med den oljan? Generellt behöver du inte TWS eller så tjock olja till din motor om du inte kör extremt hårt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Har min bil någorlunda rätt oljetemp med den oljan jag kör på? | |
|
En "normal" oljetemperatur bör ligga kring 80-95 grader. För låg temperatur är inte heller bra eftersom det gör att t ex kondensvatten stannar i oljan. Om man använder en tjock olja och kör hårt, är tillfälliga temperaturer upp mot 105 grader inga större problem som jag ser det. Börjar det krypa upp mot 110 grader tycker jag att man bör se över kylningen av oljan/och eller skicket på motorn, eller överväga en annan olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På min 93a 3,8 så var alltid oljetempen ca 100 grader när den var varm, provade olika oljor men tempen var den samma. När jag piskade den som alllra mest var den uppe i 110 grader vid nåt tillfälle ! Vet ej vilken olja det var i bilen ,detta störde mig enormt eftersom bilen gick bluddrigare ju varmare oljan blev ! |
|
|
Bytte p.ga Castrol TWS 10-60 skulle vara avsedd till BMW´s M motorer om jag inte minns fel. Dock ångrar jag bytet nu för som sagt olje tempen är högra än innan o bilen känns smått tröttare. Med den andra oljan kändes det nästan som om man fick kämpa för att kommer upp i 90grader. för som sagt tempen vart aldrig nån gång över 90grader med den oljan. Dock oljan är inte det största bekymmret kan byta tillbaka. Det är motor tempen som oroar mest. I dag har jag inte haft så mkt bekymmer dock har jag inte kört så mycket stats körning. Jag har innan haft problem med tempen efter det har jag bytt Vattenpump, termostat o div packningar samt försökt får ur den luft som fanns i systemet genom att trycka igen vatten. Men fortfarande stiger tempen över mitten vid stats körning. Det lilla jag hade kört bilen innan dessa bekymmer så hände det aldrig att tempen gick över mitten nån gång!! Kanske skulle prova byta termostat givare eller nåt, men har svårt att tro att den är boven.. Ge gärna förslag. Mvh / Martin |
|
|
Darky: Kanske har du luft kvar i systemet, dom är lite kluriga att lufta bmw´s sexor. Kolla på den här länken. Länk Har du värmen i bilen på max när du luftar? //Roger |
|
| Där slangarna till värmepaketet går in till kupén sitter en luftningsventil, öppnade du den när du luftade? Öppnar man den brukar det aldrig vara några problem med luft kvar i systemet. | |
| Kolla efter skit som kan ha fastnat vid olje kylaren el om den är skadad, sen kan du kolla om visko kopplingen på fläckten är som den ska. Det kan orsaka stora värme problem. MVH T | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.