|
|
|
|---|---|
|
Jo min undran är vad "er" bmw verkstad tycker om att ni kommer med en importerad bil till dom. Har fått för mig att det blir lite extra bråk om man t ex har rostskyddsgaranti kvar och vill byta bakluckan som blivit rostig. Ni som har importerat bilar vad är er erfarenhet? | |
| Det ahr aldrig varit några problem för mig. Å andra sidan har jag bara vid ett tillfälle råkat ut för något som inte är vanlig service eller en billig reparation, med ett undantag. Alldeles nyligen har jag också drabbats av de glappande spindellederna på E46, men verkstaden gjorde omgående, på eget initiativ, en framställan till BMW centralt om att det skulle bli ett godwill-åtagande. Så blev det också och nästa vecka skall bytet ske. | |
|
Tack för svaret nockenwelle. Det låter ju inte så tokigt. Har suttit och dreglat nu i några dagar över en 330 touring med m-paket. Den finns till salu hos bmw åf i tyskland och är en premium selection bil så den lär nog vara i bra skick. Då den ligger 35.000 kr lägre i pris än den billigaste som jag hittat i sverige med samma mil och utrustning så blir man ju lite sugen. |
|
|
Är det inte så att det är bara vagnskadegarantin som skiljer plus att vissa försbolag tar ut högre premier. Sen får man säkert betydligt mindre för en import än en svensksåld.men det är väl inviduellt. så jag skulle nog räkna några gånger och kolla kostar ju lite att importera också. mvh |
|
|
Visst är det som du säger Korak men den billigaste svensksålda 330 touring med mpaket som jag hittar kostar 64.000 kr mer än den som jag spanat in i tyskland, så det finns lite marginal. Sen har jag inte för avsikt att sälja bilen vidare utan att bruka den i ungefär 3 år. Om jag har stått som ägare på bilen i 3 år då jag säljer den så borde inte eventuella spekulanter vara rädd för att det är ett importlik. Sen är det lite av en principsak att jag inte vill stödja privatpersoner som importerar då det är förhållandevis enkelt att göra själv. Visst finns det dem som kanske tycker att det är enklare att köpa en redan importad bil men jag har varken råd eller lust att ge bort pengar på det. Jag menar inte att förolämpa seriösa personer som tar in bilar utan menar dom som säljer lågmilade bilar till priser som är lägre än eller i nivå med motsvarande bilar i tyskland. Dom har en egenskap att inte vara så lågmilade eller i ett sådant bra skick som man först kan tro. |
|
|
Har du bara dina papper i ordning och bilens skick överenstämmer med dokumentationen och du är en seriös ägare som servar och vårdar bilen på ett korrekt sätt, så ser jag inte varför din bil skulle vara sämre än en Sv-såld dito. __ ///M som i Mugge. |
|
|
När det gäller BMW-verkstädernas attityd mot importbilar så har den nog förändrats med åren. När man kom med sin första importerade bil för ett antal år sedan så var det lite mer gnissel och ovilja att hjälpa till men idag så upplever jag inga problem. Dom tjänar ju trots allt bra pengar på att vi servar och köper reservdelar av dom för att inte snacka om alla arbeten med nyckelkontroller och omställning till halvljusautomatik som måste ha en rejäl marginal. Har inte själv behövt utnyttja rostskyddsgarantin men vet att min fd 540 har fått ny baklucka på garantin utan problem. När det gäller försäljning av importbil så tror jag alltid en motsvarande svensksåld kommer att värderas högre men skillnaden minskar ju givetvis desto längre bilen har varit i landet och då fullständig historia kan redovisas. Finns ju fortfarande en hel del personer som aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en direktimporterad bil. ___ //Ulf |
|
| Precis som Programmer skriver så har attityden hos aukt,verkstäder ändrats radikalt dom senaste åren.Numera så är det inga som helst problem och man blir bemött på samma sätt som om man köpt bilen hos firman.Så har i allafall mina erfarenheter med Englunds Luleå varit.Dom tjänar ju trots allt pengar på att serva bilar. | |
| Däremot så har jag stött på besvär hos VAG,då jag kommit med mina importbilar. | |
|
bm: det hade jag också med min gamla Golf VR6 men det är ännu längre tillbaka än min första importerade BMW. Har inte haft att göra med VAG sedan en bit in på förra seklet. ___ //Ulf |
|
| -03 hade jag min senaste date med VAG och dom var lika svårflörtade den gången som vid mitt första importbesök -95. | |
|
Jag har fått 2 bakluckor till e 39 karossen utbytta och lackade (rost) och en dörr bytt utan kostnad.Aldrig några problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.