|
|
|
|---|---|
|
Ser ut som att jag behöver byta den bakre dämparen på min 520 e34 1996. Jag funderar på om jag fixar detta själv. Det är originaldelar som sitter där och det är svetsat. Kan jag skaffa en dämpare och kapa det befintliga systemet med en vinkelslip och därefter lätt passa in den nya delen och slutligen sätta dit klämmor? Hur är det då det är svetsat, sitter fogen kant i kant eller sitter de i varandra? Om de sitter i varandra är det väl noga exakt var man kapar så att det är möjligt att passa in den nya delen? Jag har alltså ingen susning om hur sånt här går till. Någon? Tack på förhand! | |
|
Hur ser systemet ut från katten å bakåt? alltså skicket på de... |
|
|
Är det inte en E39'a du har? Isåfall bör du ha ett rostfritt avgassystem och borde inte behöva byta. Freude am fahren |
|
|
Ursäkta, läste inte tillräckligt noga,.... E34 var det (fanns dom -96?) Du bör nog byta hela vägen fram till katten, annars får du förmodligen göra om övningen på de främre delen inom kort. Freude am fahren |
|
|
Jo,va de jag mena också...om nu inte skicket är super på rören.. Sen är de ju enklare att byta alltihop katten,än att hålla på att svetsa mm....kanske är lite dyrare men. |
|
| ska ju vara ett "från" innan katten också :) | |
|
Tack för responsen! Det är allt en e34 1996 jag har, och det är nog klokt att byta mer än bara sista burken. Jag som aldrig skruvat avgassystem förut, fixar jag detta själv i en gör-det-självhall med lift? Vad behöver jag för verktyg? Är det rimligt att köpa rören på Mekonomen, tycker ni? Får man med ett rör till skarven t ex? Frågor, frågor... /Per |
|
|
Visst kan du fixa de själv i GDS-hall! De svåra med att byta system är inte hur man ska byta,utan att få dit alla upphängningar mm,kan vara rätt trångt på vissa ställen... Men du måste absoult ta hjälp av minst 1 polare,annars klarar du dig aldrig. Verktyg? ja..typ spärrskaft inkl olika hylsor,några fasta nycklar,polygrip...ta me dig de du hittar,behövs alltid nåt man inte räknat me från början... Du vill inte sattsa på ett sportsystem när du nu ändå ska byta? Om inte tycker ja du ska lyssna me bmw va dom tar för sitt innan du kollar mekonomen,dom kan nästan va dyrare... Till e30 är mekonomen lite dyrare tom. |
|
|
Bytte bakre ljuddämpare på min 525:a förra våren. Beställde dämparen från från Widik, upphängningssats och frakt slutade på ca 1850 sek. Kapade det gamla systemet och skarvade det nya med skarvrör. Stog på en GDS hall och det gick på ca 1,5 timmar. Inga större problem alls. Det underlättar dock mycket om du skruvar av bakre stötfångaren, sitter med fyra muttrar under den mittre bakre listen, sedan är det bara dra stötfångaren bakåt. Man får eventuellt böjja ut innerskärmarna lite. Skarvören köpte jag på Biltema. Lycka till Mackan |
|
|
Tack för tipsen!! Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra. Nån gång måste man ju försöka fixa en sån här sak på egen hand. Hör av mig om jag kör fast. :-) /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.