|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en BMW 320i E36. Igår när jag körde bilen så såg jag mätaren visa röd. Stannade bilen gick och kollade på motorn, såg att det hade sprutat vatten eller nåt sånt där framme, det är inte oljan kan jag se. Det läcker kylolja men jag ser inte vart ifrån, stänger av bilen i 15 minuter startar lite lätt... Blir fortfarande övervarm men inte så att det sprutar vatten. Vad kan vara felet? Vågar inte köra så jag stannade den. | |
| Menar kylvatten inte kylolja * | |
parolof |
hitta först läckaget, den överhettar ju om det är för lite kylvätska i systemet. DSedan får du se om det blir ok, men var försiktig och kolla tempen så att den inte överhettar igen. |
|
det roliga är att det inte läcker nu längre, tror att det bubblade vatten alltså kokade på en sån där vit burk som ligger vatten i när jag körde en sträcka och såg att det lyste rött. Nu kokar det inte vatten eftersom jag inte kört så att det överhettas riktigt, men motorn blir tokvarm så fort jag slår på den. |
|
parolof |
ok, då skulle jag bärja med att kolla termostaten, viskokopplingen och vattenpumpen, sök på forumet så hittar du mera tips, du är inte den första som råkat ut för kokande bilar:-) |
| oops glömde fylla på glykol... | |
|
Tjenare.. Var noga med att du kollar vad det är som krångar. Om topplockspackningen går är det inte så billigt att fixa på en verkstad. Om du inte skruvar sjävl vill säga. Ett tips också, kolla kylarvattnet med jämna mellanrum, BMW kan ha tendens att läka kylarvatten i tidigare modeller. DTM system och rak 6a ;) |
|
| Ta det väldigt lugnt. Kör den absolut inte varm. Just din motor är väldigt känslig för temperaturer. Risken är stor att topplocket kan spricka om det blir överhettat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.