|
|
|
|---|---|
| Tjo-a-littan. Jag vill få min fina BMW att kännas så där skön som när den var ny, som den måste ha känts då. Komforten just nu är inte tiptop, bl a beroende på att däcken ska bytas; kör på reservhjulet för stunden, ger inte optimal gång direkt. Men när jag gör det, kanske läge att även passa på att se över allt bakomliggande "krafs"; bromsskivor, fjädrar, dämpare, mer? Vill få 735:an att ligga som den padda på vägen den ska vara. Fett och tungt, stabilt och mysigt. Kanske ska man sänka den lite, men det får heller inte bli allt för kostsamt. Kommer dock ta jobbet "steg för steg". Motorn går himla bra, karossen är OK och inuti är den mysig, så jag vill ge den lite omvårdnad. Rekommendera gärna platser att handla på, billigast via nätet i Tyskland idag? Tips på sajter? Tack på förhand! | |
|
Har tänkt att göra samma sak med min 730, ska också ta det steg för steg. mvh don_salvatore87 |
|
|
Länk New Car Scent /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Börja med att byta alla fjädrar, alla dämpare, alla bussningar fram och bak, gör sedan en fyrhjulsinställning så har ni kommit en bit på vägen. Sen kommer byte av däck och att kontrollera så alla fälgar är perfekt balanserade. Det blir ju inte billigt direkt men jag skulle tro att ni märker en rätt ordentlig skillnad. |
|
|
Udo: hahahaha!!! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
| Hehe. Jag ska skämta tillbaks sedan när jag har en 770iX av 2009 års modell... ;) Finns det lite bra tips möjligen till hur man kan känna / "veta" vad för delar som borde bytas? Och så var det detta med någon bra firma, har fått för mig att det finns jättefina priser i .de-land. Hur / var balanserar man fälgarna förresten? | |
|
Instämmer med Crisse. De saker han nämner är de som är av absolut störst betydelse för komforten. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Bäst balansering och fyrhjulsinställning ska man kunna få på mjölby däckverkstad vad jag hört... de har en unik maskin som gör allt detta under samma förhållanden som vid körning... finns säkert på andra platser i landet men bor du rimligt nära så gör det där... mvh jocke |
|
| Hmpf, kungsholmen! Minst en timmes körning för att komma till Mjölby ju! ;) | |
|
Misstänker fan att mina nivådämpare börjar ge upp.... känns nästan som när en "vanlig" bil blir dålig.... hård o följer inte vägen riktigt... finns det nått att göra åt det eller är det byte? Har ju som sagt inte edc men nivå bak... mvh joakim |
|
| Aloha, steg 1 av 29 har inletts i min operation; jag har beställt nya däck. Eftersom min ekonomi minst sagt är ansträngd och spänd som en hartslina i buskvarteren år 1940 så beställde jag blott en dag i sänder 2 prima däcklingar. 825:- styck från däckonline. Var placerar man bäst de nya däcken, på drivhjulen? Beställer 2 st till nya nästa löning. Löneglidning, som det kallas. Greppet på vägbanan kommer så att säga fortfarande ha en viss glidning fram till nästa löning. Om någon av er känner till någon välriktad tjomme... f'låt, vänligt inriktad tjomme, som kan justera å fixa å dona och balansera å montera i ståkkålmsregionen, för mycket billiga pengar, säg hej. Till honom. Och ge mig hans namn. | |
|
Ajusteja, en allmän av karaktär hållen fråga: centrumkåpor? Var 17 hittar man 17-tumskåpor som är finfinelifina? Har gapande hål i minst 2 av däcken. *) Hör verkligen hur ni ägare av -01:or och framåt skrockar förnöjt över oss som kör omkring i gammel dret... ;) |
|
|
**) De gapande hålen är vid närmare eftertanke inte i däcken, utan i fälgarna, närmare bestämt mitt i centrum. Så här va: o Liksom dåva. |
|
|
Länk hoho! |
|
| BMW originaldelar ska det vara! Finfina centrumkåpor kostar typ 15 kr/st hos BMW, fast vet inte om det är samma till E38 som E32... | |
| Oj, härligt. Har BMW någon finfin sajt där man kan plocka fritt från hyllorna, eller vart vänder man sig? Jag är lite rudis på området, as you can see. | |
|
Tror det är nummer 5 i det här diagrammet du är ute efter: Länk RealOem.com har för övrigt BMW:s reservdelskatalog, enklast är att lista ut vad du vill ha där, skriva ut sidan, ta med den till din lokala BMW-handlare, peka ut prylen du vill ha och se snäll ut ;) |
|
| Kool, man tackar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.