AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.660

M3an knackar i motorn!

behrozosogh
kompisens M3a "typ" knackar i motorn ,,ljudet kommer ifrån topplocket..ljudet kommer inte från vevlager eller liknande.
ljudet är inte högt.men man hör den ganska tydligt.
bilen går som han ska i motorn,det e bara det att han låter vid låga varv,,vet inte om han låter nått vid högre varv eftersom motorljudet blir ganska högt då.

jag är väldigt tacksam för svar.

Catch me if you can..

GLÖM INTE!! De du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Kan bero på många olika saker.

Dålig kamaxel ger ofta upphov till knackningar.

Hur långt har bilen rullt, och hur är den skött? Vad kör han på för olja?

Kontrollera kamnockarna efter slitage, känn med naglarna försiktigt på ytan på nocken, ska vara slätt och fint!
behrozosogh
det är en M3 94a.har gått nästan 15.000 mil.

ljudet kommer då motorn blir varm.låter inget när den är kall. låter lite överallt upp till motorn (topplocket).

Kan det va lös tändstift? eller nått galet med spridarna? märkte att det läckte bensin från nån rör under insugskanalerna mot torpedväggen,,vi körde bilen en sväng fast än det läckte soppa.efter provkörningen så läckte det ingen soppa längre,luktade inget heller. lustigt.

nå vad tror ni?

Catch me if you can..

När ställdes ventilspelet in senast? Kan vara så enkelt som att ventilerna behöver "shimsas" om...

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
behrozosogh: Otäta bränsleslangar vid torpedväggen är mycket vanligt på äldre M3 E36. Jag är ganska säker på att det inte har med knackandet i motorn att göra.

Har det uppstått nyligen? Jag skulle nog kolla ventilspelet som Dawwe säger.

MVH
behrozosogh
var o visade bilen på bmw idag.
de påstod att det va vanosväxeln som lät..

kan det va möjligt?

Catch me if you can..

Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Vanos! men det klart ventilerna kan ju leva rätt bra med bus åxå en ventiljustering i vilket fall kanske inte vore så dumt.
Hade själv en bil med nedgången kamaxel men då var oljudet även på kall motor,så det tror inte jag att det är!

Just real M-power
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
M3:orna låter lite mer i motorn, kan vara spridarna du hör (dom låter bra mycket bättre än ex 325/328
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.