AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
24.399

Bränsleförbrukning på X5 3,0 med automat?

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Har tröttnat på att åka mini bil och behöver mera utrymme.
Va köpa?
En a6-05 2,4 sedan eller en x5??
Tja, en x5 kanske?!
Stor och bekväm, en 02 har jag siktat in mig på...

Har hittat ett par fina med 3,0l motorn och automat.

Det enda som kan fälla den bilen i mina ögon just nu är bensinförbrukningen...

SÅ frågan lyder: Vad snaskar en x5:a med 3,0l motorn och automat i sig per mil, stad, landsväg och blandat?

Har kollat det "officiella" siffrorna men de stämmer sällan enl min erfarenhet.
Vad tar era bilar i verkligheten och om man har lite bråttom...?

Mvh Dorfmeister

Ca
16
Callimero
X5 3.0i -05
325 Ci Cab -04
Jag kör X5 3.0 sedan februari. Jag kör mest i stan och hamnar på 1,4 - 1,5 l/mil (det går nog att komma lägre med försiktigare körning). På motorväg i laglig fart kan man komma ner runt litern, men 1,1 - 1,2 är nog mer normalt.

Jag körde X5 4.4 tidigare och förvånas över att det inte skiljer mer i förbrukning (4.4:an låg högst någon deciliter högre). Skall Du köpa beg tycker jag absolut Du skall fundera på en 4.4. Begagnatpriserna mellan 3.0 och 4.4 skiler inte mycket, men det gör körupplevlsen - jag saknar min 4.4 och ångrar att jag bytte ner mig.

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
har också kikat på en 4,4 men frågan är med nuvarande och ett eventuellt högre bensinpris, vågar någon köpa en V8 suv av mig om 1 år när jag säljer den??
Även om det inte skiljer sig speciellt i förbrukning mellan motorerna så skräms gemene man bara de hör V8:a...

så det är vanskligt...är rätt tungfotad och har ofta bråttom så i realiteten är antagligen en förbrukning på 1,5 l/mil ett faktum, vilket jag tycker är för mycket.
Hade gärna köpt en bonna dröm(Dielsel) men med nuvarande skatt så blir det dyrare än att köra V8.
Dock om vi lyckas rösta bort sossarna och deras avskyvärda miljöparti kompisar kanske Dieseln i framtiden skattas som en bensinare, vilket skulle göra diesel bilarna ohyggligt attraktiva att köpa och äga. Dessvärre har jag då redan sålt min bil (1år) så det får kanske bli att snegla på en A6-05 istället med quattro?!

Blir vankelmodig av bara tanken....

/Dorfmeister

Schnell Schneller Sterlingrau
Ca
16
Callimero
X5 3.0i -05
325 Ci Cab -04
Förstår din vankelmodighet... Fast, om bensinpriserna fortsätter uppåt blir det väl ändå mindre sannolikt att du köper V8 nästa gång, så det här kanske är sista chansen. Det är kanske värt några spänn att få köra V8 innan det är dags att dra gräsmattan över näsan. Det enda man vet är att man inget vet om framtiden, så ta chansen att ha lite kul.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Ligger på 1,44 med V8:an, mest stadskörning men ändå. Helt ok tycker jag. Min förra 3,0 automat låg en knapp deciliter under V8:an.

Jag vidhåller min tes, att det dyra med bilen är inte soppan utan värdeminskningen. Min X5 är idag värd 300', medan motsvarande 540-touring är värd hälften, trots snarlika nybilspris. på 4 år är det 3 papp mindre värdeminskning i månaden! Så X5:ans andrahandsvärde gör den billigare än en 540 i totalkostnad, trots att 540:n tar 3 deciliter mindre per mil.

Om jag tankar för 1500 eller 1800 kr i månaden kvittar för mig. Körkänslan som en X5 4,4 bjuder på är så sällsynt unik att den är värd mycket mer än så....

men kör du 4-5000 mil om året är den dyr, fast då hade du nog redan kollat på andra bilar.

mvh Johan
jag har en 316 -96a på 100 hk,och den drar ca 0.8-0.9 per mil och då kör jag "lastbil med bilen" så att säga,dvs jag släpper på gasen,rullar osv,kör mjukt.

är jättesugen på en bmw x5 3.0 2005a..
dom drar ungefär 1liter milen med andra ord?
Jag har en och den drar 1,7 i stadskörning. Sen tycker jag kvaliteten känslan är dålig i X5. Inte "Bmw känsla" i den.
Dessa förbrukningstrådar... där folk slänger ur sig den ena siffran efter den andra. ;-)

>Totalförbrukingen är totalt beroende av hur stor andel stadstrafik man kör. Intensiv stadstrafik med köper, typ Stockholm, är så klart värst.

m62b44, m62tub44, m54 motorerna, känns som att alla dessa tre drar mycket i strikt stadskörning oavsett om det är X eller icke X modell, åtminstone med automat låda. Möjligt att manuell kan ge upp till 2 dl bättre / mil i stadstACrafik men lite osäker?

Ska man komma ner runt 1 - 1,1 liter i genomsnitt / mil eller vad nu folk skriver om ska det inte vara mycket stadstrafik, den saken är klar.

Inte svårt att ligga mellan 0,8-0,9 / mil på motorvägen med min 540iA om jag kör snällt. Stadstrafik? En totalt annan sak...
och för att kommentera "Johan (AutoPower)" värde på 1,44 i snitt med V8:an, mest stadskörning så är det ungefär samma för mig med min 540 (samma motor som i X5). Möjligtvis att jag ligger närmare 1,40 än 1,45 i snitt. Vi kör mycket stadstrafik i Stockholm. Sedan skiljer det väl några tiondelar mellan X5 versus 540.

Ser det på ett liknande sätt som Johan, kör man inte för mycket är en V8a värd de extra slantar men självklart finns det en brytpunkt.

Man lär sakna kraften från V8an den dagen men ska byta till någon sorts bensinsnål miljöbil, den dagen, den sorgen, *svordom*.

Men vi går väl igång på olika saker, inte bara sexuellt, känns som att fler i detta land går i gång på låga förbrukningar jämfört med körupplevelser. ;-)
om man jämför en bmw x5 4.4 med 285hk 2001 och en bmw x5 3.0 2005 230 hk, drar den nyare mindre bensin tro?

jag är väl medveten om att en x5a drar mer bensin osv,men är ändå rätt intressant att veta såna här grejjer inför ett köp ^_^
Den nyare 3.0an drar garanterat mindre men hur mycket mindre vet jag inte.

Generellt är m62tub44 med automat snål för sin storlek på motorvägskörning men törstig i stan.

Skillnad mellan den äldre 6an (M54) och m62tub44 är dock inte så stor men visst är M54an lite snålare.
Länk

Hmm, satt M54B30 6an i både X5 och X3 t.o.m. 2006?

I så fall 'crossoftorments', ja, 4.4 liters V8an drar något mer men inte så stor skillnad, kanske runt 10% mer?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Den ena mätaren har varit orörd sedan köp och den står på 1,57 L/ mil.

En sak har jag märkt och det är att motorn tar lång tid på sig att bli varm = ligger på kallstartsprogram länge. Kör man som jag till jobbet (2,3 mil) så är det knappt att den blir riktigt varm och dåbdrar den.
Är den varm så ligger den mellan 0,98 - 1,42 på motorväg i farter mellan 98 - 142 km/hr.
Verkar finnas en gräns vid 125 km
Kör jag ecodriving så kan jag pressa ned den till 0,89 - när jag landsvägskör med hatigheter på max 75 km/hr men gör ag en enda omkörning så är det kört.

Om jag buskör rejält så hamnar jag på runt 1,6 l/mil så i mina kalkyler räknar jag på det så blir jag inte lurad :)
Men att ha den som pendlarbil är bara att glömma om man inte gillar svensk skattepolitik.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.