AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.062

Tickande 540 E34 vid kallstart...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tycker mig höra ett litet tickande ljud från motorn när den startas kall. Det försvinner när motorn går upp i arbets temp. Oljenivån är ok. Vad kan detta vara? Är det jag som är nojjig?

DANNE
Min bil: Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tjena Dandelue vilken olja/viskositet har du?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Daniel-
BMW/CASTROLs rekomenderade helsyntetsolja till 540. Kommer inte ihåg viskositeten.

DANNE
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan är det oljan byttes?

Förmodligen är det de hydrauliska ventiltryckarna som låter lite pga luft eller smuts i dem. En "bättre/mer lämpad" olja kan oftast tysta ner dem, men om de är riktigt slitna får man leva med tickandet några sekunder vid uppstart innan oljetrycket är uppbyggt i dem. (om man inte vill byta tryckarna vill säga!)

Misstänker att det är SLX 5W30 som du använder om du säger att det är "BMW-rekommendation"....
Det är en relativt tunn olja och du får troligen en lite tystare motor om du går upp till 40 eller 50 i varmviskositet (t ex 5W40 eller 5W50).

Är det GTX-Magnatech-oljan du har slagit i motorn, är det troligen oljan som är "boven i dramat", då den oljan verkar ha en förmåga att få motorerna att ticka mer än behövligt. (det är dessutom "bara" en högraffinerad mineralolja)

En olja som jag har personligt god erfarenhet av, och som brukar göra att motorerna tystnar märkbart: Valvoline Synpower 5W40.

En annan olja som är känd för att tysta ner "oljud", är Castrol TWS 10W60. Men den oljan är dyr och förhållandevis tjockflytande även när den är kall, vilket inte gör den till den mest optimala "vinteroljan".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Johan-
Bilen har gått strax över 20,000 mil.
Den var servad för ca. 250 mil sedan. Tycker mig hört att bilen har börjat ticka senast tiden bara. Kände igen : SLX 5W30. Tror det är den jag har. Tydligen ska den rekomenderade Castrol oljan till BMWs M bilar vara lite mer trögflytande och ta längre tid att få upp i temp. Vad tror du om denna (dålig på Castrols namnbetäckning som synes...)?
Får kolla Valvoline Synpower 5W40 inför nästa byte.

DANNE
Da
1.734
Daniel.F...
Jag kör med Castrol TWS 10-60 är supernöjd:) den är knäpptyst från missljud samtidigt som den ej drar en droppe olja.
Dock är priset högt 749 kr för fyra liter:(

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att Castrololjan är mer "trögflytande" stämmer inte, snarare är en tunn olja som SLX mer lättflytande än många andra oljor, och en mer lättflytande olja har mindre egenfriktion och tar därmed längre tid för att bli varm (dock är skillnaden ganska liten) samt en tunnare olja blir av samma anledning generellt inte lika varm vid normal körning (kan man se på bilar som har oljetemp.mätare).

En tunn olja (som är tunn när den är varm - lågt varmviskositetstal) rinner lättare av/ur metall och olika håligheter såsom t ex ventiltryckare/lyftare när man stängt av motorn efter normal körning. Det är denna "varmavrinning" som är mest kritisk om man har en motor som är lite ljudlig när man startar den.

Den troligaste/enklaste lösningen på ditt problem är att du byter till en olja som har lite högre varmviskositet, än SLX. Använd gärna en olja med relativt högt ester-innehåll (en syntetisk basolja som ofta används som additiv och/eller basolja i syntetolja av bättre kvalitet) eftersom estrar är polära på molekylnivå och därmed fastnar på metallen - enkelt kan man säga att oljemolekylerna fastnar liksom magneter på metallen och därmed finns kvar på ytorna även efter mycket lång tids "avrinning". Dock bör man veta att de polära egenskaperna försämras när oljan slits.

Synpower är en olja med relativt mycket esteradditiv enligt de uppgifter jag har fått. En annan olja med högt esterinnehåll är Motuls esterbaserade-syntetolja. Finns även fler oljor med mycket esteradditiv...

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dandelue, såg vid en andra genomläsning av ditt inlägg, att du troligen syftade på TWS 10W60 som mer "trögflytande".

Den är som sagt mer tjockflytande än SLX, både som varm och kall. Dock kommer den att resultera i en något högre oljetemperatur vid normal körning, i förhållande till om du använder SLX.

Mvh

Da
1.734
Daniel.F...
Johan B är TWS:n esterbaserad?
Da
1.734
Daniel.F...
Johan B är TWS:n esterbaserad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Daniel, enligt de uppgifter jag har är det en fullt "normal" PAO-syntetbasolja i TWS.

Mvh

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har använt Biltemas 5W50 vid "skramliga" motorer och det har funkat kanon.
189:- för 4L gör inte ont.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nja, alltså så här är det: Om det rasslar till vid start, och om oljelampan "dröjer sig kvar litet" (behöver inte vara så att oljelampan dröjer, dock), så beror det på följande, och följande ENDAST:

1: Oljepumpsbultarna är "toklösa" alt. ramlat ned i tråget...

2: Oljepumpen har gått isär... (ganska vanligt)

3: Oljepumpen behöver renoveras, dvs. byta returfjäder, reduceringskolv och fjädersäte! 173:- på BMW, (40min jobb på lyften). BMW tar 1.200:-

4: Oljefilterhusets reducerings/backventil har beckat ihop o tillåter ALL olja i toppen och huset, att snabbt rinna tillbaks ned i tråget. Oljan skall ligga kvar i huset/toppen under otroligt lång tid. Detta fel är jättevanligt, o brukar ofta betyda att det varit "taskig" olja alt. lååånga oljebytesintervaller...blä...

5: Ventillyftarna är slitna eller igenbeckade av sot o dylikt!

Lösningen på problemet brukar oftast (under förutsättning att ovan nämnda problem är åtgärdade...), på relativt välskötta vagnar, kunna avhjälpas med en "engine flush" med hjälp av tex. Omega "invändig motortvätt"!
Alternativt, byte av oljefilterhus (o så givetvis en "flush" och ett olje och filterbyte!)

Man skall dock INTE stirra sig blind på 10W 60 eller det ABSOLUTA användandet av 5W 40, då även Nikasil/Alusil belagda motorer också slits... Jag skulle i detta fall rekommendera 15W 40 "Turbo-Diesel" eller kanske 10W 40 samt 20W 50. Det rör sig ju om motorer som snurrat en del varv... Huvudsaken är att det är helsyntet, och det går i vissa fall med halvsyntet av ytterst bra kvalitet, tex. TOTAL, Agip, Divinol, mm...

Har just åtgärdat min bil på detta sätt, o jag kan säga att den blev "som ny"!

/PKW

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
I hälgen ska jag byta olja på bilen. Tänkte köra i Omega 907, byta oljan till den nya Castrol Edge Sport 0w- 40 samt hälla i Omega 909. Hoppas på detta sätt få tyst på tickandet... Tack för alla svar!

DANNE
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Dandelue: Få höra sen hur det gick!!!

Mvh/Palle
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Palle-
Nu är det gjort!
Hällde i Omega 907 och lät bilen gå på tomgång ca 15 min (kan det verkligen räcka med 10-15 min.? ). Hissade upp den och släppte ur all olja. plockade ner tråget och rengjorde/kontrollerade. Kollade oljepumps bultarna en gång till bara för att vara riktigt säker. Satt som sten.
Allt ok. Bytte filter, hällde i Castrol Edge Sport 0w-40. Omega 909 hällde jag i med motorn igång. Nu verkar den gå tyst igen. Det gör den i och för sig alltid vid oljebyte, men det ska bli kul att se hur det håller sig i längden och om den blir lite tätare...

DANNE
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Jag har alltid kört med Mobil1 5-50 rally formula (Helsyntet) i mina 540:s. Tar bort mycket missljud plus att det blir lite lenare gång i motorn!
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Okej, då blir det kul att höra sen då :)

Mvh/Palle
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad gör Omega 907 och 909 för nytta?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Peter-
907 rengör motorn invändigt, alla trånga kanaler tex som kan bli igensatta av slaggprodukter i gammla oljan. 909 lägger som en hinna på tex kamnockar som utsätts för slitage vid kallstart. Smörjer samt tätar. Ger lite extra skydd helt enkelt. I mitt fall verkar alla tendenser till de tickande ventilerna försvunnit. Jag är nöjd hittils.

DANNE
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kanske man ska testa dessa produkter för förebyggande fel nu när inspection 1 kommer? Var handlar man in dem och vad kostar produkterna? Har nogen vän som borde testa dessa produkter till sin 735 kanske!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.