AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.717

Startproblem 525i E34...startmotor, batteri, eller jordfel ?

OD
117
ODO
525i -89
Har startproblem på min 525i -89.
Felet kom för ett par veckor sedan, då bilen under ett par dagar blev att mer svårstartad, d.v.s. startmotorn gick sämre och sämre,
precis som om batteriet var på väg att laddas ur.
Fick isatt ett nytt batteri, och kollade spänningen över batteriet med motorn igång = 13,8 volt.

Allt var frid och fröjd, men idag började det igen.

Helt plötsligt gick bilen inte att starta på ICA-parkeringen när jag handlat. Batteriet var näst intill dött, verkade det som, och starten gjorde bara ett suckande, och instrumentbelysning och allting "däckade". Gjorde åtskilliga startförsök i ren ilska, och efter ett tag orkade startmotorn runt igen hjälpligt, och bilen startade och jag tog mig hem. Gjorde sedan upprepade starter hemma på parkeringen utan problem.

Vad är nu detta?

Är startmotorn "trög" eller kass på nåt sätt, eller har jag nåt suspekt jordfel ?

Eller vad?

Söker desperat efter hjälp bland all den fina kompetens som jag vet finns här.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hade samma sympton, visserligen på en gammal 320. Då var det lindningen i
startmotorn som var dålig, bytte starter och allt var frid och fröjd. Kan ju vara
något annat också att den tjuvar ström eller nåt. Bara fram med multimetern och mäta.

Mackan

OD
117
ODO
525i -89
Har mätt med multimeter, och bilen tar ca 10-20mA.
Vet inte vad som betraktas som normalt, men OM bilen drar ur batteriet, så skulle ju inte bilen plötsligt kunna starta efter en tids malande på starten ???

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det låter som du har dålig kontakt i någon elkabel till/från batteriet. Har du kollat jordpunkter mellan motor/kaross?

/Per
OD
117
ODO
525i -89
Jag har bara kollat rent visuellt, och det ser fint ut, men jag får väl kika lite närmare på det där.

Fick tips om att det kunde vara kolen i startmotorn också....
Visa användare
50
Zinj
750iA -92
Om du lyckas lösa problemet, skriv gärna vad det var för jag har exact samma problem och det var inte mina jord punkter. J**ligt irriterande problem, ena sekunden verkar batteriet vara dött, sen väntar man en liten stund och bilen startar utan problem. Om jag hittar vad som är fel med min så klottrar jag ner det här

Carpe Noxum
OD
117
ODO
525i -89
Hoppas att vi kan lösa det gemensamt. Jag rapporterar här så fort jag vet mer.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt detta problem hade min kompis med sin 323E21-79, det var något med jordningen för startmotorn som gjorde att ibland gick den runt och ibland klickade det bara. Han tog loss den 100 gånger innan han förstod vad det var, han rengjorde jordkablarna och problemet försvann. Bara det att bilen (fortsatte) tjuvdra ström så batteriet dog helatiden om man inte bröt kretsen efter att bilen stängdes av (men det är ett annat problem).
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Har råkat ut för att det varit kabelbrott oxå, man såg ingenting alls utan kabeln såg helt normal ut, men ändå var det brott i den. Kan vara värt att investera några tior i nya kablar, kan ju va det som är fel...

MvH Thomas
OD
117
ODO
525i -89
Tack för alla tips så länge! Jag återkommer när jag meckat lite och kollat hur det ser ut.

OD
117
ODO
525i -89
Har mätt jordanslutningarna nu och de är ok.
Fast batteriet hade laddats ur, trots att jag inte hittat några krypströmmar.......mystiskt....

Kan det vara startmotoreländet ändå då kanske?

Har batteriet på laddning nu, så får vi se hur det går sedan.

Visa användare
50
Zinj
750iA -92
Har du kollat laddnings relät, känns som du gjort det men skadar inte att fråga, har själv ännu inte hittat problemet, ska upp till garaget någon dag nu och kolla startmotorn

Carpe Noxum
OD
117
ODO
525i -89
Nja.....jag har ju inte kollat reläet specifikt, men jag har mått spänningen över batteriet när motorn är igång = 13,8 V, och det borde väl vara ok?

Visa användare
50
Zinj
750iA -92
Hade jag läst lite noggrannare så hade jag sett det :)

Carpe Noxum
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.