|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Är inte hundra på originalsprutet. Men det går ju alltid att räkna på hur långt soppan räcker, baserat på hur mycket dina spridare flödar. Trycket spelar ju oxå in. Ta reda på hur många cc spridarna ger så kan jag kanske hjälpa dig! Ett enkelt sätt, som jag tror jag skulle gjort om pengar är en faktor, är att montera in en större alt. en extra kallstartsspridare som styrs av en tryckgivare. Mao, vid ett förbestämt tryck öppnar extraspridaren(na) och du bör klara dig. (Annars kan man använda sig av SAAB:s tryckvakter och kallstartsspridare. Går att läsa om i nya Spoilermagasinet.) Angående detta fenomen att rensa diffklumpar på BMW och att det sedan snackats om hur dåliga de är är riktigt skrattretande. Allt handlar om att det inte är grovsmide i en klump från BMW, de kräver omvårdnad för att fungera väl. E30 är en gammal bil oxå så man kanske inte ska räkna med att de ska hålla för all världens plågsamheter. A och O är att ha friska grejjer och inte bara ta en från skroten, då vet man inte vad man får... Sen kommer vi in på detta med körstil och däcksvärmare oxå...Hua för en slutväxel. Har under alla mina år i (BMW)racing varit med om ett diffras! Vet om de som åker M3 på 700hk i rallycross. Det enda som håller är BMW originaldiff!!! Även rattlåsfolket med massor av pulver åker original (iofs med spole, men det håller.) Min syn och erfarenhet på detta. Inget ont mot ngn. Hoppas era diffar håller nu bara... =) AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Det är ju lika bra att ringa Hamann och be dom göra en uppgradering för motorn till samma pengar som gik tar! Då får man ju riktiga hästar inga stressfläkt pållar!!! ***BMW POWER*** |
|
|
eller varför inte adoptera en 3,0 eller 3,8:a rova....hehe kanske svårt med besiktningen....:-( såg en e-30 med 3,8 på mobile....vore kul |
|
|
Fradric........ jag laddar 0,5 bar vid 0,6 spikar den.. mf2 tillläggssprut med 2 st 300cl spridare...motor helt orginal förutom ngt. portad topp och en 284 graders kam från köhler..... upp mätt 0-100 (enl. mätarn) snitt ca 5,4sek... bilen är ej färdig byggd än har bara provkört lite...... övertygad att det går att ladda 0,8-0,9 bar med org. botten.... Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Limmet, hur mycket tror du jag kan ladda med original sprut, tänkte börja med ca 0,2 bar. Har du tryckvakt till extraspridarna eller? Tack för tidigare svar! MVH//jonas!!! |
|
Fradric..... jag körde ialla fall upp till 0,3 utan tilläggs sprut.. vid högre laddtryck började den blöddra.... japp, tryckvakt(justerbar) inställd på 0,25 typ..... vad har du för aggregat på din bil... nyfiken du kanske vet ngt.. jag kan lära mig av...... "en gång turbo alltid turbo" Limmet.... Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Tjena! Min turbo heter T3 trimm 60, tänkte nöja mig ett tag med originalsprut, hur mycket kan du uppskatta din effekt vid 0,3 bars tryck? Har du några andra bra tips att komma med? Tror du man märker när motorn får snålt med soppa eller säger det bara "KNAK" helt plötsligt? MVH//Jonas!!!! |
|
Hallö.. 0,3 i laddtryck får du nog ca40-50 hästar enligt min uppfattning.. prova och kör me 0.3, spetta fullt en kort sträcka så att den laddar 0,3 i några sekunder stäng av motorn direkt (utan att den får gå på tomgång) skuva ut ett av tändstiften, kolla färgen... hoppas du har bra flöde i wastgaten, annars kan du få problem me att få ner laddtrycket till 0,3 mitt agregatt laddar 0,5 me helt öppen wastgate.. Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Tackar och bockar!!!!!! |
fradric |
Förstod inte riktigt det där med laddtrycket och wastegaten??? Vad har du för mål med din bil?? Vilken färg på stiften ska det vara och inte vara? |
|
jag har för liten wastegate så det blir för mycket avgaser som ska genom wastegate kanalen(Dvs. förbi/bypass turbinhjulet) minsta möjliga ladd tryck jag kan få är 0,5 fast waste gaten är helt öppen.... skulle igentligen behövt en extern wastegate(dvs utan på liggande wastegate) som är större/bättre flöde.... givetvis funkar wastegaten bra när du vill ha högre laddtryck... men du får väll prova, ditt avgas hus kanske e större än mitt, det ger ju oxå bättre flöde.. du kan ju kolla på på bilderna på våran hem sida och jämföra aggregatet.. adressen hittar du nedanför detta gå in på bilder.. mera bilder kommer inom kort..... Tändstiften... dom ska vara bruna typ choklad bruna = rättblandning..... ljusa stift(närmare vita)= snålt med bränsle.... svarta=för mycke soppa..... Målet me bilen... Tja..... att ha snabbaste BMW,n i gbg omr. + att ej bli ifrånkörd av min kompis "röd björn" som har en audi S2 Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
|
ska prova att koppla in en box som sänker tändningen(EMS6 Boost retard) tror jag den hette.... aktiveras vid laddtryck genom en tryckvakt..... hehehe.. kan nog ladda lite mer då...... Bye bye Björn Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Det låter bra!!!!!!! |
|
Att soppan tar slut går ju som sagt var att bota ganska lätt med div tilläggsprut eller hemmalösningar med SAAB tryckvakter osv. Det stora problemet är tändningen. När man laddar på mer än ca. 0,5 bar med för högt grundkomp. så kommer spikningarna som ett brev på posten. Programmerbar tändning eller ngn typ av retardsystem, som ni nämner, är melodin skulle jag tro. Vet om en kille som åkte med 0.85 bars övertryck på en 325:a med prog. tänd. Gav 285hk om jag minns rätt. =) Tummregeln säger att bränslet räcker till 160 hk på en 318 med L-jetronic och till 260 på en S14. Hur det är med 325:an vet jag inte. Lycka till! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Hur stort är avgashuset på trim60:n? Körde med 0.63 på en standard M10 motor och det var nästan på gränsen på för litet. En Bmw motor levererar mycket avgaser! | |
fradric |
Har ingen aning om dessa värden(men du får gärna förklara). Vilket tillskottsprut är det enklaste och billigaste om man inte ska ladda så mycket mer än 0,5bar, MF2 kanske??? |
|
Jag har 0.63 hus på min sexa... kanske e för litet då........ hörde en annan "boje" tror jag han hette han laddade 0.9 fick ut 316Hk bänkade hästar........ Rätta mig om jag har fel Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Är det okej att låta oljereturen från turbon gå in i ventilkåpan???? Tänkte snart börja montera grejorna, och sedan börja ladda ca. 0,3 bar med original sprutet. Skrik till om ni tycker att det är dumt!!! |
|
nej nej nej!!!! det går inte att leda in oljan i ventil kåpan!!!! det måste vara fall på oljan... led in oljan typ i sumpen el nåt.... jag har borrat hål i blocket ovanför sumpen...... det måste va över olje nivån oxå...................... Tuning by PM performance Check this out ! Länk |
|
fradric |
Ok, men det borde väl gå att bara ta bort tråget och borra ett hål där ovan för oljenivån?! Hur funkar wastegaten, drar den in staget eller tvärtom? Vill också tacka för tidigare inlägg!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.