AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.916

GIK TURBO

Sida 1 av 3
fradric
Är det nån som har provat dessa kit?
Bra/dåligt!
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Skulle inte ens vilja prova nått kit som GIK har knåpat ihop.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
FSRacing varför inte ?! Är det något man bör känna till om gik .

MVH Tony B BMW 525i
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Vad jag har hört så är grejorna därifrån helt ok, men däremot har jag för mig att priserna är lite höga...
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Lite höga? Ca 50 000 får man punga ut för ett paket om jag inte minns fel. Samma pris som att skicka ned motorn till Hamann och få den trimmad av dem...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Min åsikt är att GIK är dålig på att bemöta kunder. Dom har också vid ett flertal tillfällen hävt ur sig saker som är totalt felaktiga, inte bara till mig. Alla jag vet som håller på med och vet nått om turbo har samma åsikt som jag.
När jag tog mina första stapplande steg med turbo så litade jag på deras "kunskap" gällande bestyckning av mina förgasare, den visade sig vara så fel den kunde va och resulterade i en havererad topp. När jag sedan påpekade att dom hade bestyckat helt galet så säger dom att så kan absolut inte va fallet och att "en sån motor kan omöjligt behöva sån bestyckning".
När jag justerat in motorn hade jag fått gå upp från 150 till 190 på bränsle och ner på luft nästan lika mycket. Inte ens lågfartarna stämde, dom fick jag öka från 52 till 70, och det är inte lite fel.

Dom har väldigt höga priser i förhållande till vad du får. Jag tycker du ska ta hälften av de pengar GIK ska ha för sitt kit och sen bygga ett dubbelt så bra själv.
Finns många här som har gjort det förut och säkert lyckats betydligt bättre än GIK.

Det är min åsikt!
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Hur är det med besiktning av en turbokonverterad bil då? Är den nyare än -76 så är det väl omöjligt. Eller?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ett tips är att inte ens prata med dessa typer.
Skickade ner turbon till dem för ca 1år sen för renovering, vad fick jag tillbaka? jo inte ens torbon jag skickat ner och till HELT fel bil desutom.
Lyfte telefonen och ringde dit, som svar fick jag att det var den jag skickat ner och att de inte hade någon annan.
Höll på me dem om detta i ca 3 veckor och då ringer det på telefon, de säger då att det hittat en turbo som passar till min bil och om jag betalar frakt och sånt skit skulle jag få den istället för den anndra jag fick, klrt jag går med på detta vill ha tillbaka min turbo och få igång bilen.
Ett par dagar sedan dyker den upp den jag en gång i tiden skickade ner fast helt orenoverad.
Ides inte ens ringa om detta utan skickade den till en loka turbo nisse och fick den renoverad för ca halav deras pris.
Ko
663
Koffe
320iC -93
AndersG:
Det är nog inte helt lätt att få igenom en turbokonverterad bil om inte besiktningsmannen ifråga skulle ha nedsatt syn just den dagen... Standardproceduren brukar väl vara att skruva ut pryttlarna när det bär dax för SBP att ta en titt på bilen.

Att det skulle gå bättre med en bil tillverkad innan -76 har jag oxå svårt att förstå. Nog för att 75:orna inte har några avgaskrav, men det handlar väl mer om att effekten blir för hög, vilket inte tolereras på gamla bilar mer än det gör på nya...

Jag har dock aldrig överladdat nån bil, så jag är inte helt säker på min sak. Rätta mig gärna!

//Koffe, 150hk utan respirator ;o)
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag har hört ryktesvägen att det ev ska vara enklare att turbokonvertera om man LB reggar eller om det är en bil intagen som flyttgods stämmer detta? Hur vet man att bilen är flyttgods?
fradric
Fick tag i ett komplett kit för 6500:-, och bilen är nybes. så jag har ett år på mig att gasa!!!!!!!
Sen får man plocka bort skiten igen, tänkte ladda ca 0,5 bar, då jag måste ha bilen fram och tillbaka till jobbet. Räknar med ca 230 kusar.
fradric
Vad tror ni om kopplingen, bakaxeln, kommer det att hålla???
Jo
744
Jonhny
745 -85
Kopplingen e väl det enda som slits ut. Resten håller nog.
Innan -76 finns inga avgaskrav och man kan turbokonvertera motorer och bara ge dem ett par hk extra (på lågt tryck). Sen skruvar man upp trycket och åker.
AL
289
AL
318is CSN-90

Ingen fara med lådan. Kolla in nyaste "Epanytt".
Snålblä racing åker med std.låda i sin E21:a och den har ca 600hk säger de. (Baserat på en sådan 325-motor du har. Så det finns att ta på.) =)

GIK:s sats till 325 gav 240hk vid 0,4 bar, så du är nog ganska rätt ute. Vet om att det funkar med 0,85 och riginalkolvar, men då krävs programmerbar tändning.
Ca.285 hk får man då...

Lycka till!

"...det är inte alltid så enkelt..."
fradric
Kan jag klara mig på originalsprutet, med tanke på det relativt låga laddtrycket??
fradric
Nån som har några bra länkar till olika turbobyggen på E30?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Originalsprutet ska du nog inte lita på över 200hk. Då blir det snålt.
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Är det GIK göteborg ni talar om där uppe? Peter på GIK Gbg e alltid trevlig o hjälpsam mot mig ialla fall...........

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
Ti
30
Tigger
BMW 325iM -89
Otrevliga jävlar där....
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
har turbo konverterat min e30 325... rensade 2 st 320 klumpar på 2 dar... satte dit en diffad 325 klump den håller än så länge...... men nu slirar kopplingen istället på 3an 4an.....

Tuning by PM performance
Check this out ! Länk
fradric
Hur mycket laddar du, vad har du gjort för övriga modifikationer på motorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.