AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.981

Erfarenhet: Biltemas bättringsfärg

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Vill bara delge min erfarenhet av Biltemas bättringsfärg som skall motsvara Alpinweiss II (218) min 316i 1993 är klädd i. Jag vet att det var dumsnålt, men jag passade på att köpa en sådan burk när jag ändå var där och köpte primer, sandpapper etc etc. Att resultatet skulle bli perfekt hade jag inte förväntat mig - men att kulören skulle vara den samma som tyska taxibilar var faktiskt en överraskning.

Så, jag rekommenderar INTE Biltemas bättringslack som skall motsvara BMW's Alpinweiss II (218).

Kanske slipper någon som är lika dumsnål som mig göra samma misstag. En originalburk (150ml) på BMW kostar bara 71,-...
bustorp
Alpinvit finns i hur många varianter som helst. Även andra bilmärken har alpinvit och många färgtillverkare blandar en "mittemellanvariant" för att den förhoppningsvis ska passa så många alpinvita som möjligt. Det handlar om att få ekonomi i det hela o slippa göra 4-5 blandningar till samma bilmärke. Audis alpinvit (L90E) t.ex har minst 4 varianter av alpinvit beroende på årsmodell o färgtillverkare. BMW 189/5 finns i 5 olika varianter beroende på färgtillverkare. Att din variant inte stämde är inte Biltemas fel. Det kunde lika gärna hänt med Multona eller Auto.K:s färger likväl som original.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Biltemas färger är inte specifikt modellanpassade, utan man har ett antal kulörer att välja på. Utifrån dessa anger man vilken som är "mest lik" för ALLA bilmärken, så Biltemas vita påstås passa till olika vita kulörer från Volvo, Saab, Audi osv.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
er
375
erc
218i Active Tourer -16
När det uttryckligen stod att färgen motsvarade BMW's Alpinweiss 218 tyckte jag mig kunna drista mig till visst mått av förhoppning. Skillnaden var väldigt, väldigt långt från liten... Nog är det åtminstone lika mycket Biltemas som mitt fel att Biltema har övermod i vad som anses motsvarande. Vi snackar inte om en nyansskillnad, snarare kulörskillnad.
bustorp
Biltema köper ett färdigt koncept. Dom kan inte gå in o detaljstyra varje kulör i ett lacksystem. Det är leverantören som blandar färgen efter sina scheman och det är leverantören som talar om vilken/vilka kulörer som passar vilken/vilka bilmärkens färgnummer.
Biltema har inga "experter" som sitter o jämför kulörer för att besluta om det ska stå SAAB på den ena burken o Simca på den andra.
Som jag skrev tidigare:

"Alpinvit finns i hur många varianter som helst. Även andra bilmärken har alpinvit och många färgtillverkare blandar en "mittemellanvariant" för att den förhoppningsvis ska passa så många alpinvita som möjligt. Det handlar om att få ekonomi i det hela o slippa göra 4-5 blandningar till samma bilmärke.

Audis alpinvit (L90E) t.ex har minst 4 varianter av alpinvit beroende på årsmodell o färgtillverkare. BMW 189/5 finns i 5 olika varianter beroende på färgtillverkare. Att din variant inte stämde är inte Biltemas fel. Det kunde lika gärna hänt med Multona eller Auto.K:s färger likväl som original."

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har Biltemas vita till MB inte speciellt lik med duger, men det är säkert 10 bilar av olika märken som har samma Biltema artikelnummer för olika vita kulörer, Färgen som sig är det ingen större fel på.
Däremot så är jag imponerade av BMW bättringslacker, både 528an och 540 funkar mycket bra.

///MVH Hasso
Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Likförbaskat är det väl på sin plats att jag avråder andra från att göra samma misstag jag gjorde?

Det må vara tusen kulörer som Biltema anser sin färg motsvara, men BMW's Alpinvit II 218 är ingen lyckad motsvarighet.

Det handlar ju inte om Biltemas inköps- och distributionsmetoder - utan helt enkelt om en rekommendation baserat på EN erfarenhet och EN färg.

Märkligt att produktrekommendationer och erfarenheter som rör Biltema ofta tenderar att bli en skum svart-vit debatt. Jag garanterar att jag avrått från den här burken om den så var BMW's original, köpt på BMW i München.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
erc: Du har inte tänkt tanken att din 93a kanske inte har samma "nyans" som när den lämnade bandet.. =)

Z MMM Coupe
Så fort Biltema kommer på tal så rycker stödtrupperna ut på Blitzturné. Blekt färg... :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är nog ingen om säger emot dig om ditt avrådande angående kulörskillnad.

Inte för att det hjälper dig nu, men hade du frågat här innan du köpte hade jag gett samma svar som ovan.

FÖr övrigt kan jag nämna att det är "samma" Biltemafärg till kashmirbeige och bronzitbeige.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bustorp
PowerMac:
Varför bortse från fakta när det gäller Biltema?
Är verkligheten annorlunda än den som beskrivs härovan så kan du väl berätta din version i s f att ironisera.......
Vad har du själv för erfarenhet av Biltemas sprayfärger?
Har du några ö h t?

Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Anders Olsson: Absolut. Och som jag nämnde hade jag inte förväntat mig något vidare resultat heller. Men tyskt taxibeige har min gamla alpinvita kärra aldrig varit. Önskar jag hade fotograferat skillnaden.
-Bjudko-
Finns 2 olika alpinvit till BMW, vet inte om det är den andra Biltema gått efter, den passade inte iaf till min alpinvita E30 jag hade förut, var mer gulaktig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.