AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
679

Baslåda med 4 st 10" och 1 st 12"

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Som rubriken lyder, är det någon som byggt något liknande..
Snackade med en kille för ett tag sen och han hade byggt en sån låda som han hade i en e32a. Bästa ljud han haft nån gång, förstod det som att han hade en 3 kammarlåda med 10:orna i och sen satt det en 12a mot ryggstödet..

Pirates are way cooler than Ninjas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Låter som lite overkill , vill man bara ha max bas skulle jag satsa på typ 2st 15" basar matade med min 1000w rms styck.Vill man ha välljud så behöver man inte så många basar.
fyra bra tior genererar lätt det ljud man behöver å lite till! två st räcker enligt mig om steg å basar är av bra kvalité, såvida man inte vill spela över smärtgränsen
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Funderar på en 3-kammarlåda med 4 kicker 10:or.. Köra 15"are blir så mycke bröl bara, man får ju inte den snärtiga basen då..

Tänker du någonsin sitta i bilen :)
Både pga utrymme och ljudnivå..
Två bra 10" i en Saab 93 så kunde/ville åtminstonde inte jag sitta kvar.

/ Fredrik
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Klart ja ska sitta i den.. =)
Vissa gillar mer andra mindre. Hade 2 st Polk 12or i min gamla e30.. inte så mycke kvar av utrymmet i skuffen men det lät jävligt bra..

Robsarve
Mycket myter och lite fakta här. En 15 kan vara snabbare och en tia kan spela djupare än en 15, allt beror på hur elementen är uppbyggda och vilken låda man sätter dem i..

Att ha två olika lådtyper och mer än en bastyp i samma frekvensområde är i 999 fall av 1000 en dålig idé. Och en bandpasslåda har alltid sämre transientsvar än en sluten låda.

Om man tittar på våra billigare element kan man antingen köpa två PG R15-basar och sätter dem fritt spelande på en rejäl (minst 35 mm MDF) skiva bakom ryggstöden. En sån spelar ca 133-135 dB med 800-900 W RMS (2 Ohms last)

Eller så köper du 4 stycken PG R10 och sätter dem i en bandpasslåda på lite drygt 100 liter. De kan då spela ungefär lika högt med samma effekt (men 4 Ohms last)

Fetontummarna går lite lägre i frekvens och spelar något rappare. (Löptidsfel på 13, 1 ms för 10:orna, under 8 ms för 15").

tycker Erik
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Va som fan.. Vart får man tag på PG då?

Robsarve
på www.n-core.se kan du hitta en återförsäljare nära dig och hitta mer info.

tycker Erik
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
tackar

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Robsarve: Du verkar ju vara haj på det hela..

Tror du att det räcker med 2 st PG R10:or till en e32a?
Sånt fall vilken slags låda tycker du att man ska ha?

re
169
reference
330daT -02
jag har 2 st R12 lådan har jag vart å kapat ut idag på ångsågen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.