AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.346

Lufta kopplingen, hur gör man?

Sida 1 av 2
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Hade fått luft i kopplingen efter vinterns turbokonvertering, slavcylindern hade fått hänga fritt i luften så. Ja lyckades få ur luften genom att pressa bromsvätska genom slavcylinderns luftnippel, då börja det bubbla i kärlet och kopplingen börja ta som vanligt. Tyvärr var det lite luft kvar och det vart sämre med tiden. Nu skulle ja försöka lufta igen på samma sätt men nu pajja det totalt. Finns liksom ingen känsla i pedalen, inget tryck, antingen ligger den stumt mot golvet eller så kan man dra den till sitt övere läge å då stannar den där. Alltså äre bara fjädern som håller i. Hur fan ska ja bära mig åt nu??

Tack på förhand
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har för mig att man ska trycksätta bromsvätskebehållaren och sen lufta. Har för mig att det var så polaren gjorde på sin e30.

///Robban
finns att köpa på mackar eller mekonomen en slang som du kopplar in mellan framdäcket och bromsbehållaren
sen är det bara att lufta vid slavcylindern
no problemo
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ska man alltså trycksätta med luft, hmmm?? Ja lyckades ju få ur luften sisst när ja pressa in olja i slavcylindern, men det funka inte nu tyvärr. Men ja får kika efter det där på mekonomen då, tack för svar!
parolof
för bromsluftnig se Länk det är samma princip med hydralisk koppling, orkar inte översätta..........
Hälge
Den där luftgrejen från Mekonomen fungerar ej alls, den trycksatte min koppling så hårt att hydrauloljan kom ut bubblande som rystad Coca Cola vid slavcylindern. Dessutom måste du fylla på med bromsolja var 5:e sekund.
Helt kass till kopplingen, fungerar lite bättre till bromsen.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Kollade på ppf forumet- tydligen så kan det vara slavcylindern som är kass! Ja ska köpa en ny och prova lufta igen. Första gången ja lufta så gick det lätt som en plätt och nu gick det inte alls... Ska testa imorrn, hoppas det funkar sen :) Tack för alla svar

MvH
fungerar perfekt eftersom du begränsar själv vilket tryck du ska ha genom däcket
det bästa att lufta kopplingen med
svintoleffe
Synd christian L att koppling inte höll, själv har den fått något psyk bryt, men på koppling på bilen, så tror jag det har pajat någon fjäder, koppling är helskum, för ena sekunden, så hugger koppling på engång, nästa skeund, då går den fint, o den tredje gången då hugger den hela vägen upp, så det blir väll byte i vinter, då det är lungt med jobb.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Åhh, ska man va tvungen å lämna in bil jäveln på verkstad?? Nu har ja satt dit en ny slavcylinder men ändå funkar det inte. Har provat att lufta på 2 sätt men det är helt hopplöst- pedalen är helt död, ligger antingen mot golvet eller så kan man dra upp den så fjädern håller den på plats längst upp, däremellan så är pedalen död...
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tror nog att det bara är att lufta vidare, man kan få hålla på ett bra tag har jag hört.

///Robban
al
72
alex!
E30 318iS 16v - Såld
E87 120i M-Sport - Såld
E86 Z4 3.0si Coupe - Såld
F11 520d M-sport
Har precis luftat kopplingen på min bil. Använde också mekonomens slang från däcket, blev samma för mig, spruta som coca-cola nere vid slavcylindern.. Istället så tog jag bilen till en bekant som hjälpte mig genom att koppla en kompressor med reducerat tryck till bromsvätskebehållaren. Skillnaden vi gjorde nu igemfört med mina tidigare försök var att vi fyllde upp behållaren så att den blev full innan, fungerade perfekt.

Så jag skulle försöka med att fylla upp hela behållaren, sedan koppla mekonomens slang från däcket och göra ett försök. lycka till
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej, ska man lossa nippeln innan man trycksätter eller ska man ta ut nippel helt å hållet? Spelar det någon roll om kopplingspedalen är uppe eller nere när man börjar?
nippeln ska sitta fast
sen när det är trycksatt så lättar du lite på den så inte du tömmer ut hela behållaren innan du hinner stänga
glöm inte att fylla behållaren helt innan!
P_
34
P_J325
325 -89
hallå!!! när ni använder mekonomens luftningspryl ska ni ju inte ta lufttrycket från ett däck som är pumpat med 4 bar eller liknande.... och se till att det är väl påfyllt med bromsvätska i behållaren innan ni trycksätter! har alltid funkat för mig..........!
E3
1.828
E36
USA bilar
Precis som nämnts, det är viktigt med mycket vätska i behållaren när man börjar, eftersom urtaget för kopplingen sitter högre i behållaren än urtag för broms
Hälge
Det enda säkra sättet att lufta kopplingen på, är att pumpa bromsolja in i slavcylinderns luftnippel OBS! glöm ej att först lossa bromsoljebehållarens lock annars blir det mottryck, pumpa in bromsoljan med en rejäl oljekanna med en slang ansluten till slavcylinderns luftnippel, pumpa "hela vägen" upp till bromsoljebehållaren, det tar ett bra tag, jag pumpade så fingrarna blödde höll nog på ca 10min. Sedan vart det rejält tryck i kopplingspedalen.
omständigt när det fungerar med slangen i 11 av 10 fall
Jag brukar använda "mekonomenslangen", men sist jag bytte vätska i bromsar/kopplig så gick det lite för fort vid luftningen av koplingen och jag blåste luft genom systemet. Efter det fyllde jag behållaren, öppnade nippeln på kopplingen och lät det självrinna utan tryck. Det blev perfekt! :-)
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Jadu.. .lättare saker har man ju varit med om :)

slavcylindern som vi fått tag på nu går inte å lufta, nå stopp i den lr nått.. Allt som allt har vi nog laggt ner 10timmar på detta snart haha. Pinsamt värre :)

(vi e inte klara ännu)

Nästa steg blir att pröva som någon sa, tvina in olja genom luftnippeln på slavcylindern.
Smiley©
Jag kan inte rekomendera att trycka in bromsvätska i slavcylindern eftersom det kan finnas smuts/vatten i kopplingshydrauliken och då trycker man upp det i behållaren, inte så smart tycker jag.
Men är man helt 100 på att det bara finns ren och fräsch bromsvätska i systemet kanske det inte spelar någon roll.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.