|
|
|
|---|---|
|
hej. satte och lste runt här på forumet och upptäckte en sak. ni som har turbokonverterat era bilar med lamdasond och kör med tryckvakt och extra spridare. hur reagerar lamdsonden näre tilläggssprutet börjar pumpa soppa? den känner ju av om motorn går fett eller magert och ställer om bränslet till dom vanliga 6 spridarna. alltså när ni får laddtryck och extra spridarna öppnar och motorn går lite fett. vad händer då med orginalsystemet. ställer den om orginal insprutningen på så bra värde som möjligt? har tänkt åt och fram på detta men kan inte klura ut hur det blir nån som kan förklara hur det ligger till`?` tacksam för svar! | |
|
Ju högre komp i cylindern juh varmare blir det.. Så när du får ladd så ökar tempen men eftersom den får mer soppa av extraspridaren så ändras inte temperaturen så mycket i avgaset där lambdan sitter å mäter... Därför reagerar inte styrsystemet så mycket på det, för den vill juh ha mer soppa då. Sen är det inte optimalt att göra såhär, skaffa ett styrsystem om du vill få kontroll över grejerna... /Daniel |
|
|
danragn: Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna, inte avgastemperaturen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okej. men styrsystemet strävar ju efter att få så bra blandning som möjligt. kom och tänka på det nu. Det ska ju inte ha nån större betydelse hur man blandar. för går den för magert så borde den ju späda på mer bränsle och tvärtom? eller är jag helt ute och cyklar nu.. Jo det skulle ju vara bra med ett separat styrsystem. Har en kompis som ska sälja sitt MS. Men sen är det ju tändningen. man kan ju inte backa den, jag fattar inte hur jag ska göra det på en M30 där fördelaren drivs av kamaxeln och ställer tändningen själv. man kan ju inte vrida på fördelaren då som man kan göra på M20 motorerna som har fördelaren på blocket. nån som har nåt smart fix ide? |
|
|
Lambdaregleringen används inte under fullgasläget så boxen skiter i hur mycket soppa du häller i motorn. Det finns väl en del msdboxar mfl. som backar tändningen och även billigare grejer. Funktionen är i många fall tveksam. Finns det inte något extra till MS som fixar tändning också? 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Aja, blev lite fel där... Hoppas ni förstod ändå hur jag menade... /Daniel |
|
|
okej. ja det är ju sant. kanske det funkar ändå.. nja har kollat. dom skulle väl ta fram nått till MS som fattade det. men när och hur vet jag inte. dom brukar ju köra med edis tändning från ford. nån som vet hur det funkar? |
|
|
Du kan köra megasquirt & spark,löser många av dina problem. titta in här och läs upp dig lite granna:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.