AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
986

Kompressor eller turbo?

Hej jag funderar på och sätta in det ena eller andra..
nån som har gjort det? vilken är bäst och skonsammat mot motorn? vad ska man göra med besiktning och så vidare..?

mvh
bmw 528I
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
-Sök på trimmningsavdelningen istället,

turbo lär kunna bli billigast men en kompressor kan kanske bli enklare vid besiktning, men tumregeln är, har du en bil nyare än 1975 (tror jag det är) är det generellt omöjligt och olagligt att få igenom en bil med en sådan monterad.

Alltså vill du ha det endå, se till att ha mekarvana eller mycket pengar så du eller någon annan kan plocka av turbon/kompressorn vid besiktningen och sedan på med allt igen. En turbo/kompressor är inte som sugmotor- trimmning, där man kan ha en annan motor med bortskarpade/dolda beteckningar för att kunna få igenom den på SBP, eller vassare kamaxel i kombination med en portat topp där man förövrigt tillåter 20% effektökning.
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
En kompressor kan du ju bara lyfta av remmen på vid besiktning, skulle han se den så kan du ju kanske dra till med nåt i stil med att du bara sätter på den på bana. Kan ju funka kanske :P

Men turbo blir avsevärt mkt billigare
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
clew_e30: Det du beskriver funkar lika bra som att försöka sälja smör i solsken.
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
min rullade igenom bes med blankt papper! då satt turbon monterad men var inte "inkopplad" alla mätare satt kvar i bilen m.m. enda kommentaren från besiktnings mannen var -mycket special på den här bilen! så det går besiktiga med det, beror nog mycket på vad man får för gubbe!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Är säkert helg möjligt att komma igenom bes. så PWM3, men jag lovar och svärt att här där vi bes. går det inte. Snacka om sur pular.

- Men kan ju vara värt ett försök.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.