|
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
Om man har tidsproblem, kan man ta hem en inköpt BMW i Tyskland med lastbil? Vad kostar det? Hur går det till? |
|
Det finns ett par firmor i Sverige som genomför dessa. bl.a www.eurotransport.se www.skandiatransport.se Det kostar ca 4500-5000 kr + moms att få den hemtransporterad Problemet är dock att du då måste betala bilen via banköverföring innan bilen kan hämtas och transporteras till Sverige. D.v.s du bör enbart köpa av stora betrodda märkesfirmor du kan lita på eftersom du måste betala bilen helt osedd och i förskott. |
|
BraMotorVerkstad |
Tack Tallviking. Det blir klart billigare än att flyga ned, förlorad arbetsförtjänst plus bensinen, mm. |
|
Definitivt om du skall räkna arbetstiden också Normalt kostar det ca 9-11000 att hämta en bil själv inklusive regbesiktning men arbetstid, skatt och skrotningsavgift ej inräknad Räkna med att det kostar ca 9000 med lastbil inkl reg-bes |
|
|
Tror inte man ska ta för givet att det blir billigare att få bilen transporterad hem men Givetvis så beror det lite på vad man jobbar med hur mycket den förlorade arbetsförtjänsten är. Det går att hitta billiga flygresor för under eller kring 1000-lappen till de flesta större flygplatser i Tyskland (finns annan tråd om detta). En hyrbil för att ta dig till handlaren kostar från 500kr + bränsle. Bränslekostnad för att köra bilen beror ju på var i Tyskland du kör från och var i Sverige du ska köra. Det man får på köpet är ju att man kan passa på att fylla upp bilen med varor som är billigare i Tyskland än hemma samt att resan kan ses som en trevlig minisemester. Nackdelen är att du normalt bara har trafikförsäkring under resan hem. Det finns sätt att lösa detta men det är en del klydd. Min egen resa kostade följande: Tåg Lund-Köpenhamn (Kastrup): 72kr Flyg Kastrup-Hannover: 750kr Hyrbil Hannover-Biedefeld: 600kr Bränsle hyrbil: 110kr Hotellnatt: 520kr Bränsle hemresa: 750kr Färja Puttgarden-Rödby: 490kr Broavgift Öresundsbron: 150kr Totalt: ca. 3400kr Nu var ju min resa från de norra delarna av Tyskland samt att jag bor i södra Sverige så bränslekostnaden blir ju snabbt högre när avstånden ökar. Mat har jag inte räknat som en kostnad för äter gör man hemma också. Utöver detta så tillkom ju kostnaden för exportskylt+försäkring i Tyskland vilket jag inte vet om man behöver om man tar hem bilen på transport. ___ //Ulf |
|
|
Jag har själv tagit hem rätt många bilar från ett antal olika länder i Europa Och har samma slutsatser som du hade i din uppräkning Men räknat med ALLA extra kostnader som man ej skulle haft hemma hamnar du på 9-11 tkr med en bil i Stockholmstrakten. Variationerna beror på var i Tyskland man hittar bilen Tar man hem den på lastbil tippar dom av den på din garageinfart för ca 5000+moms inkl försäkring. Skyltar och försäkring behövs ju inte eftersom den inte rullar på väg Det enda som sedan tillkommer hemma är 2170 i reg-bes + 1500 i skrotnavg samt vägskatt |
|
|
Visst, slipper man skyltavgiften i DE, dvs 120-200€ samt räknar bensin för en 60-100mil till så tickar det snabbt på ett par tusenlappar till. Hur gör du med regbesiktning av bilen när den inte har några skyltar? Du skriver "...räknat med ALLA extra kostnader..." Vilka andra kostnader är det som du menar då? Själv kan jag inte se några extra kostnader utom: - En semesterdag - Mat, som jag även äter hemma. Burger King i DE och SE är sak samma ;) - Några samtal hem under resans gång. Inget som jag betalar ur egen ficka. - Besök på Grossmarkt. Kostar ju några euro nu men å andra sidan så har man fyllt upp skåpen hemma till en relativt låg kostnad. Ett minus är ju givetvis att du lägger ett antal mil på bilen så det kostar givetvis mer än bara bränslet. Du har säkert rätt att det i det stora hela lönar sig i flertalet av fallen att ta hem bilen på lastbil. Min poäng var mer att det inte alltid är självklart och att det också finns positiva aspekter med att hämta bilen själv. ___ //Ulf |
|
|
Här uppe får man räkna med flygbuss och andra anslutningsresor. merkostnader för att äta ute istället för hemma samt under vägen hem på resturanger etc. Blir ju en del måltider Skall man med morgonflyget till Frankfurt-Hahn med Ryanair tillkommer en taxiresa på 350 kr eftersom flygbussen går kl 4 från Centralen och inga bussar går vid den tiden in till stan. Inte alltid kan man göra bara en övernattning beroende på vart bilen finns samt möjliga lågprisflyg och anslutningsresor där nere. Bil-registret är ju bara öppet från 7-13 vardagar vanligtvis. En hyrbil kostar ca 500-800 beroende på vart man kan lämna tillbaka den och hur liten bil man är beredd att åka kanske ganska många mil på autobahn i. Är dessutom 2 meter lång så en Smart är inget kul. En färjebiljett enkel väg Puttgarder-rödby-helsingör-helsingborg går idag på 85€ p.g.a ökat bränsletillägg. Skall man välja öresundsbron kostar det oss icke stamkunder 245 kr ungefär Skyltar+försäkring går på ca 150€ i Tyskland och 200-300 i andra länder När jag skall besiktiga hemma får jag lösa det med grönskylt från en kompis alt skruva på några gamla skyltar så det ser bra ut. Bor nära en besiktning Hämtar man t.ex en bil i Mynchen har man 170 mil hem vilket kan vara tufft att köra på en dag (har gjort det 3 gånger) Från Bryssel är det 155 mil hem Rekordet hittills är att tanka samma bil 5 gånger samma dag ! |
|
|
Jag föredrar nästan ALLTID att hämta bilen själv eftersom jag ofta köper från olika ställen. Har tagit lastbil eller båt några gånger men då bara från ställen jag litar på och jag vet att bilen är i det skick som utlovats. Det är ofta som du säger värt besväret och de extra kostnaderna Butiken i Puttgarden har jag handlat MYCKET hos ! :-) |
|
BraMotorVerkstad |
Tallviking, jag körde hem från Heidelberg (160 mil) i en liten Morris Minor 1000 på 24 timmar. Det var tufft. :-) För mig ser det himla tryggt ut ut - om än något dyrare i det korta perspektivet - att leta reda på en Gebrauchtwagen via Bmw.de, bestämma korrespondensvägen vilken av just den BMW-handlarens bilar jag vill ha, betala via bank på något sätt, låta ASG elle nå´n ta hem bilen till mig. Och då har jag i förväg gjort upp med mitt försäkringsbolag och bdställt tid på SBP. Har jag missat något? Teckna en EuroPlus-försäkring? |
|
Försäkring behöver du inte bry dig om eftersom bilen är försäkrad av transportbolaget till du kvitterar den hemma på din gata Jag har använt www.eurotransport.se själv och tyckte dom var bra Vänta med att beställa besiktning tills du verkligen VET när bilen är hemma eller den fysiskt har anlänt för det är ofta det strular med att bilen kommer när man tror eller tolkar att den skall vara det (erfarenhet) Ditt försäkringsbolag kan normalt inget göra förrän du fått ett svenskt reg-nummer på den Mitt rekord är 180 mil från Wien i Österrike till Stockholm (kl12 - kl04) Men det var i en moder Cadillac Eldorado med underbar komfort. Rekord-tankningen var med en Chevrolet Blazer 2002:a med 65l tank och 1.5 l/mil i motorvägsfart. Fick tanka var 33:e mil ! och jag startade i Mynchen kl 9 på morgonen (170 mil hem) |
|
BraMotorVerkstad |
Jag tänkte på EuroPlus.s 1-åriga försäkring på mekaniska och elektroniska komponenter ett år efter köpet, utan kilometerbegränsning. Jag läste om den på www.bmw.de Länk Europlus i Örebro är precis vad jag var ute efter. :-) Länk |
|
Europlus är väl kanske mer vad man kallar garanti. Firman i Örebro heter Eurotransport. Du kan beställa direkt från deras hemsida eller fylla i den blankett som finns där och faxa dom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.