AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.676

Autobahn på Kanal 5. Motorjournalen nedlagt?

Sida 2 av 6
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilket motorprogram är objektivt?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Gamla hederliga Trafikmagasinet kom nog närmast när det gäller
stämpeln "objektivt". Om man var intresserad av husvagnar och
1.3 liters familjebilar vill säga... då var nog det ett höjdarprogram
sett ur konsument-synvinkel... hahaha ;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

acey: det är helt riktigt, men TopGear är ju inte ens i närheten...

Tolka mig inte fel, jag gillar programmet...

___
//Ulf
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ja visst saknar man Tiff Needell. Han är kung. En förartalang med glimten
i ögat som passade perfekt som programledare. Tiff hoppade ju över till nån
annan engelsk kanal och startade "Fifth Gear" tillsammans med hon den där
Vicki "vad-hon-nu-heter-i-efternamn". Men jag har bara sett något enstaka
klipp (på nätet).
Tycker nog att det skulle vara mer intressant med ett program som hade mer begagnattester av roliga bilar. Jag menar, visst, det är kul att se nån reporter köra skiten ur nån ny Porsche-värsting med 10 000 hästar, men det är ju en bil som 99,99% av alla tittare inte har råd att köpa själva. Vad jag skulle vilja se är ett program som är lite som tidningen fyndbörsen där man testar t.ex:

e39 M5, e46 M3, Audi S4, Porsche 944 turbo, chiptrimning av diverse turbobilar osv.

Inslag om hur man importerar en bil, hur man bäst väljer baslåda till sin bil, vad man ska tänka på om man monterar sportavgas, vilken kompressor ska man köpa till garaget osv. Alltså saker som har med den sortens bilägande som de 99,99% har.

Supersportbilar för miljoner i all ära, men det intresserar mig inte så mycket eftersom jag aldrig kommer ha råd med en. Nåt enstaka inslag kan vara trevligt, men inte hela program som det ofta är "nu".
T.ex. skulle man kunnat göra en grej likt den som Flykåpa här på forumet gjorde. Acctest mellan en trimmad S60 och en m3 e46. Det hade varit mycket mer intressant än att testa nya Ferrarin.
haimaul
Top Gear är ett av de bästa tv-programmen över huvud taget som sänds just nu. Har faktiskt just idag beställt dvd:erna med de bästa inslagen från de fem säsongerna.

Jag hatar fortfarande UPC för att de tog ifrån oss det utökade basutbudet - med BBC Prime, som sänder HELA Top Gear, inklusive snacket med veckans gäst - eftersom "vi egentligen inte hade det". Vi kan få tillbaka BBC Prime om vi skaffar digital kabel-tv, men den tekniken är ju fortfarande så underutvecklad. Eller som Jeremy skulle ha sagt: "It's mentioned in the old testament." Jag vill kunna spela in ett program samtidigt som jag ser ett annat.

__
When in this charming car,
this charming man...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
haimaul: Vad heter den DVDn? Revved up som släpptes precis är bara det bästa från 2004.

Programmer: Tycker inte top gear är mer biasad mot de brittiska märkena än vad den svenska "journalistkåren" varit de senaste 20 åren. Även om det ibland görs med en gnutta mer humor. Bilar, som inte är rena bruksfordon, säljs på rent emotionella värden, och jag tycker att Top Gear träffar helt rätt. Motorprogram kan aldrig bli objektiva, mer än på detaljer som kan mätas (där Top Gear faktiskt har Stig och sin test track).

Top Gear bildar också opinion för bilismen, och är kritiskt på ett sätt inget svenskt motorprogram någonsin skulle våga (möjligtvis trafikmagasinet på 80-talet).

Det värsta är program som försöker vara objektiva men som faller igenom helt (som exempel se mera motor).

bstrand - Jag kan inte tänka mig att 99,99% av alla som tittar på Motorjournalen eller Top Gear importerar bilar, bygger baslådor, monterar sportavgas och har en kompressor i garaget. 99,99% är inte heller intresserade av att se om en trimmad Nissan 200 är snabbare 80-120 än en M5 E39. Om så är fallet, läser du just nu ett inlägg från en som tillhör extrem-minoriteten. :)

Program som Motorjournalen och Top Gear innehåller till viss del det du efterlyser, i form av konsumenttester och/eller begagnattester, men är främst program för de som gillar att drömma om Ferrari eller Maybach och för oss som gillar att tänka lite framåt i vårt bilköpande.

Jag är betydligt mer intresserad av ett nybilstest av Porsche Cayenne än ett begagnattest av Opel Kadett GSI eftersom sannolikheten att jag köper en begagnad Cayenne är ofantligt mycket större än att jag köper en GSI.

Och jag lovar att grannens grabb hellre drömmer om en Murcielago än om en Peugeot 206 RC. Pojkdrömmen har flyttat från pojkrumsväggarna till datorn och TV:n, helt enkelt. "På min tid" fick man inte se Glenning i en italiensk bålgeting till bil, utan i Ford Fiesta och Saab V4. :)
haimaul
Acey: Revved up är den ena, den andra heter Back in the fast lane och släpptes 2003, med det bästa från säsong 1 och 2. Så visst, det är inte så nya grejer. Mer info här: Länk

Kan f.ö. också rekommendera Clarksons böcker med samlade krönikor. Den mannen är hysteriskt rolig oavsett vad han skriver om!

__
this charming man...
Båda DVD:erna som haimaul pratar om finns på discshop.se:
Länk
Länk
Anders N:

Du säger emot dig själv och håller egentligen med mig fast du inte inser det. Du säger ju själv att chansen är stor att du köper t.ex. en begagnad Cayenne. Är det då inte bättre att de kör ett begagnattest om ett par tre år istället för ett nybilstest nu? ;) En bil som får bra recensioner och verkar vara en bra bil som ny behöver ju inte alls vara det som begagnad. Även om du lyckas gräva fram nybilstestet om några år när det är dags för dig att köpa så säger ju inte det testet nånting alls om saker som vanliga fel, garantireparationer som skall vara gjorda, svaga punkter osv.

Det jag nämnde som *exempel* på saker att ta upp är just *exempel*. Det betyder inte att alla gör allt det jag räknade upp, dock betydligt fler än antalet personer i Sverige som köper en ny Lamborghini Murcielago.

Sen tycker jag självklart inte att man BARA ska testa äldre bilar men som det är idag så är det ju till 90% nya (och väldigt exklusiva) bilar som de allra flesta inte har råd att köpa nya, men kanske begagnade. Opel GSI är inte heller vad jag menar att man ska ta upp, den faller ur segmentet i "andra änden" så att säga.

Om grannens grabb är 18-19 och skall köpa bil så är jag helt övertygad om att han skulle uppskatta ett test av 206 RC, gärna i ett jämförande test med några andra "ungdomsbilar" i samma prisklass/segment.
bstrand - Tack för analysen, men den är tyvärr fel - jag håller inte med dig. Det du efterlyser i ditt förra inlägg är i mångt och mycket en TV-version av Bilsport, vilket jag på intet sätt vill ha.

Om du anser att jag säger emot mig själv för att jag vill se ett nybilstest av en bil jag skulle kunna tänka mig att köpa begagnad, så håller jag inte med dig där heller. Det finns mängder av bilar jag aldrig kommer att köpa nya oavsett om jag har råd eller inte, eftersom värdefallet ofta är groteskt. Det betyder inte att jag inte är hjälpt av ett nybilstest av dessa bilar. Nybilstester väcker intresse för en bil. Har man inte råd (eller lust) att köpa den ny, blir man intresserad av en begagnad istället - ganska enkelt. När det väl blivit läge att köpa letar man info om fallgropar på märkesforum och liknande. Det är inte att säga emot sig själv.
Så du menar att intresset inte skulle kunna väckas av ett begagnattest av samma bil? Ett test som sänds när du dessutom inser att du faktiskt har råd att köpa den aktuella bilen.

Bilsportjämförelsen håller jag inte med om. Den tidningen handlar ju om mer eller mindre extrema byggen likt detta:

Länk

Länk

Den handlar också mycket om motorsport och även just NYBILSTESTER. Går man t.ex. in på

Länk

så ser man ett omslag som visar exakt det jag beskriver. Detta är inget jag efterlyser om du läser igenom vad jag skrivit ovan en gång till. (Att länken sedan innehåller ordet "keps" visar ju också vilken kategori man vänder sig till...)

För att ytterligare visa vad jag menar så kan jag ta upp några av de saker som Fyndbörsen (som är den tidning jag nämnt, inte Bilsport) tagit upp i de senaste numren:

Nr 14 2005:

Corvette C4 - Sprängämne och drömbil
Dodge Challenger -72
Ford Explorer -97, pigg och snål SUV
Begprislista
Roststatistik där man klart ser att Audi rostar minst
Ford Shelby Cobra GT500 en blivande legend
Test av insektborttagningsmedel
Reportage från USA-bildelar i Osby
Rostlagning på Audi S2

Nr 16 2005:

Ford Shelby GT350
Volvo S40/V40
Pagini Zonda S
Reportage från bilhallarna i Tyskland
Test av skinnrengöringsmedel
Test av Jaguar S-Type -01

Nr17 2005:

Porsche 928 GT -89
Saab 9-5
BMW 3-serien Touring
Nya Volvo C70
Honda NSX -91
Alfa Romeo 156 -99
VW W12 Coupé
Renovering av fönsterhissar
Test av fälgrengöringsmedel
Nya Mazda Miata

I nummer 18 såg jag att man bl.a provade bl.a Mazda RX-8 som begagnad.

Jag skulle vilja se ett bilprogram på TV med liknande typ av innehåll. En blandning av det mesta, men med tonvikten på och mest omfattande test av, begagnade "roliga" bilar och tester av produkter mm. Sådant som de allra flesta faktiskt har nytta av och kan överföra till sin egen vardag.
haimaul
Eftersom tv-program måste vara breda tror jag inte vi kommer att få se några vettiga begagnat-tester i rutan. Motorjournalen var ju mest "Ska du köpa M3 E36? Det är en kul bil! Kom ihåg att kolla servicehistoriken. Hej då!"

På Discovery har de ju annars bra grejer ibland, som det där när de köper en bil, mekanikern Edd fixar till den och de sen säljer den. Eller Mark Evans, som totalrenoverar en E-type eller bygger en Cobra-replica. Där lär man sig något (precis som i helkvällsprogrammen om nya BMW-coupéer...)

Annars får man de bästa begagnattipsen i tidningar. Brittiska Thoroughbred & Sportscar brukar jag propagera för, de tipsar om klassiker i varje nummer. Samma sak i engelska BMW- och Porsche-magasin (och säkert andra märkestidningar också).

Sen - och det märktes i Motorjournalen de sista säsongerna! - verkar många program tappa gnistan efter en tid. När programledarna testat nya bilar i några år - och fått chansen att provköra alla tänkbara klassiker - tycks det bli svårt att vara entusiastisk och engagerad. Om Joppe Pihlgren knappt visste själv om han på allvar var intresserad av miljöbilar, hur skulle han då kunna göra ett spännande inslag om det.

Och sen är det formen, förstås. Hur mycket hinner man egentligen förmedla om en bil på tre minuter?

__
this charming man...
kilroy
Jag håller med bstrand i detta fallet. Den mix du visar prov på i ditt senaste inlägg tror jag kan intressera både Volvoägaren och oss andra. Just test av bilar med ett par år på nacken kan vara både intressanta och informativa.

Sen får vi ju aldrig något heltäckande motorprogram, som jag ser det borde det finnas utrymme både för både bredare och smalare motorprogram. Top Gear tycker jag var ett ganska bra program... trots att programledarna inte var några BMW freaks direkt...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Jag skulle gärna se ett motorprogram som enbart handlade om begagnade bilar. Tester, provkörningar, mekartips, rejs, styling, orginal, import, recond, mm... Rätt så orginellt, men visst finns det en målgrupp. Vore även kul med lite lustiga bilar som teknikensvärlds projektbilar. Är rätt så trött på dessa miljonbilar som "ingen" har råd att köpa...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Fan vad tråkigt, måndagarna blir trista framöver!
Vad har man för motorprogram att se egentligen, Mera Motor är ju ett gän amatörer som försöker apa efter Top Gear....inge vidare.

Det nya programmet på Kanal 5 får mycket att leva upp till....

Sen har vi ju American Choppers & Pinmp My Ride såklart! :))
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Glöm inte bort "Rides" på Discovery Channel !!
Förvisso "bara" dokumentärer om byggandet/modifieringen av lite
extremare projekt. Typ, total-renovera nån gammal -66 Mustang, men
bara behålla karossen och byta ut "allt annat" till moderna 2000-tals prylar.
Ett riktigt bra program, med många mumsiga bilar. Ett måste för alla
putsbögar och skruvpellar därute. :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Saxat från rejsa.nu där Peter Sundfeldt utalar sig om motorjournalen:

-------------------------------
Fin dag utan inspelningar på Honda Fireblade 1000RR och Suzukin, bara lite stillbilder. Bra mycket bättre än igår när jag körde ner Sukan (som rejsputtarna säger i huvudstaden) från Sthlm till Gbg i regn och mörker.

Nåväl, låt oss slå fast följande; K5 är nöjd MJ:s utformning, de tycker att programmet är bra, det är ett viktigt varumärke och så vidare. Hur som helst, K5 är en ung, urban och uppkäftig kanal, tycka vad man vill om resten av deras utbud men deras affärsidé är en framgång och kanalen går som tåget.
Problemet med MJ är att vi inte tittarmässigt inte sticker ut målgruppen (läs 15-30), det vill säga att vi att vi har våra 250 000 tittare men att vi har en jämn kurva i alla målgrupper.

Det här kan låta som dravel, men jag förstår K5 i deras resonemang även om en nysatsning på ett motorprogram med attityd (i storstadsbetydelse) och mindre motorjournalistik inte är något jag själv attraheras av. Eller kommer att kämpa för att hinna titta på.
MJ vilar, poängterar K5, men det har kanske inte jag råd att göra och det känns som vi rutan på MJ har mer att ge. Så vi får väl se vad som händer.

På samma tid som Autobahn (signaturmelodi av Kraftwerk, kanske?), måndagar 22.00, kommer för övrigt ett nyskapande rejsprogram, Radical & Co, att dyka upp senare i höst. Men det tar vi senare.

Till sist, att jämföra Top Gear med svenska produktioner är inte relevant. Budget, tittarunderlag, språk och möjligheter går inte, på något sätt, att jämföra. Men som inspiration i vissa delar, absolut.

Förresten, har ni sett kravalljazzbandet med de trehjuliga Heinklarna i SJ-reklamen...? Det är vi det, Kravalljazzorkestern HejåhåmedPeter!

Tack för ordet, nu måste jag kika klart på kultrullen Star Wars.

---------------------------------------------

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.