AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.597

fortkörning

Sida 2 av 2
Mi
542
Micke R
328i -98
Nej, det är tyvärr inte tillåtet att ha varken radarvarnare eller laserstörare/varnare.

Se lag SFS 1988:15 Länk

(Laservarnare är förresten ingen vits att ha, den varnar först när snuten skjutit. Det är inte som de gamla radarvarnarna, de gick praktiskt att använda eftersom Radarn stod på hela tiden och sände signaler. Lasern sänder endast när den mäter vilket betyder att samma ögonblick man varnas så har snuten skjutit = för sent att börja bromsa.)

En laserstörare är vanskligt att ha. När snuten skjuter och inte får något värde - pistolen skramlar och visar error - drar de efter och stannar en. Sedan börjar de leta efter en störare eftersom innehav är brottsligt.
För en tid sedan såldes emellertid en störare som låg på och störde hela tiden, men om den besköts så varnade den till och slutade sedan störa efter några sek. På så vis fick snuten först inget mätvärde och när de försökte en andra gång hade man hunnit bromsa och de fick då ett lagligt mätvärde!

Mvh / Micke R
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Ibland har man tur!
Jag var på väg till ett kundbesök med min kollega och hans 320 E46. När vi kom ut på motorvägen mitt i natten började jag köra lite fortare, ca 160Km/h, ingen trafik, bra väglag. Plötsligt kommer det ett jäkla Ålahue bakifrån och lägger sig 1m bakom mig. Jag tänker, det kan inte vara en polisbil för så gör inte polisen. jomenvist. Så jag drar på allt vad det går..en bit över 200km/h. Bilen bakom hänger inte med. Efter 10 mil i 210km/h drar jag ner på farten. Då kommer det jäkla Ålahuet efter ett tag och lägger sig 1m bakom mig igen!! Nu borde jag ha förstått att detta inte är ett normalt betende. Men jag drar på igen. Denna procedur upprepas under ca tre mil. Tillsist sätter polisbilen igång Saftblandare och sirener. NEEEEEEEEJJJJJJJJ!!!!!Varför tog vi inte min bil? Jag stannar. När polisen kommer fram säger jag till honom - "Det var du som stressade mig" han svara att det var för att kunna hinna med och läsa nummerplåten. Jaha sa jag. Kan jag få se på körkortet? Nej. Jag har tappat bort mitt körkort! VA! Jag har anmält mitt körkort borttappat till vägverket. Jag har kvar mit första körkort. ”Okej det för dugga, ett ögonblick.” Mr Polis går till sin bil och kontrollerar mina uppgifter. Efter stund kommer han tillbaka men nu är mycket trevligare och säger "Ja dina uppgifter stämmer!" Accepterar du att jag skriver 140km/h i min rapport? JA DET GÖR JAG!! Vad bra sa han. Jag ville bara kolla om bilen var stulen eller om det var en fyllekörning. Kör försiktigt Hejdå! Hehhe.Detta var ingen trafikpolis.

Jag hade alltså lekt med en polisbil i hastigheter mellan 160-220km/h i ca 3 mil utan att det blev någon påföljd. Ingen rapport skrev han. Körkortet fick jag behålla.
Han var ensam. Ingen räkning fick jag. Snacka om tur.

Ta o vaxa plåten på bilen riktigt rejält för då ser de inte den när det är mörkt ,för att ljuset reflexteras tillbacka+så är det bra om man kör förbi ett av polisens "kontroll torn" som kollar om man kör för fort.(då de inte kan se plåten så kan de inte heller skicka några böter:)
För några år sen hade jag en 528i och fick för mig att prova hur fort den gick på en 90-väg i Bergslagen. När jag började närma mig rakan jag hade tänkt utnyttja såg jag en blå Volvo kombi så jag släppte av och tog sats så det skulle gå fort att passera den. Jag hade väl ungefär 190km/h när jag tog mig om dem då de låg i ungefär 90-100. Jag höll stumt mot asfalten i 7-8km för att konstatera att bilen bara toppade 215km/h. Jag kom ifatt en annan bil och gick ner i lagstadgade 90.

Efter ungefär en km så kommer det en blå Volvo i onödigtvis hög hastighet bakifrån. Då misstänkte jag att det kanske kunde vara lagens män. Mycket riktigt, efter 5km så åkte de ut bredvid mig och vevade med spaden.

Polisen: Det gick lite fort det där
Jag: Det vet jag väl ni bättre än jag
P: Nä, vi fick ingen mätning på dig så vi kan bara säga att det var långt över begränsningen.
J: Jag har ingen aning om hur fort det gick.
P: Nåja, du får väl behålla körkortet, men ta det lugnt i fortsättningen.
J: Det ska jag nog göra!
P (halvvägs in i sin bil): Hur fort gick det nu då?
J: njae, det var väl ett par hundra, kanske...
P: Det kan jag nog tänka mig. Gasa lugnt!
**
117
** 325 **
325, 1993
Jag och min flickvän hade varit på systemet och handlat inför helgen... vi körde ut från parkeringen och stannade vid en korsning. Då körde en blå passat 1.8t upp brevid oss, i den sitter två män i 35 års åldern. Jag ser hur dom sitter och snackar sedan flinar dom åt mig och skrattar... dom varvar lite sedan kollar dom en sista gång på mig och flinar. När det blir grönt så kör dom plattan i botten och drar, jag hänger på efter och lägger mig tätt bakom sedan
kastar jag i 2:an drar om och dom lägger sig tätt bakom mig. efter ca 150m ser jag blåljus i backspegeln... bromsar in och passaten kör upp brevid mig och ber mig svänga in till vägkanten... Civilsnutar.... snacka om pinsamt. En av killarna kliver ur bilen och tar mitt körkort, är borta cirka 3 minuter sen kommar han tillbaka och frågar om det är min bil. Ja, det är min bil svarar jag... -Jag hade och en bmw när jag var i din ålder svarar killen. Ger mig körkortet och ber mig att köra lugnare i framtiden. ... pUUhh..! 90 på en 50-väg, och klarar sig med en varning... ibland har man tur.

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Micke R

Det där med att laservarnare skulle vara onödigt håller jag inte riktigt med om. Jag kör väldigt många mil per år och införskaffade en laservarnare från USA för nåt år sedan. Polisen har inte tillåtelse att använda nåt mätresultat som är längre än 400m. Skjuter dom dig på längre avstånd så piper det till och man är varnad inför nästa "skott" dom lägger. Det gör antagligen dom flesta poliser, skjuter på längre avstånd alltså. Sedan om dom tillämpar det där med 400m vet jag inte men det verkar onekligen så. Dessutom så känner varnaren av om dom skjuter på en bil framför. Mina erfarenheter i alla fall.
Däremot var det någon som nämnde något om att dom klassat in varnare väldigt hårt i lagen, vilket dom är tvungna till att göra för att få nåt motsvarande en husrannsakan eller vad det nu kallas när dom måste gå in i bilen. Det får dom tydligen inte göra hur som helst annars? Stämmer det eller? Teoretiskt sett ska man kunna få fängelse för innehav av varnare tack vare det, ngt som dock inte tillämpas hoppas jag.
DieselPOWER
Mi
542
Micke R
328i -98
- Velgro.
Ja, helt onödig är den kanske inte.
Framförallt om det är så att snuten skjuter på framförvarande trafik och laserstrålarna "sköljer/spiller" över på ens egen bil. Kanske skjuter de innan 400m jag vet inte? Jag undrar det? 400m är bra långt bort!
Jag har dock provskjutit med en sådan där pistol och de får inget mätvärde om de skjuter på saker längre bort än 400m. Men som sagt, jag undrar om de "test"-skjuter på längre avstånd än 400m? Kanske...? Om de gör det är en varnare givetvis bra!

Ja, det där med hur de klassats är lite lurigt. Jag vet inte? Jag har dock hört att vissa "fjärrkontroller till garageöppnare" stör lasern. ;-) Vilket ju givetvis är synd ;-) men inget att göra åt för folk måste ju få ha en fjärrkontroll till garaget!

Husrannsakan - jag vet inte. De får säkert utan tvekan kolla utanpå grillen och så. De flesta frågar väl om de får titta i bilen - säger man då nej kanske de anser sig ha skälig misstanke...?
Jag är ingen höjdare på varken Processrätt, PolisL eller Trafikbrott.

Mvh / Micke R

P.S. Om någon får nys om en sådan där störande sak som jag beskriver ovan läser jag gärna mail! ;-) D.S.

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Aldric
122 i en 90 zon, fick ner det till 115. 3500 norska kronor kostade det mig att köra 25 km/h för fort i Norge. Bilen var en norskskyltad Seat Cordoba SX.
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Jag antar att många redan läst den här men för mig var den ny. Otroligt välskriven, otroligt rolig och otroligt sann!

Länk

Är det någon som vet vem den här "motorjournalisten" är?

/foo
Morgan
Var inte detta en reporter på Teknikens värld.
Någon som sett videon från jakten?
/Morgan
Välskriven?!? För att vara en journalist borde individen ifråga kunna utrycka sig på ett betydligt mer sofistikerat sätt. Osakligheter, påhopp och pinsamt språkbruk gör att jag tolkar det hela som ett skämt.
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Hahaha, vilken snubbe! Han vet verkligen hur man smörjer systemet *ironi*! En riktig rättshaverist, verkar vara ett tragiskt fall.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mycket konstigt skrivet. Dessutom trögt, vad hade han väntat sig när han först bromsar och stannar för att sedan köra ifrån polisen? Va fan ska man tro?

Nej jag köper inte hans resonemang.
Hehe, motorjournalist, jo jag tackar ja. Väldigt troligt. J-la tomte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.