|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid tvättat min bil för hand med högtryck och svamp mm. Så kom jag på tanken om man skulle prova statoils guld tvätt. Tror ni det går för cabben? Och hur farligt är det för lacken? Snacka med statoil ägaren i min stad lite snabbt och han sa att om det är metallic lack (vilket jag har hehe) så är det nog inga större problem . Vad tror ni? kör ni maskintvätt? | |
|
Jag hade aldrig kört in min bil i en sådan tvätt. För det första förstör du lacken o det är nog inte så bra för suffletten! Tvätta Alltid för hand!!! Mvh Mr Z4 |
|
|
Metallic eller inte, det kvittar. Enligt instruktionsboken till min cabbe så står det att automattvätt är OK OM den är borstlös! ///Micke Touringklubben: Länk |
|
| Som Micke säger - endast borstlös tvätt! Sen får du ju iofs räkna med att de kemikalier som sprutas ut KAN missfärga eller fläcka suffletten. | |
|
Och hur ofta blir bilen riktigt ren med borstlös tvätt jämfört med att tvätta själv? Lämna in bilen för handtvätt hos Ditec mfl om du inte orkar själv, tar en kvart och kostar ungefär 150 kr. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Caben lär ju bli jätte snygg när tvätten sprutat vax på den... Ärligt talat, släpp tanken på att maskintvätta bilen, oavsett bil modell eller märke. |
|
|
Verkligen inte att rekommendera! Tvättar aldrig bilar i maskintvätt, att då utsätta en Z4 med tygcab för detta är inte snällt. Håller oxå med ViccoA, handtvätt hos Ditec, TidyCar, MrCap etc kostar inte alls så mkt som folk tror utan bara ca 150kr. |
|
| Min bil blir helt ren med Shell borstfri tvätt om jag sprutat på avfettningsmedel samt behandlat med Turtle Insect Remover. Det är svårt att få det så bra med handtvätt. | |
|
Jag skulle tvätta borstfritt på Shell idag och han i kassan sa att just nu är det så mycket damm så den blir inte ren. Han skickade mig till en annan Shell-mack med borstar. Den ska vara skonsam. Den blev dock inte helt ren så jag fick en ny dyrare tvätt gratis. Jag får flexa från jobbet i veckan och köra på dagen. Har ni hört om att borstfria tvättar inte funkar på mycket damm? |
|
|
Tom i norr: Har ingen aning om damm kan vara ett problem. Jag körde genom en borstfri biltvätt i vintras. Jag hade is och snö på bilen och den fixade det utan problem. //Stenback |
|
|
Jag förstår nu att han blåste mig. Den blev inte helt ren på Shell med borstar och den blir alltid ren på Shell med högtryck. Jag påpekade på söndag att bilen blev inte ren och fick en ny bästa tvätt även med avfettning som jag satt på manuellt. Jag var och tvättade idag och två taxi-chaffisar var där oxå för att den andra tvätten var trasig. Han frågade mig om jag hade BMW:n och förstod säkert att jag vill ha en beröringsfri tvätt så han hittade på det att inte damm går bort. Den beröringsfria ger alltid perfekt resultat till skillnad från den med borstar. |
|
|
Nu tvättar jag i princip aldrig i maskin men jag har aldrig varit med om ett bra resultat i en automattvätt borstlös eller inte. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Maskin är bara för dom lata (jag inkluderad) Man ska fan ägna sig tid åt sin pärla och tvätta den. Maskintvätt så blir det aldrig riktigt så där rent som det blir som när man handtvättar bilen. |
|
|
Fantastiska Z4:an: Har alltid kört mina Z:an direkt från bilhallen till BVS för lackbehandling. Oktober-April har dom sovit med sidenpyjamas i varmarage och ordet "automattvätt" (oavsett modell) existerar inte i min bilvokabulär. Man ska heller inte glömma bort handtvättens sociala funktion i tvätthallarna när vi bjuder Volvoägarna med overall, stövlar, diskhandskar och egen hink på lite ögongodis! Såg din kärra på Mantorp idag...snyggt blås! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.