AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.007

Liten motorbromsverkan ?

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Lite udda fråga möjligen, som jag säkert har svaret till om jag öppnar skol fysik böckerna igen.

Hur kommer det sig att motorbromsverkan är så LITEN på min 330Ci i jämförelse med de Honda 2liter motorerna jag haft tidigare ? Om jag Körde i 70-80km/h på 3:an och släppte gasen så bromsades farten kraftigt med min Honda (alla 3), men när jag kör (verjerjande hastighet) och växlar ned så att varvmätaren visar 4000-5000rpm på min 330Ci så är bromsverkan MYCKET MINDRE ?

Har någon annan reagerat på detta ?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
lågfriktons motorer?

lättare rörliga dela i BMW:ns motor?

ja vet inte, intressant fråga igentligen.

mvh Erik Jakobsosn

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Kanske för att bromsverkan blir på framhjulen men en Honda och på bakhjulen med en BMW?
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Skulle inte kunna ha ngt med Vanos att göra? Att man väljer att inte öppna ventiler så mycket och därmed får mindre motorbroms...

/chni
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Märkligt. Det som orsakar motorbromsen är ju friktionen i motorn, vilket naturligtvis bestäms av många faktorer, men de två viktigaste är nog slagvolym och varvtal. En trelitersmotor motor borde därmed ha kraftigare motorbroms. En annan faktor som betyder mycket är bränsleavstängningen vid motorbroms, men det har väl båda motorerna, så vida det inte är något fel på din 330. En annan omständighet som påverkar hur motorbromsen känns är fordonsvikten. En tyngre bil behöver ju mer motorbromsverkan för att sänka farten lika snabbt. I höga farter spelar också luftmotståndet stor roll.
Själv tycker jag det är mycket kraftig motorbroms i 330 vid varvtal kring 4000-5000 rpm.
Har motorn dålig kompression kan motorbromsen bli klen. Låg friktion i motorn strävar alla tillverkare efter, och Hondas motortekniker brukar ligga långt framme.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Slöarton: S2000 är bakhjulsdriven :) Accord 2.4 är framhjulsdriven.

Jag funderade också om det gäller kompressionen, har inte kollat siffrorna men är det så att 3liter E46 motorn har låg kompression ?

JaJsEn: Lågrfriktionsmotorer är också 15år gamla bilar som glappar :)
No
5.161
Nockenwelle
Nja, trelitersmotorn har väl 10,2 : 1 i kompressionsförhållande. Det är inte anmärkningsvärt högt för en modern bil, men inte heller lågt.
8500: tack för infon :) Men visste dock inte vilka hondor du kört ;)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Det som orsakar motorbromsen är ju friktionen i motorn"

Hallå där, nu håller jag inte med riktigt. ????? Dagens motorer har ju minimalt med friktion.

Tar man en modern motor som är i driftstemperatur, plockar ur stiften och vevar runt den så är ju motståndet minimalt.

Motorbromseffekten kommer ju av att motorn fungerar som en luftpump som vill suga in luft genom insuget och blåsa ut genom avgasröret. När du motorbromsar är ju insugsspjället stäng så det går trögt att få in luft och det går trögt att dra runt "pumpen" Hur stor bromseffeketn blir beror på hur mycket luft den försöker pumpa, det beror i sin tur på slagvolym och ventil lyft/tider.

Visst speler friktion/generator/ac pump också in men det är en mycket mindre del.
No
5.161
Nockenwelle
I och för sig sant att motorn pumpar mycket luft, men effekten blir densamma. Större slagvolym pumpar mer luft, liksom större varvtal.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
BMW_MAN: Intressant, du verkar veta vad du pratar om. Så att en 2liter S2000 motor bromsar mycket kraftigare vid gasuppsläpp beror då på att sättet ventil&lyft tiderna fungerar helt annorlunda än 3liters 330 motorn ?

Verkar som vi inte kommer så mycket längre med denna diskussion, men detta var ju iaf någonting :)

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst Nokenwelle, en större motor har ju potential att både ge mer effekt och mera broms en en liten.

Men om vi tittar på lika stora motorer så kan man tänka så här. 4 taktaren har 4 faser. In-Komp_Exp-Ut, Tänk nu att vi motorbromsar med fuel-cut.

De två faserna Komp-Exp bidrager inte mycket i energibalansen om vi bortser från värmeutbyte med omgivningen. Båda faserna kräver lika mycket energi som kommer tillbaka. Är bara partiell fyllnadsgrad vid motorbroms så går det åt lika mycket energi att dra ned kolven som du får tillbaka när den "sugs" upp igen.

Kvar blir alltså In-Ut faserna som ger motorbromsen. Under insugsfasen är det undertryck i insugsröret pga stängt spjäll. Alltså går det trögt att dra ned kolven.

Under UT fasen borde du få tillbaka den energin, men det får du inte för avgasventilen öppnar redan vid kolvens toppläge och släpper tillbaka luft/avgaser från avgasröret. Du får alltså inte tillbaka energin som gick åt i insugsfasen och motorn bromsar.

Beroende på komp/lyft/tider för ventilerna så blir enegiförlusten olika stor och motorn ger olika mycket motorbroms.

Tex så blir ju motorbromsen kraftigare ju tidigare avgasventilen öppnas. så olika kamtider ger olika broms.

No
5.161
Nockenwelle
Jo jag håller med om att olika kamtider kan ge olika motorbroms, men det skall nog till ganska drastiska skillnader i kamtider för att kompensera för 50% mer slagvolym (såvida inte varvtalen).
En annan möjlig förklaring är att Hondamotorerna är lägre utväxlade.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jo i fallet Honda VS 330 så är nog vikt / utväxling viktiga faktorer.

Om man ställer olika motorer emot varandra så sticker nog inte kamtider ut så otroligt mycket om man köra ungefär samma trimmingsgrad.

Dock har ju mågna nya motorer variabla kamtider, tex 330. Där kan man ju åstadkomma välding olika kamtider beroende på hur man har lagt parametrarna för ventilstyrningen vilket kan göra två motorer väldigt olika i karaktären.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Känns som om jag kom med en ganska bra gissning ändå.

Kan det inte vara så att de väljer att lufta motorn för att kyla den. Luft utan bränsle som pumpas igenom cylindern...

(På lastbilar stryper man avgaserna för att få kraftigare motorbroms, så lär dock inte vara fallet här på någon bil)

/chni
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
På lastbilar(diesel) har man ju inget gasspjäll alls utan luften kan strömma fritt vilket gör att du inte får samma motorbroms. Därför kompletterar man med ett spjäll för att öka motståndet för pumperkan. För maximal effeket så sättar man sjället på avgassidan.

Och som du säger så kan de beror på vilka ventiltider vanos/dubbel vanos är inställda för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.