|
|
|
|---|---|
|
Har idag monterat in en GPS Navigering i min E36 325'a, VDO MS5000, allt verkar fungera, satelitsymbolen blir grön, den hittar ~8 sateliter osv. Men när jag kör iväg nånstans så visar den att jag står kvar på samma ställe hela tiden, svänger jag så svänger symbolen likadant, men den rör sig inte. Går jag in i menyn "Färddator" så står det "Current Speed: 0 km/h", "Avarage Speed: 0 km/h" osv, trots att jag kört betydligt fortare än så ;) Kanske inte har nån betydelse, men den påstår att bilen befinner sig nån kilometer bortanför platsen där jag monterade GPS'en, ett ställe där jag aldrig varit med bilen. Nån som kan hjälpa mig med detta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du måste förmodligen koppla in en hastighetssignal från bilen vet inte om VDO behöver detta, men vissa eftermonterade Navin vill tydligen ha det om jag inte är felunderrättad. Sedan ska allt kalibreras in, vet att en polare hölls med nått sånt för ett par år sedan, men vet ej vilket fabrikat det var. Hastigheten läses ju oftast ut av satelliterna väldigt exact och behöver ingen anslutning till bilen som på min Ipacnavi. Kan det vara nått inställningsfel ?? dags att lusläsa manualen kanske ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Enligt bruksanvisningen till den så behöver den hastighets signal, sedan ska man ut och köra såatt den kalibrers sig ordenligt. Den VDO:n räknar pulser på hastighetssignalen föratt sedan med hjälp av avståndet som man mätt upp med satelit räknar ut hur fort man kör. |
|
|
Den är inkopplad, och om jag har fått rätt info så ska svar/vit kabel bakom stereon ska vara rätt kabel. Har lusläst manualen, hittar ingen info där, tyvärr :) Fler tips? |
|
|
Har du testat utan att ha hastighetskabeln i ? Vad händer då ? Har för mig att det i Dayton-systemet går att ställa in i menyn om man har den ansluten eller ej dessutom |
|
| Har testat både och. Ingen skillnad. Hittar inget i menyn som säger någon sånt. Däremot finns det en meny som heter "Diagnos", men för att ta sig in i den måste man ha ett lösenord, som jag saknar. Kan det vara den? Och hur år jag isåfall tag på lösenordet? | |
|
Finns det inte ett lösenord med till beskrivningen/dokumentationen ? Tror även det finns en meny under systeminställningar som krävs lösenord för att komma åt och det är där man kan ställa in hastighetskabel och jag tror även vilken typ av data det är på kabeln. |
|
|
Jag saknar orginal manual och dokumentation, har endast en version utskriven från vdodaytons hemsida. Ska kolla upp om den andra undermenyn du pratar om finns. |
|
| Risken finns ju att gyrot i den inte vill vara med längre också | |
|
På sidan 81 högst upp i den utprintade manualen har du det du inte kommer åt i systeminställningar Det är i förinställningar som jag tror man kan välja en del. |
|
|
Aha, "Diagnos: Kodskyddat - bara för auktoriserad personal" Förinställningar har jag provat, den återställer ju bara allting till "default". Fungerar fortfarande inte :) Gyrot tror jag fungerar, eftersom symbolen som föresteäller min bil snurrar runt på samma ställe när jag kör omkring och svänger med bilen. |
|
|
Körde en längre sväng igår, och jag upptäckte att symbolen flyttar sig när man kört ungefär 4-5 mil. Min tanke är att kabeln till hastighetsmätare kan vara pajj. Men då var det ju nån som sa att den eventuellt inte ens behöver vara installerad. Är det nån som med säkerhet vet hur det ska vara? |
|
|
I systeminställningarna som du ej kommer åt skall man bl.a ställa in multiplikatortalet för din kilometergivare. Olika bilar ger olika många pulser per tidsenhet så om inte din MS5000 har suttit i en likadan bil som din förut är sannolikheten hör att den multiplicerar/räknar helt fel Du måste in till en firma som installerar dessa system och få det åtgärdat. Det gör normalt större bilstereo-firmor |
|
|
Ojdå, då måste jag visst åka lite drygt 40 mil enkel väg för att få det ordnat =/ Lite väl surt... Detta måste väll gå att ordna själv, bara man lyckas lista ut lösenordet. Att få reda på multiplikatortalet är nog mindre jobbigt än att åka 40 mil och förmodligen betala dyrt för att ordna detta. Nån som vet hur man listar ut lösenordet? :) |
|
| Ring och snacka med en firma som säljer dessa system i Sverige och förklara problemet så kanske dom kan hjälpa dig per telefon | |
|
lösenkoden är 6330 inte dumt med det här forumet va? Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.