AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.001

Andhämtning vid 3200 rpm - 325 E90

Sida 2 av 3
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Min bil, som tillverkades i oktober -06, har exakt samma symptom. Ger man full gas ("plattan i mattan") så märks det inte, men om man ger halv- eller 2/3-dels gas så märks det på de lägre växlarna.
Tycker också att den rycker en hel del när den är kall, redan från 1500 - 3000 varv.

Har ännu inte pratat med min återförsäljare om det, men har tänkt ta upp det. Vore suveränt om Soulstar får det fixat, för då vet vi att det verkligen går att få ordning på det.

/Marcus
Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Soulstar,
Hur har det gått, fick du ny mjukvara i bilen? Är väldigt intresserad av att höra om resultatet.

/Calle
So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
Hej Calle,

Jag fick en ny programvara av Borgs. Har dock ännu inte hunnit testa bilen ordentligt, då jag bara krypkört i köer i morse från Vällingby in till stan. Återkommer senare i veckan.

Mvh
RY
155
RYN
545e -21
Nu har jag fått ny mjukvara och nytt gasreglage installerat och det verkar faktiskt som om jag har blivit av med rycket vid 3200 varv.

Den verkar också gå jämnare och svara mjukare på gaspådrag vid låga varvtal när motorn är kall, tidigare var den lite tjurig att krypköra med men det är alltså borta.

/Ronny
Ca
53
Calle_R
Ronny, fortfarande nöjd med uppgraderingen?

Soulstar, hur har det gått för dig, löste uppgraderingen problemet för dig också?

Skall ev. in med min bil nästa vecka för en annan grej och då kan det vara intressant att veta om det är någon idé att uppgradera.

/Calle
RY
155
RYN
545e -21
Har nu kört ett par hundra mil sedan uppgraderingen och är mycket nöjd, rycket är borta.
Rent subjektivt känns det som om den svarar bättre på gasen också. Det skulle i och för sig kunna bero på att det var fel på mitt gasreglage.

/Ronny
Ca
53
Calle_R
Har nu fått ny programvara i min bil också, verkar väldigt lovande, känns som en ny bil.
Tidigare lät det mer än det hände något när man varvade över 4000 + ryckningarna vid 3200, nu drar den fint genom hela registret och både känns ock låter bättre. Återkommer när jag testat mer, har bara kört 25 mil än så länge.

/Calle
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Ni som har uppgraderat, vad sa ni till verkstan? Var det bara att begära senaste mjukvaran eller har ni fått reda på någon programversion som man ska hänvisa till?

Jag tycker att min också går ryckigt när den är kall, upplevde en rejäl hicka vid 3200 rpm häromdagen. Blir det som Calle_R skriver - att bilen känns piggare - vill jag också ha!!!

/ElakaKatten

Ca
53
Calle_R
Jag uppgraderade hos Novation i Uppsala, har haft bilen inne där många gånger för åtgärd av problemet. Hänvisade till bl.a autopower angående att det fanns indikationer på att progman25 löser problemet, versionsinfo finns i tidigare inlägg i denna tråd.

När jag hämtade bilen nämnde Verkstadschefen att uppgraderingssystemet ej indikerat att DME'n skulle uppgraderas, men att de gjort det i alla fall, man kan läsa på e90post att ryckningarna beror på ett kalibreringsfel i just DME'n. Det kan altså vara bra att påpeka för verkstan att även DME'n skall uppgraderas.

Tyvärr står det inget om att problemet med ryckningar är åtgärdat i releasenoten för progman25.

Har du en 07'a så är det väl bara att hävda garanti.

Lycka till och återkom gärna med resultatet.

/Calle
Ca
53
Calle_R
Nu har jag kört med nya mjukvaran några dagar, bilen går fortfarande bättre, den låter renare vid acceleration men rycken vid 3200 har kommit tillbaka speciellt när bilen är kall.

Karaktären på ryckningarna är dock annorlunda nu och inte lika störande, speciellt när bilen är varm, så det är trots allt ett steg framåt för mig.

Har kontaktat verkstan och de rapporterar detta vidare, kan verkligen rekommendera Novation i Uppsala de är väldigt tillmötesgående och försöker verkligen hitta lösningar på problemen.

/Calle

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för infon Calle, jag ska lämna in pärlan för lite uppsmörjning av gångjärn någon dag framöver, då kan de programmera om den samtidigt.

Jag avrapporterar såklart när jag fått det fixat :)

/ElakaKatten

Tjo!

Väcker tråden igen...

Min 325i har samma beteende med flat spot strax under 4000varv/min. På BMW föreslog de en mjukvaruuppdatering vilket jag gjorde igår, men den beter sig fortfarande likadant.

Finns det fler här som inte blivit av med flat spot, trots att mjukvara har uppdaterats? Nån som blivit hjälpt av andra saker än mjukvaruuppgradering?

/Micke

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Som jag skrev i en annan tråd, Länk så är BMW (fabriken) medvetna om detta och det ska dyka upp en ny mjukvaruversion i mitten på mars som ska lösa detta problem.
Dock verkar ju ditt varvtalsområde inte vara exakt detsamma som för oss andra så det kanske inte är samma fel, men man kan ju hoppas.

/Marcus
Tjo,

Nån som hört nåt mer om den här uppgraderingen som skulle komma i mitten av mars?

/Micke
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Jag fick en ny mjukvara i oktober förra året, men det gjorde ingen skillnad på min bil. Någon som fått problemet löst?

/Marcus
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Den finns nu!

Det är den största uppgraderingen utav mjukvara som BMW någonsin lanserat!

Och ryckigheten är borta mm!
Soulstar > inga E9x produceras i USA.

Beolab/övr > gäller detta bara E9x 325i?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Nej denna uppgradering är för alla nyare BMW modeller!

Bmw i Nacka beskrev denna uppgadering som banbrytande då programvaran anpassade sig efter bilens system på något vis? Alltså den uppgraderar bilens samtliga system och tog ca 12timmar att lägga in.. Denna programvara introducerades den 1 Augusti 2009...
Är det nån här med en 325i som tagit uppdateringen och blivit hjälpt?
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Min blev bra efter byte av mjukvaran! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.