AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.002

Andhämtning vid 3200 rpm - 325 E90

Sida 1 av 3
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
När jag håller konstant gas och låter bilen dra genom registret på samma växel så tappar den orken en eller två tiondels sekund vid 3200 varv. Det känns som accelerationen avstannar helt en kort kort stund och sedan kommer den igång igen. Detta händer inte alltid men irriterande ofta. Bilen har gått drygt 150 mil nu och jag märker ingen skillnad jämfört med när den var helt ny, samma sak då.

Någon som känner igen symptomen?
Sw
4
Swedda
318i -98
Jag känner igen det, fått för mig att i mitt fall så blir det så när jag har AC på. jag kan ha fel, men en känsla jag fått.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Det är säkert där vridmoments kurvan går snabbt uppåt, så det känns så som ni beskriver.
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Detta ska tydligen vara en bugg i motorstyrningsprogramvaran för de tidigt tillverkade E90. Jag ska uppgradera min programvara snart eftersom jag också har den buggen. Återkommer med svar.

/Tobias
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Har BMW fixat det i så fall på nya vagnar? I så fall fr.o.m när ( vilken produktions vecka? )
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Vet ej, min byggdes v20
ja
3
jallo
325 -93
har haft samma problem med min 325 men test att koppla bort strömen en tid ,,då försvann det för mig....
Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Dags att ta upp denna tråd igen,
Köpte en ny 325 touring 06 i höstas, bilen är tillverkad oktober 05 och jag har sedan jag fick den haft bl.a. problem med att den beter sig precis som dala68 beskriver.

Har haft den inne otaliga gånger för felsökning och uppgradering men inget hjälper. Problemet finns inte alltid där utan det kan gå dagar när den beter sig helt normalt. Problemet är okcså tydligare när motorn är kall.

Har läst lite trådar om detta och det verkar som att de som hade detta på tidiga modeller fått det åtgärdat och att det faktiskt fungerar som det skall efter det, stämmer detta.

Har även läst på e90post att det finns några som haft felfria bilar men efter service inkl. uppgradering av SW för motorstyrningen har de fått problemet.

Det vore intressant att höra om vi är fler om detta problem.

Calle R
So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
Hej!

Jag har haft exakt samma problem sedan bilen var ny. Det är en tidig 05:a.
Fenomenet kallas på E90 post för "flat spot" dvs, bilen "stannar upp", tvekar vid 3.200 varv för att sedan fortsätta accelerera. Har haft bilen inne ett antal gånger på BMW i Solna för detta, men de "märker inget fel"...... För övrigt har jag slutat lämna in bilen där för deras totala brist på kundservice och anmärkningsvärt dåliga bemötande. Det är nästan att likna med förakt.

För några dagar sedan bytte jag till nya M3 ratten (original) på Per Larsson Bil och Motor i Huddinge (rekomenderas varmt)!, jag berättade då om fenomenet. Han har arbetat med BMW-bilar i 17 år och tog en provtur. Slutsats: Problemet var markant, bilen tvekade rejält. Han rekomenderade mig att få programvaran uppdaterad, då han ansåg att det var ett solklart programmeringsfel. Jag har nu kontaktat Borgs Bil ang. detta och får se om jag får programvaran installerad. Jag kan också nämna att jag tidigare inte haft några felmeddelanden i programvaran.

Enligt E90 Post, har nu BMW i USA erkänt detta fel på USA-byggda bilar, och kommer därför avhjälpa det med senaste programvaran Progman 25. De visste dock inte om det gällde Europabyggda bilar. Jag kan återkomma om mina problem blir avhjälpta.

Detta är ett allvarligt fel, anser jag, då det helt förtar körglädjen i en annars utmärkt bil. Ett tag var jag faktiskt så trött på detta att jag funderade på att sälja...

Mvh
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
En polare till mig har exakt samma problem i sin, dock i en -06:a. Samma sak där, "de kunde inte göra något åt det".

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
RY
155
RYN
545e -21
Jag har också detta fenomen på min bil och ska in för uppdatering av mjukvara. Dock är huvudorsaken till uppdateringen att kylfläkten går konstant, något som tydligen beror på en bugg enligt verkstaden (Nilssons Bilhall i Vimmerby).
Ska samtidigt få gasreglagepotentiometern (vilket ord...) utbytt eftersom det fanns felkod om den. Bilen har vid ett par tillfällen gasat av sig själv.

Hoppas någon av dessa åtgärder gör så att jag blir av med rycket vid 3200 varv som en "bonus".

/Ronny
Ca
53
Calle_R
Jag har haft min inne för uppgradering vid två tillfällen, ingen skillnad, har haft den hos Novation i Uppsala där jag köpte den.

Jag har läst en del på E90 post och felbeskrivningen i många inlägg stämmer på pricken med symptomen i min bil.

Håller med om att det är ett allvarligt fel som helt förtar körglädjen.

Skall bli intressant att höra resultatet från er efter uppgradering.

/Calle
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Ser att tråden tagit fart igen, tråkigt att problemet fortfarande verkar finnas!

Själv har jag bytt till konkurenten från Ingolstadt nu... men jag kan meddela att problemet jag hade med att min 325:a tappade orken vid 3200 rpm försvann i samband med en uppgradering av programvaran som gjordes under hösten 2005. Efter det drog bilen genom hela registret utan tvekan. Med tanke på att tråden nu tagit fart igen kan man ju undra om problemet har återintroducerats i senare versioner av motorstyrningsprogramvaran...
Ca
53
Calle_R
Jag har gjort lite efterforskningar på bl.a E90post och drog slutsatsen att just så är fallet.
Efter att ha läst bl.a dina inlägg där problemen löst sig med uppgradering under hösten 05 och sedan läst att det finns de som inte har haft problmet från början men "fått" det efter att bilen varit inne på service samt uppgradering, detta har hänt sent 06 och jag har läst det på E90 post.

Soulstar:
Var exakt har du läst om att detta åtgärdas av progman 25? Hittade release notes för den och den fixar många fel men jag såg inget om det problem som denna tråd behandlar. Kan ju vara intressant att veta då det blir lättare att motivera ytterligare en uppgradering för BMW.

/Calle
Jag har också problem med dippen vid 3200 varv.

Symptomen infinner sig tydligast när bilen är kall och egentligen bara när jag på 1:an ger mindre gas så den ganska sakta drar upp i registret. Bilen är tillverkad sent '05 men uttagen 06' - vet ej vilken version av motorstyrningsprogramvaran den har.

Jag upplever det itne som ett stort problem men det är klart irriterande när det inträffar.
So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
Calle,

Se denna tråd:

Länk
Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
GARANTI!!!
Ki
31
Kimpo
323Ci M -98
GARANTI!!!
Ca
53
Calle_R
Soulstar,
Har du pratat med Borgs? kommer de att uppgradera din i närtid?

Tänkte prova på min men hinner inte den närmaste tiden, samt att jag har en bra bit till verkstan.

Den senaste programvaran är för övrigt 25.1.1 som kom i slutet av mars (tror jag).

/Calle
So
8
Soulstar
328i xDrive Touring -13
Calle, jag har tid 7/5. Jag utgår ifrån att jag får en uppgradering, då jag har berättat om mina problem. Tack för infon om senaste versionen.

Jag återkommer efter det.

Mvh

/S
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har ingen "dip" i varvtalet på min 325á tillvekad i maj 2006.
Drar jämt hela vägen och vid 4000-4500 varv så ökar effekten markant som väntat och riktigt "gott" :-)
Det är det som det skall men som ni vet fanns eller finns det kvar andra problem nämy i annan tråd!

"Always a driving machine"
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.