|
|
|
|---|---|
|
Hejsan på er :) Nu har det uppdagats ett litet problem som turligt nog hänt med min brors bil. En E36 -98 vars bakhjul har slutat fungera på ett tillfredsställande sätt. Det började vid ett fartgupp då det small till och nu låter bakhjulet riktigt illa. Vid minsta rörelse så låter det som grus som rasslar runt i vänster bakhjul plus att däcket rullar inte utan mer rör sig i etapper (dvs man försöker backa och hjulet rör sig när man backat tillräckligt mycket och sen tar det en stund innan nästa uppbyggd sträcka har uppnåtts och det är dags för nästa flytt :) Inte för att det är speciellt roligt att detta har hänt men... Sökte lite på forumet och hittade inlägg där det fanns missljud som uppstod vid en viss hastighet (t.ex 70 km/h) men detta ljud uppstår vid minsta rörelse. Så min fråga till er är...vad har slutat fungera och vad behövs bytas. Jag har gjort mina gissningar men eftersom jag som lekman i kunskapen om bilmeckandet inte kan göra några större kvalificerade gissningar så skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande utav eran kunskap i ämnet :) Tack på förhand :) | |
|
sitter hjulet fast? alltså om du hissar upp bilen i luften och tar tag klockan 12 och 6, resp. 9 och 3, kan du vicka på hjulet i ngn riktning då? tycker det låter lite som att hjullagret har gått i bitar och ligger och för oväsen... MVH Johan K |
|
|
Jag tippar på att handbromsmekanismen har havererat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
svintoleffe |
Jag tycker omchså att det lutar åt hjullagret, för jag tycker är det handbromsen som har kastat in handsken, då hackar inte hjulet, utan då låter det bara rejält illa, med skrapade ljud. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Hehe...liten uppdatering... Kollade på det i morse och skruvade bort hjulet...se till min förvåning så hade en grymt stor sten (ung. storleken av ett mindre frukostägg) kilat fast sig mellan hjul och bromsok... Så den ramlade ut och sen var det bara skruva på däcket igen och nu så låter det inget längre... Turligt nog var detta ett billigt fel att reparera :) Dock var stenen lite i största laget för att bara "råkat" hamna där och kilat fast sig av sig själv men...problemet har löst sig iaf... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.