|
|
|
|---|---|
|
Sitter nu och funderar på om man ska ställa av bilen under vintern och ta och köpa sig en billig bil i stället som man åka runt i saltet med. 5-an är ju helt rostfri och skulle gärna vilja behålla den så. Eller klarar dom sig bra om man tvättar den regelbundet? sen har ju kallstarterna sin inverkan på motorn också... Va tycker ni man ska göra? Om de skulle bli vintern me beemern så kommer de bli ett inköp utav motorvärmare i alla fall... | |
|
Klart det sliter mer på bilen om man använder den på vintern. Men min erfarenhet är att dom klarar sig ganska bra undan rosten om man tvättar en gång i veckan under vintern. Det var 26 månader sen jag lagade ytrost på min senast. O nu har jag gått över den igen. Det tycker jag är Okej i alla fall. |
|
|
Ganska betydelsefullt är ju också förvaringen om man använder bilen på vintern. Utomhusparkering eller kallgarage är att föredra, varmgarage är naturligtvis bekvämt men knappast bra för bilen. Jag tycker man ska använda bilar även på vintern, om det inte är en "riktig" sportbil eller unik samlarbil förstås. Håller man bara den välvaxad och spolar av bilen och håller hjulhus skärmkanter och underredet så saltfritt det går så är merslitaget så litet att det knappast motiverar att skumpa omkring i en sämre vinterbil istället för den fina bekväma bilen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Rostar den lättare om man har den i varmgarage? efter ha vart ute i kylan med den... Nu blev man nästan lite kluven om man ska köra med bilen under vintern...men ändå vore de kul å ha en lite "sämre" bil som man kan leka lite mera med i halkan sen :) Hur är rostskyddet på 90-talarna igentligen? För på 80-talarna är den ju sådär,tar en tid innan de börjar för att sedan smälla till ganska fort när de väl kommer... |
|
|
Det är inte mycket bättre på 90-talarna tyvärr. |
|
|
Haas: Ja, växlande temperaturer och smältande saltblandning är inte alls bra för bilen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Trodde väl de,att rostskyddet inte är de bästa på 90-talarna...Bmw i huvetaget verkar ha problem med rost,nya som gammla... Vad beror de på? är ju en rätt dyr bil,tycker man att dom även borde ha ett bra rostskydd... |
|
| Miljövänliga färg/lack(?) är väll en av anledningarna! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.