|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Ställer jag in 21 grader på kliman och AUTO i bilen och det på det blåa fältet i mittutblåsen så måste jag ändå sänka den till 18 grader när det e 28 grader utomhus och solen står på. Känns inte som den klarar av att hålla inställd temp alla gånger.Samma var det på min E39:a. Man ska väl inte behöva gå ner/upp i temp. AC:en kyler bra så det inget fel på den.Någon annan som upplrever liknande? Någon som klarar hålla samma temp året om utan att röra kliman? MVH njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Är det varmt ute så har jag aldrig tempen inställd på 21. Brukar ha på 18 grader, 20 på kvällarna. Kliman i min E90 är verkligen bra och den håller temperaturen bra oavsett yttertemperatur. I mina tidigare bilar har jag ibland haft samma problem som dig. No More Limits! |
|
| jag har motsatt problem, min ac har aldrig varit använd av tidigare ägare! så när jag köpte min e36 tycker jag den varit för effektiv!!! att då man aktiverat ac kompressorn blåste den för mycket kallluft i autoläget! men efter att ha plockat isär ac'n fann jag att den var igensatt av damm (sensorn), efter det funkade den som vanligt igen! detta beror på att det är en fläkt som drar in luft till sensorn hela tiden! så de klart efter ett par år av sugande är den igensatt! märkte direkt att hela acc'n fungerade mycket smidigare efter det! | |
Njuren |
Där ser man! Enligt instruktionsboken så ska kliman hålla samma temperatur i kupen oavsett yttertemeperatur, verkar som det bara är en fantasi.Kan inte tänka mig att spanjorer tex har 21 grader på kliman, utan säkerligen 16 grader....Meingen med Automatisk klimatanlägning är ju att man inte ska behöva höja och sänka temperaturen som på en manuell AC?Någon som har någon aning om vad solsensor betyder förresten? Mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Har min inställd på 22 grader jämnt och funkar fint. mvh 528:Länk |
|
|
Min mamma säger åt mig att jag ska ha den inställd på 22 grader hela tiden annars så kan jag dö om jag har den på 16 grader och går ut från bilen och det är 25 grader varmt :))))) Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
Njuren |
Haha drago =) Som min tjej ungefär, "ha den på minst 21 grader annnars blir vi förkylda" ;-) Ja tror det e från person till person faktiskt. Dutta klarar sig ju ganska bra med sina 22 grader, som idag när det var 28 grader i malmö (enligt datorn) så ställde ja in kliman på 18.Etter en kvart frös tjejen och jag fick höja till 21 men då svettades jag och hon mådde bra.Jag e lättsvettad , blir lätt varm av mig. Alltis gnäll på kliman när vi åker ihop. Därför har jag besluatat mig för att köpa en mindre filt och ha i bilen så hon inte fryser om ja vill ha 18 grader på kliman.Det var bättre när ja hade Golfen,då fanns inga val förutom veva ner =) BMW - i nöd och lust? |
|
På min toyota funkar det mycket bättre än på bmw för den har också en extra sensor som känner stålvärmen från solen och kombinerar detta med innertempgivaren. Det gör att man aldrig behöver behöve justera. Kör man tex ut från skuggan i gassande sol känner man att ac ger lite extra kyla så länge det strålar in. |
|
Njuren |
Det lät ju bra BMW_MAN, typ det man efterlyser när man kommer in i solen från skuggan.´med sin egen bil BMW - i nöd och lust? |
|
Kör alltid 19 grader i båda bilarna (BMW 328 och Saab 9-5). Behöver aldrig ändra nåt. Nån som frågade hur spanjorerna gör. Jag kan säga hur jag gör när jag e i Spanien. Jo jag har kliman på 19 grader. Jag rör aldrig kliman. För mig är 19grader den ultimata tempen året om. Kliman sköter ju sig själv om den e frisk. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
Njuren |
En sak e säker : Jag får nog se om min presentation om man jämför med Herr gaspedal =) BMW - i nöd och lust? |
| Kapciteten är det inget fel på, men regleringen av temperaturen lämnar lite i övrigt att önska. Det gäller just solinstrålningen som någon tog upp ovan. När solen strålar in genom rutorna borde temperaturen automatiskt sänkas för att kompensera för solstrålningen, men detta görs i alla fall inte i tillräcklig grad för min smak. | |
| E36 har automatisk ljusreglering av display på acc'n, kan den vara kopplad som ljussensor att den reglerar kall/varm luft i acc'n om det är ljust/mörkt i kupen? eller bara för belysning av display? tänkte vissa bilar har väl sensor för att känna av om solen lyser på i kupén? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.