|
|
|
|---|---|
Njuren |
Har BMW tillverkat en motor utan kamaxel med elektroniska ventiler? Vad gör det flör skillnad isf? BMW - i nöd och lust? |
|
Länk Mvh |
|
|
BMW gjorde en experimentmotor med elektromagneter som styrde vetilerna för ett antal år sedan. Fördelen med en sådan vore att man hela tiden kunde få så snål eller ruppig spis man ville då kamaxlarnas profil skulle kunna ändras med bara programvara i realtid. Bye bye till trimkammar! Samma motor hade ett "smart" svänghjul som agerade startmotor vid start och sedan övergick till att vara generator. Mycket fiffigt. Men om detta någonsin kommer i produktion vet jag inte. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Elektroniska ventiler drar ruggit med ström och man behöver ett 48 V system för att försörja ett dylikt. Ett kort strömavbrott skulle ju också ge ventilsallad. Så det är en bit kvar |
|
Njuren |
rob_tj : varför finns det en kamkedja på min bil om ventilerna styrs med el? BMW - i nöd och lust? |
Njuren |
Magnu_M : Min farsa e jävlit inne på motorer och snacka nyss om exakt samma sak som du sa,Möjligen att Konnesegget skulle börja med det. BMW - i nöd och lust? |
|
Valvetronic är inte elektroniska ventiler utan ett mellanting. Själva lyftet drivs med kedja/kamaxel Sen justerar du lyfthöjden med valvetronic motor och tider med dubbelvanos. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.