AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.749

Krock med ett rådjur

Hejsan!

Igår på en 70-väg här ute i Åkersberga så träffade jag på 3 st rådjur med Porsche 911an. Det var öppet omkring vägen och strax efter ett krön ser jag 1 och sedan 2 till rådjur. Alla springer över vägen och jag kommer med låsta hjul. Det sista rådjuret stannar upp när mina lyktor är rakt mot stackarn. Pang säger det om kofångaren fram och sedan så ser jag inte djuret något mer. Kollar i backspegeln men rådjuret är borta... Vänder med bilen och kör tillbaks. Stannar för att kolla i diket men inget. Han måste ha slungats åt sidan när jag körde på honom och sedan försvunnit ut på åkern. Ringer 112 för att rapportera. Sedan åker jag till närmast mack för att inspektera bilen. Till min förvåning så har jag inte hittat någon skada alls på bilen...??? Har kollat både vid macken igår och i dagsljus idag. Inga bucklor eller spräckta ljus. Jag kände aldrig att jag körde över honom med däcken så det som förmodligen hände var att jag tryckte till honom med kofångaren längst ut på vänster sida och så flög han ut mot diket.

Är det vanligt att det inte händer något med bilen när man träffat ett rådjur? Var säker på att något pajat på bilen, men som sagt så kan jag inte se något alls som hänt. Måste haft en sabla tur helt enkelt. Ni kanske kan berätta om ni vart med om något liknande. Vore tacksam för svar.

Tack på förhand!

Mvh Tobias
Vad som sker vid kollision med rådjur är väldigt olika. Jag satt som passagerare i en Audi A4 när vi smällde ett rådjur (c:a 60 km/h, kompisen hann bromsa ner såpass från c:a 90). Det tog precis på kanten av skärmen/strålkastaren vänster fram. Rådjuret över till andra sidan vägen, ner i diket och god natt. Inga skador alls på bilen.

Sen har jag en kompis som satte ett rådjur i rätt i fronten i 70 km/h (vet dock inte vad för bil han hade). Det blev bogsering raka vägen till skroten.

Det hänger väl på vad för bil man har, vilket fart man har, var man träffar osv osv...

PS. När man ska anmäla viltolycka till polisen kan man ringa polisen direkt (så behöver man inte fresta på 112 i onödan). Polisens nya telefonnummer är 11414. Du blir kopplad till närmsta polismyndighet. Fungerar från alla telefoner i Sverige (=ej riktnummer utan bara 11414). Detta nummer är för allt som inte är livshotande akut, eller pågående brott. Då är det naturligtvis fortf. 112 som gäller.
traum:
Det där nummret ska helt klart programmeras in i telefonen!

///Micke
Touringklubben: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tobias 320i-94: 911:an är ju känd som en otroligt robust bil! :)
Tackar för svar grabbar :) Känns bättre!

Stavros: Jo den e stenhård fram, så jag antar att det hjälpte lite iallafall :)

Mvh Tobias
Klippte ett rådjur i ca 100 km/h.
Såg aldrig djuret innan det var över.
Inte ett märke på bilen.
Cadillac 1960,hehe rejäla plåtkofångare!
OT: Tobias, vad är det för en 911 du har?

/ Mvh Joakim

Länk
ufo: Det är en Porsche 930 -86 m.a.o. 3.3 liters boxer 6:a med Turbo, 4-petad låda :) Vit med rött skinn, sv-såld 11600mil på mätaren och i riktigt fint skick. Om du vill så kan jag ju maila lite bilder till dig :)

Mvh Tobias
Låter cool! Maila gärna!

/ Mvh Joakim

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tobias maila bilderna till mig också.... gillar verkligen 911an.

Kör man på rådjurets bakdel så slungas rådjuret runt och bort från bilen.... blir mindre skador på bilen, vet dock inte hur det blir med stackars rådjuret.

Det är iaf vad jag har snappat upp från min sambos körkortsteori-videoband.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tobias! Skönt att bilen och du är oskadd , så fint skick som den är i :)
Höll själv på att klippa en riktigt stor älgtjur förra veckan..*puh*

///Foppa
Skönt att bilen klarade sig, tråkigt öde annars. Vit 80-tals 911 är klockrent.
Släng över lite bilder till mig också om du har lust, email i profilen :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.