AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.557

Skrammel från bakvagn.HJÄLP!

Mi
3
Mickolle
Bmw 325 coupè -93
Hallå. Har fått ett mystiskt ljud bak från bilen. det skrammlar när jag åker i gupp och liknade grejer. Man kan jämföra ljudet med ett skrammlande avgassystem, men det är inte det, i det här fallet. är det nån som har haft liknade fel på sin bil, så vore jag väldigt tacksam om ni har nå tips.
Hej jo jag hade det och på min var det de främre länkarmsbussningarna bak... låter det som om det dunkar i golvet ungefrä under förarstolen .. så kan det var dom som behöver bytas

Bimmer
Mi
3
Mickolle
Bmw 325 coupè -93
Hallå . nej så låter det inte det är många snabba "klonkar" och man hör det inte inne i bilen man hör det bara utåt, låter typ som att det skulle vara en plåt som ligger och skallrar !
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Kan mycket väl vara plåtar som skramlar i katten. Har själv det felet. Störande som faen, ska ta och fixa det nån helg.

Lyft upp bilen och knacka lite försiktigt på katten så får du reda på om det är felet.

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
Mi
3
Mickolle
Bmw 325 coupè -93
Hallå. okej det ska jag kolla.. kan kanske vara det! tack för hjälpen!
Mickolle:
Kan även vara värmeskölden/plåten som släppt från sina fästen och ligger och studsar/vibrerar mot avgassystemet! Det sitter mellan avgassystemet och chassi :) ochkan pga galvaniska fenomen släppa från bultarna.

Mvh
Stephan
Ge
4
Gencer
e46 318i -04
Jag har oxå samma problem. Skrammel från bakvagn. Låter som bromssköldar bak som knasar eller någon värmeplåt. När man sparkar på däcket så hör man det ljudet, har inte hunnit kolla vad det kan vara återkommer om jag finner något.
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Ett inlägg från en Z-galning..
Min bil skramlar oxå över gupp och ojämnheter.
Tipset var att testa och dra handbromsen ett snäpp när du hör skrammlet.
Upphör de då så är de bromsbeläggen bak.
Jag ska byta mina så snart tid infinner sig.
..och glöm inte.. om det är detta som är problemet, så är skrikplattor/dämpare att rekomendera.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
På semestern förra sommaren uppenbarade sig ett metalliskt klapprande på min bil som jag inte kunde hitta orsaken till själv. I Lübeck svängde jag in till BMW där en slips&rock-prydd verkstadschef provkörde bilen ca 5 minuter och sedan gick ur och pekade på bromsoket vänster fram. "Clipet" saknades. Kostade typ 19 SEK och inget tog dom för felsökningen heller. Bra service!
Konstruktionen är hur som helst likadan på en E36 så det kan väl vara värt att kolla iaf.
nr 7 på länken här:
Länk
Visa användare
30
Kocke
525d E61 -08
Hej. Jag har ironiskt nog också någonting som klonkar/skramlar från bakvagnen, fast jag har lyckats lokalisera det tror jag. Ljudet kommer ifrån det högra hjulhuset.
Efter att ha läst inne på Gör-det-själv/Mekartips verkade det som att det var det övre stötdämparfästet som var slitet. En annan hade beskrivit problemet han hade haft och det liknade mitt väldigt mycket, så jag köpte ett nytt sånt fäste på mekonomen för 112 kr, men tyvärr fanns ljudet fortfarande kvar efter bytet...
Så jag lyfte upp bilen och tog bort höger bakdäck och den bakre kåpan i hjulhuset.. och där finner jag en liten svart box precis ovanför tankslangen från tanklocket. Bankar man på den låter det som att det är något inuti den som är löst, men det verkar ändå bara vara en svart behållare av något slag, med en slang tillkopplad till den.
Finns det någon som vet vad det är för behållare, vad den används till?

//Kocke
Ge
4
Gencer
e46 318i -04
Tja allihop.

Kolla först med bromsbeläggen. På min var det så att beläggen som sitter på satt som det skulle men satt inte fast i hållaren och det skapade ett skramlande ljud vid gupp och kullerstenar. Kolla det innan ni ger er på något större...
Ge
4
Gencer
e46 318i -04
Den svarta boxen kan vara till slitage varnaren som går till höger bakbroms... Följ kabeln från den och kolla om den går till beläggen.
Visa användare
30
Kocke
525d E61 -08
Det ska jag kolla, om det är slitagevarnaren, nästa gång jag hissar upp bilen.. Men det ser mer ut som en vätskebehållare av något slag, men det är värt att kolla upp det!
Bilen har stått stilla ett tag innan jag köpte den, så bromsarna är inte så bra. Ska byta skivor/belägg både fram och bak i vilket fall, för ajg har kollat bromsarna och de sitter fast som de ska, men de är slitna väldigt ojämnt.

Var på en bilverkstad nu nyss. Ska lämna in den där för service II + 4-hjulsinställning! =)

//Kocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.