AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.194

Reimport, farhågor?!

Hej!

Har köpt ett antal bilar i Tyskland, men bilen som nu står på tur är en sk "reimport" från Italien. Enligt säljaren har han köpt den på BMW Niederlassung i Milano, och alla papper finns.

Finns det några farhågor med reimport bilar? Bilen har numera tyska brief!

Mvh Fredrik
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Se även till att den varit i trafik. Dvs...har en ägare i briefet, annars kan du åka på tråkigheter senare, eftersom "handlaren" kommer vilja sätta dig som ägare i briefet och sedan på export.
Hej!

Men kan inte jag åka med ett tomt Brief hem och ta det till bilprovningen?! Eller måste det vara ngn ägare i Tyskland?

mvh
under första samtalet till handlaren berättade jag hur det låg till och då sa han inget om att jag skulle bli ägare i briefet! Ska ringa honom imorgon igen.

Tacksam för hjälp!

mvh
Jo visst kan du det MEN du får aldrig bilen godkänd utan det italienska regbeviset i ORGINAL vilket finns hos den lokala tyska myndighet där bilen har förregistrerats och det släpper dom INTE ifrån sig utan endast vidinmerade kopior med en massa fina stämplas men det godkänner inte VV/ASB så se till att bilen har en registrerad ägare( person) i tyskland som är införd i breifet arras blir det krånligt värre

DJ power tog in en MB 320T med just detta problem det tog 8 månader innan VV tillslut släpte igenom bilen på nåder då VV/ASB bevisligen lämnat felaktiga upplysningar till honom innan importen...( allt för att mörka ett ev. tjänstefel..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hej!

Så jag måste se till att handlaren ordnar en ägare i Tyskland/eintrag in Brief så annars kan jag mer eller mindre inte köpa bilen, är det rätt förstått?!

mvh
DJ
29
DJ Power
Snart en 318i Cab-91
XC70 D5-08 tvångsbil
MB A 170CDI -99
Se för guds skull att bilen är registrerad och TAGEN I BRUK i tyskland efter reimporten. Det tog mig SEX månader av elände och krångel och övertalning av vägvärk och andra för att få den i trafik i Sverige. Det som är den springande punkten är att Sverige och tyskland tolkar EUs bestämmelse om registrering olika. I Tyskland får du ut regbeviset( Fahrzeugs briefet) när bilen är reg besiktad. Det är då ok att sälja den i tyskland då regstreringsskyltarna är personliga i detta land. I sverige är inte bilen registrerad förräns den har fått ett regstreingsnummer som hör ihop med chassienumret, Är ni med nu? Detta gör att det blir strul för många, bland dom jag som köper en reimport med tysk brief utan reg nummer i breifet. Så se till att du regstrerar bilen på en tysk i tyskland innan du köper bilen det går att regga bilen ena dagen och sälja den nästa dag till Dig. Det är ett helt OK förfarande. Jag har hört om sk halvtimmesregistreringar. Så bered dig på en dag extra i Tyskland. Vill inte handlaren hjälpa dig med detta KÖP EN ANNAN BIL för då ligger det garanterat en hund begraven i affären. Vill du min dagbok över krånglet så skicka mail till privata delen på forumet.

Hej!

Tack för tipsen, ska ringa handlaren lite senare idag och se vad han har och säga, återkommer med fortsättningen.

mvh
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Bologna: handlaren kan ställa på den, och av den på 5 minuter. Du behöver inte vänta en dag. Har själv gjort det. Som sagt, var noga med att den varit reggad, dvs namn på en ägare/firma i briefet, då får den aut. ett reg.nr. Annars går det inte att reg.bes i sverige. De ital. papprerna behöver du ej.

Lycka till!
Hej!

Har precis talat med säljaren och han erbjöd sig att registrera bilen på hans firma så att den får ett regnummer. Han kände visst tlll problemet som finns, vilket kändes bra. Så nu ska jag gå vidare med det hela, får fax på service bok osv. Men tänker kräva fax på brief innan jag åker dit, känns ändå bäst så.

I övrigt ska det inte vara några skilnnader bara för att det är en reimport?!

Tack för all hjälp så här långt

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.