|
|
|
|---|---|
Donk |
Har lite funderingar över hur mycket en 316 skall dra egentligen. I min instruktionsbok stod det "uppgift saknas" och på modellguiden här på forumet stod det 0,77 l/mil. Gäller de siffrorna blandad körning? Har endast tankat min bil ett fåtal gånger hittils och första gången mätte jag upp 0,89 l/mil, normal körning, oftast 3-mils turer, Malmö-Lund, med ca 25% stadskörning och resten motorväg, vinterdäck och utan motorvärmare. Tyckte själv det var lite mycket och blev än mer förvånad när jag tankade efter att bilen varit inne på insp 1 service , då drog den 1,02 l/mil. Observera att det var exakt samma körsträcka och körsätt. Samma sträcka körde jag även med min förra bil, Honda Accord 2.0 , och den drog precis under litern. Min 316 borde ju dra mindre! Är inte det för mycket för den här bilen? Någon annan som också har en 316 som man kan jämföra med? Tack på förhand |
|
Tjena Min har jag heller inte haft så länge men jag körde 80 mil landsväg i 100-130 och då drog den ca 0.7. När jag kör nu med vinterdäck och nästan bara inne i stan mindre än 4km per gång så ligger den på Ca litern. Jag tror att man kan räkna med ca 0.7-0.8 om man kör vettiga sträckor och inte för fort... men då är ju min en gammal 91:a. //John |
|
Donk |
Verkar som de flesta vanliga bilar hamnar runt litern om man kör mycket i stan, särskilt nu på vintern. Ska köra en långsträcka till helgen och se vad den drar då. Tack iallfall Om det är fler som har erfarenheter av bilmodellen får ni gärna dela med er! |
|
Min syster har en 316 -94 som jag har haft på ett par långturer. Nu senast upp till vinterrallyt i Värmland. Jag ligger konstant 30 km över gränsen och givetvis så gasade man lite mer då och då. Tankade dock innan, dvs hade bara kört "landsvägskörning" och den hade då förbrukat lite över 0.9. Tycker också det är lite mycket faktiskt. Samtidigt så gasar man ju nästan fullt så fort man ska upp i fart, vid omkörningar bl.a. DieselPOWER |
|
|
vet ju bara att min 316 drar typ 1,5 -2 liter milen.. men så gasar väl ja lite oxå.. =) MM Spider 17" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.