AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.207

Tips på bra invändig antenn?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Behöver en bra antenn till min e30 för invändig montering. Vet att det är svårare att få till bra mottagning när antennen inte sitter utanpå karossen. Frågan är om det är någon som har något tips på en bra sådan antenn?

Hade i min förra e30 en liten antenn med inbyggd signalförstärkare som jag monterade enligt anvisningar innanför framrutan. Mottagningen med den blev nästan ok, ibland försvann mottagningen någon sekund. Plus att mer avlägsna sändare inte gick att ta in. Skulle gärna vilja ha tag i någon bättre variant!!

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Du har samma problem som mej, letar också efter någon antenn som inte är för utomvärtes montering!

Har sett att DanMobility har nåt som kanske kan vara till hjälp.
Sen huvida DanMobilitys grejer är något att satsa på kan ju diskuteras :P

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Länk

Mvh Björn
Tror balmgren skämtar med oss...)
Man kan göra en rätt bra lösning på egen hand för nästan ingen peng alls på följande sätt: Skaffa ett par meter mycket tunn koppartråd, t.ex genom att skala en vanlig kabel och ta ut ett par kardeler. Tag två 80cm-längder vanlig transparent kontorstejp, smalaste modellen, alt smal svart tejp typ pinstrip eller liknande. Spänn ut två st 80cm längder och fäst koppartråden på klibbsidan av varje tejp, tag hjälp av en medhjälpare för att hålla tejpen sträckt osv. Koppartrådarna skall vara några mm kortare än tejpen i ytterdelarna men lite längre i andra änden och sticka utanför tejpen.
Sen fäster man tejpen med de utstickande trådarna lämpligen framför backspegeln med nån cm lucka och trycker fast de båda längderna längs rutans kant utåt sidorna och följer rutans böjning neråt osv.
Nu till kruxet: Koaxkabeln till stereon skall nu kopplas till de båda utstickande ändarna framför backspegeln, skärmen till ena tråden och mittledaren till den andra. Lämpligast är att löda skarvarna och dölja skarven med ett stycke svart tejp, se till att trådarna inte kortsluts mot varandra osv. Nu dras kabeln på lämpligt sätt ner till stereon, oftast lättast genom att tryckas in under listen eller innertakets kant osv.
Vips har man en utmärkt antenn i form av en halvvågsdipol som funkar minst lika bra som alla mumbo-jumbo antenner som säljs i butikerna för dyra slantar.
Obs att en del rutor har solskydd i form av metallisering i glaset som tar ner effekten mer eller mindre för antenner som dessa (gäller alla former av antenner på insidan av glaset). Den svarta maskeringen av plastfilm som finns i kanten på många rutor hindrar dock inte radiosignaler alls.

FP
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Lyfter denna tråden igen!

Någon som har tips på en antenn för montering på insidan av bilen?
Kosta vad det kosta vill men jag vill inte bara spela mina uttjatade skivor :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.