|
|
|
|---|---|
|
...på 320d-01, e46 - hur går det till? Vilken olja rekommenderas? Hur ofta ska man fundera på att byta? Finns det andra oljor förutom motoroljan och ovanstående man bör byta emellanåt? /T | |
| Jag har aldrig gjort det på en E46, men ett tips är att du försäkrar dig om att påfyllningspluggen kan lossas och att du kan komma åt att fylla på olja, innan du tappar ut den gamla. Det är rätt försmädligt att bli stående utan olja i lådan. Jag vet inte om påfyllningsöppningen sitter besvärligt till på E46, bäst att undersöka det innan man tappar ur oljan. | |
| Lyfter tråden lite - ingen som känner sig manad att svara på detta? | |
|
E46 har "livstidsolja" i båda växellåda och bakaxel, men det är väl inte fel att byta iaf. Vilken olja du ska ha kan dom berätta där du köper oljan, exempelvis på BMW el Mekonomen. Själva bytet är inte så knepigt, vet inte var påfyllnadshålet sitter på växellådan men med en sk "tryckpump med slang" (ser ut som en fettspruta med en plastslang) går det säkert att komma åt. Jag hällde i en Red Line olja i växellådan på min förra bil (535 -90), funkar säkert till lådan i din bil också. Ska tydligen göra låda mer lättväxlad. Men som sagt, fråga på stället du handlar så får du rätt. |
|
|
"Rätt" olja till manuell växellåda med livstidsfyllning är BMW:s specialolja, en helsyntetisk olja med namnet MTF LT-1. Den säljs bara hos BMW och kostar ca 170kr/litern, men levereras normalt sett bara på femlitersdunk. Går åt drygt en liter....har du tur kan du köpa oljan i lösvikt - ta då lite marginal (t ex 1,5 liter) för att vara på säkra sidan och kompensera eventuellt slabbande med oljan. Själv har jag gjort en manuell pump av en bensinpumpsblåsa till utombordstankar och två meter pvc-slang. Fungerar utmärkt och man pumpar tills oljan rinner ur påfyllningshålet, då är det fullt. I bakaxeln är "rätt" olja Castrols helsyntetiska oljor med beteckning: SAF XO 75W90 för bilar utan diffbroms och SAF XJ 75W120 för bilar med diffbroms. Även bakaxel skall fyllas tills det rinner ut olja - glöm inte att byta alu-brickorna som tätar pluggarna. Själv föredrar jag kopparbrickor i samma dimension, som också säljs hos BMW (satt på äldre bilarna). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Redline är finfint i växellådor! Den du ska ha heter isåfall MTL, rymd 1,2L |
|
|
Lyfter upp denna tråd för ja tänkte byta oljan i vxl.lådan...tar väl bakaxeln på samma gång tror. Men blev lite osäker nu vilken olja man igentligen,finns ju hur många olika som helst med små olika skillnander. Men visst ska en API GL-4 75w/85 olja fungera i 328:an? Men vad ska man igentligen köra på i bakaxeln? känner att ja inte har någon större kolla på detta då ja aldrig har haft behov att byta dessa oljor innan. Står ju bara "kolla me din närmsta bmw verskstad vilken olja du ska ha till just din bil" i boken också... |
|
|
Tror att aluminumpackningen på min nivåplugg på växellådan har gett med sig, det var oljespill runt skruven. VArför har man aluminium där...? DET KORRODERAR JU! Någon som vet storlek på brickor? Ersätter med koppar, och ny olja. Tips på olja, någon. Funkar Castrol SMX-S ? Någon som har tips på hur man pumpar i ny olja. HANK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.