|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Ville bara ventilera min tankar och se om ni tänker som mig, jag som sann BMW entusiast är svag för allt som har med BMW att göra. Vi har haft 5 st BMW i familjen och kvaliteten på dessa bilar har nått upp till en helt annan nivå än andra bilar vi ägt. Sportigheten och den eleganta sidan är något som man blir beundrad över, bilens linjer, vare sig om det är en gammal E24 eller en ny E65, det är något med märket som många bilar saknar t ex Hyundai, Kia, Toyota etc. Men som sagt så dräller det av BMW bilar här i Sverige. Nästan lika vanliga som Volvo etc. Känns som om det hela speciella med märket urvattnas. E38:or finns snart överallt, nu kan man nästan fundera på att om man ska slå till på en Volvo S80 2001 eller kanske en BMW 735iA 2001? Priserna på en E32 har hamnat under 20000, finns massor till salu för runt 15'-20'. När mitt intresse för E32 väcktes i början av 2003 så låg de billigaste på runt 25'. Kommer de bli helt gratis? Kommer samma sak att ske med E38:orna? Här kommer hela syftet med detta inlägg in. Jag funderar på att köpa mig en nyare BMW i början av nästa år men kan inte riktigt bestämma mig. Drömmen om en E32 är uppfylld, kändes som om det var lika bra att köpa en nu innan de är bortslumpade för alltid ( de blir ju äldre och äldre, samt någon veteranstämpel finns inte på dem). Funderar på en E38 nästa år, en 2001 med all utrustning med 21' Alpina, en sann skönhet som fortfarade har nybilskänslan kvar. BMW Niederlassung har säkert ett par 2001 E38:or på lager medans det det är fullt med sunkiga tidiga E38:or, fattar inte hur bilarna kan bli så dåliga? såg en totalrostad E38 750i som jag minns ett J.L länkade till, hur i hel*ete kan de få bilarna att bli så dåliga? 1.Länk 2.Länk 3.Länk 4.Länk 5.Länk 6.Länk Tänker de inte på bilens nybilspris? En 4 år gammal 750IL är utannonserad på powerbörsen för 155000kr, som ny kostade den från 980000kr, = ett prisras på 207500kr. Hur är detta möjligt? Funderar på att köpa en E38 för runt 250', en summa som jag märkt att de finaste E38:ora ligger på. Är detta värt eller är det nästan lika bra att satsa på en E65:a? Man vill ju gärna ha ägt en E38 som nästan ny, för att E38:an kommer gå samma öde till mötes som E32 är helt säkert. Men nu vill jag inte påpeka att ALLA E32:or är sunkiga, finns många fina, men många fler som är sunkiga... samma med E38, där ligger problemet, jag kan inte fatta hur ägarna inte kan ta hand o bilarna :S 7-seriebilar är dussinbilar idag och jag anser att många inte får den uppmärksamheten i form av vård som de är värda tycker jag. Men allt handlar om tillgång och efterfrågan antagligen, men ändå så byggs det mer VW Golf t ex än 7-serie bilar, tex för ett tag sedan så tillverkades Golf nr 1000000, 7serie bilarna tillverkades aldrig i detta antal? minns att år 1988 så tillverkades 14000 735iA, ett litet antal tycker jag men ändå så dräller det av dem, och till låga priser. Tycker ni som jag? Är det värt att satsa på en E38? Är detta ens värt att fundera över? mvh don_salvatore87 | |
|
Stavfel: Att J.L länkade till* mvh don_salvatore87 |
|
BraMotorVerkstad |
don-salvatore87, vad menar du med "att E38:an kommer gå samma öde till mötes som E32"? Jag hade liksom tänkt mig en 7xx iAL, 1999-2001 snart.... |
|
BraMotorVerkstad: Det jag menade var att då man idag kan hitta E38:or för runt 40000, så märker ni att E38:or kommer att gå mot "gratis" |
|
|
En fin bil är en fin bil oavsett om det är en Volvo S80 '01 eller en BMW E32 '89. Vem bryr sig ifall märket är vanligt? Det viktiga torde väl vara hur bra bil man får för pengarna. 250 000 kr för en E38 är grovt överpris om den inte är extremt lågmilad. Skillnaderna mellan en '01 och en '99/'00 är i princip obefintliga och "all utrustning" är lika onödigt som snudd på omöjligt att hitta. Jag satsade på en '99:a med hög utrustningsnivå (minus onödiga saker som bara är avsedda för baksätespassagerarna till att börja med) och betalade 149", skulle känna mig bra lurad om jag hade gett 101" till för i princip samma bil :) "don salvatore", vill du ha en BMW som få andra har är en E32/E38 fel väg att gå, det håller jag med om. För dem som väljer bil efter vad som är ovanligast på vägarna kan jag förstå att gamla 7-serier börjar kännas lite av. För oss som väljer bil efter bilens egna kvalitéer är 7-serier, och då särskilt E38:or, mer aktuella än någonsin! Samtidigt är ju 7-serien i allmänhet väldigt ovanlig i jämförelse med övriga 90-tals BMW. Är förra generationens M3/M5 också dussinbilar enligt dig? Dem ser man ju stup i kvarten, nästan lika ofta som E38:or. |
|
BraMotorVerkstad |
don_salvatore87, jag är framme vid ungefär samma slutsatser som du, uppemot 250 000 kr; men då nere i Tyskland hos en BMW-handlare. |
BraMotorVerkstad |
Nu har jag suttit och snurrat på www.mobile.de och där sidan för begagnade bilar. Jag valde specifikationer och fick upp en lista på en rad E38:por som passar mig på ett ungefär. Därfter prickade jag för några av dem för jämförelse. Det var lärorikt. Trots att jag hade speccat en hel del, så finns det ändå en hel del skillnader bilarna emellan. Vad jag inte förstod var: TÜV: 08/07, TÜV: 03/07, etc Bokstäverna står för deras motsvarighet till (ett enklare) test på Motormännens. Men vad står siffrorna för? |
|
TUV är tysk besiktning som är betydligt nogrannare än vad den svenska är. 0807 betyder väl helt enkelt att bilen är godkänd till månad 8 år 2007 osv. BMW CS #5139 |
|
|
Att köpa en E38 för 250.000 kr innebär att man på några år sikt kommer att göra en mycket stor ekonomisk förlust. jag skall aldrig ens tänka på det. man ser inbland 99or facelift 740 för runt 130-140.000 kr, det tycker jag är lagom nivå att lägga sig på. För Don salvatores del tror jag mer på att köpa en 850i eller någon mer "entustiastinriktad" BMW om man inte vill ha en "vanlig" bil. En 7-serie är trots sitt nypris en bruksbil för dom flesta, gjord för att rulla massor av mil. en 4-dörrars sedan är i många ögon lite för vanlig, medan kanske en stor coupe som tex. 8-serien ses som mer en entusiastbil, och därmed behandas varsammare (även om det finns risiga ex. även där) men generellt sett är skicket bättre på 8-serie bilarna jämfört med 7-serien, och även priserna högre. BMW CS #5139 |
|
|
jag funderar på 740 ia "96 som just nu ligger ute på autopower för 74000. har kollat på den och den verkar i fint skick vad tror ni om priset och årsmodellen? |
|
BraMotorVerkstad |
J.L. Tack för svar. Vad är då AU? Något liknande? Du skriver också:"Att köpa en E38 för 250.000 kr innebär att man på några år sikt kommer att göra en mycket stor ekonomisk förlust. " Vill du skriva lite om vad du tror är de större posterna i förlusten? |
|
Tror att ska man köpa en E38 för 250000 så är det nästan lika bra att lägga till 50000 och köpa en E65 istället. E65 är idag rätt så udda på de svenska vägarna, eller en Phaeton? Men så är det ju det att man gärna vill äga en E38 nån gång i livet. Och det kanske så fort som möjligt medans de nyaste bara är 4-5 år gamla. |
|
|
Här är en 2001 730d till salu, har nån varit och kikat på den? Länk ser iaf inte vidare fin ut på bilden Är bara nyfiken på bilens skick. |
|
|
En E38 för 250 000 kr är troligen bland de ekonomiskt sämsta affärer man kan göra idag. Räkna med halverat värde på HÖGST 18 månader. Som redan sagts får man en E65 för i princip samma pengar. E65 kommer att ha en betydligt mer human ekonomisk utveckling under samma period. Vill man absolut ha en E38 bör man hålla sig en bra bit under 200 000 kronor och köpa ett på alla sätt felfritt exemplar. Betänk att många bilar av de första årsmodellerna säljs för under 65 000 och att betala fyra gånger så mycket för "samma" bil fast fyra eller fem år nyare KAN aldrig bli en bra affär. |
|
BraMotorVerkstad |
Jag skrev tidgare om "E38 - en mörk läsning". Med det syftade jag på att det var så pass många fel på en så dyr bil. Å andra sidan visar bilprovningens statistik att bilen håller hög kvaltiet genom åren. Det går att få en lågmilare för 150 000 - 250 000 kronor, mycket välutrustad, då. OM nu den bilen håller måttet i minst fem utan allt för dyra reparationer så har man ju ändå åkt kungligt under den tiden. Nu har det kommit in lite "show off"-inlägg i debatten också... Men, jag vidhåller att E38 är den vackraste bilen - och då tänker jag inte på att andra ska beundra den, utan jag själv. Sen, en liten sidotråd, min Mazda 929 från 1982 är på verkstaden (sätter in ny koppling för drygt 7000 kr. Vad säger ni om det? ;-) ) Under tiden fick jag låna en årets model av den beryktade Peugeot 307. Jag msåte säga att jag är Djupt imponerad av utrustningen. Den har vad vi brukar säga "allt". Jag är en bra bit över sex fot, men sitter ytterst bekvämt. Märkligt, märkligt... |
|
Bramotorverkstad: tyvärr vet jag inte vad AU är?? kanske någon annan? de jag menar är att värdeförlusten kommer bli mkt stor om man köper en E38 för överpris (250.000 kr) Som du själv tidigare har konstaterat är efterfrågan liten på bilarna och köparna är prismedvetna. Om du köper ett sent ex. för 250.000 och brukar den i 2 år vad får du sedan när du skall sälja? 100k eller knappt det?? E38an faller ju tyvärr i pris som en gråsten i vatten tyvärr. det medför ju också att tidiga exemplar ger otroligt mycket bil för nästan inga pengar alls. och att få tag i bra exemplar är inte särskilt svårt anser jag. visst rullar det en och annan buskig, men det finns många att välja mellan och en hel del pärlor. personligen är jag väldigt nöjd med min 95a med 25000 mil på mätaren. i princip helt osliten interiör, noll rost (nyimport), allt fungerar perfekt, tv/navi mm. maskinellt helt perfekt vad jag kan förstå. Don salvatore du är välkommen att ta en titt eller provtur så skall du få se att det finns älde billiga E38 i mycket fint skick :) BMW CS #5139 |
|
|
johan: 96an för 74.000 tycker jag verkar vara sjysst om skicket är bra. mkt svårt att uttala sig om bilar utan att ha sett dom. 96an borde ju ha 4.4 liters motor+steptronic, har den även tv/navi telefon och skicket är bra anser jag inte att det är något överpris han begär, man får väl den förmodligen för 70.000 skulle jag tro. BMW CS #5139 |
|
| Glömde: AU är avgaskontroll. | |
BraMotorVerkstad |
J.L. OK, jag kanske tar i lite med 250 000. Men, då har jag å andra sidan tänkt behålla den länge (Min 929:a har jag haft i några år nu...) |
| Tack J.L för svaret. Jag tror att det är 4,4l motorn. Den är utrustad med det mesta, Lite fel med nån kall lödning i tv skärmen och dåliga dioder i färd-datorn. Kan inte ett smack om bilar så jag måste ha någon kunnig at kika på den. Tyckte jag läste någonstans att 96:an brukade ha många bekymmer??nån som vet mer? | |
|
Har nått en slutsats idag, har bestämt mig att totalt strunta i värdeminskningen, visst en E32 kan kosta 15000, men det är fortfarande en j*kla bra bil. Sen så lite nostalgi är det allt att äga en :D, stod vid bilen för 20 min sen ,hörde ett par killar diskutera "kolla den BMW.n, är det en 740? eller 750? jäklar vilken fet bil!" och där stod jag vid min GDS E32:a. Dom var intresserade och frågade en massa frågor om prestanda osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.