AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

Dimljus bak funkar inte

ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Dimljusen fram funkar men ej bak. När jag stannat och tagit ur nycklen och öppnar koffortluckan så tänds lampan till dimljuset bak på instrumentbrädan. Stänger jag luckan så slocknar lampan. Var ut och körde en sväng då märker jag att lampan till dimljus bak glöder lite svagt. Tacksam för hjälp.
Vad för bil?

ni
44
nisse03
518I Sedan-96
E34 518 Sedan 1996. Jag var ut å kolla lite nu. Jag har inget backljus heller. När jag lägger i backen så lyser lampan för dimljus bak starkt på instumentbrädan. Vid friläge så glöder bara dimljuslampan på instrumentbrädan.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla kablaget till bakluckan, det brukar nötas av vid gångjärnet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Kablaget verkar okej. Bagagebelysningen två st lampor på koffortluckan lyser svage den indre lampan lyser okej. Jag har tydligen fel på allt lyse som sitter på koffortluckan. Skall testa om jag hittar något jordfel. Någon som vet vilken färg jordkabeln har och vart den är ansluten. Som har med till allt lyse till koffortluckan att göra.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du måste lossa lindningen runt kablarna för att hitta det, det är precis där kablarna går in i karossen som de böjs som mest.
Extremt vanligt fel på E34, både sedan och touring. Vågar nästan sätta min högra hand på att det är detta felet även på din.

Jorden är alltid brun på BMW.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Låter som jordfel

ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Okej ! Går det att få tag i ett elschema någon stans. När koffortluckan är öppen så lyser inte skyltbelysningen. När jag stänger den så funkar det. Fortsätter att leta. tur att det är fint väder. Tacksam för alla råd.
ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Tack Erik W. Du hade rätt. Jag linda av tyget till kablaget vid gångjärnet på vänster sida i kofforten. Och mycke riktigt var tre kablar av. Nu har jag skarvat in ny kabel och isolerat och satt tillbaka den. Så nu lyser det som en julgran bak. Mycket tack till alla tips. Mvh nisse03.
sl
137
slhap
530Da Touring -02
tjena!!

jag har ljus problem på min e34 touring, jag har inga bakljus, backljus eller dimbakljus. skyltbelysningen fungerar dock.

jag kollade hela kabelstammen på vänster sida och alla kablar var hela, såvidare de inte gått av inuti isoleringen. jag har även funderat på om det är dålig jordning i släpkontakten men har inte kollat den än. när jag hade ett släp påkopplat för ett par veckor sedan så blinkade alla möjliga felmeddelanden i displayen. när jag tog ur kabeln så upphörde felmeddelandena.

självklart är alla lampor och säkringar kontrollerade.

no brains, no headache...

fingerspitzgefühl!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.