|
|
|
|---|---|
|
Jag har skaffat en ny hardyskiva. och för att byta den på min 525 92:a eller e34 som folk hellre vill säga ibland. Min fråga är kan jag byta den utan att ta bort avgassystemet. Den som svarar ja får gärna säga att dom gjort det själv så känner jag mig säker :) hur hårt skall man dra åt den, så hårt man kan? | |
| glömde skriva att det gäller manuell låda. | |
|
På E28 MÅ du ned med avgas iallefall.. Må skru løs lageret på midten av axel, for å få løs axel fra hardy kobling.. ---- Motorer uten turbo suger.. ;) WWW.M535T.COM |
|
| Om någon vill veta så var priset 860 kr för en hardyskiva på bmw tror det var bilcentralen i segeltorp somfarsan köpte den på. | |
|
Nyheter nyheter. Åkte in idag i gs:enför att spola bort en måsskit samt spola rent mattorna med avfettning och högtryck (ja dom vart rena). Passade på att titta lite på kardan vi växellådan där hardyskivan sitter. många säger att "den ser hel ut" det är mörk så jag ser inte så mycket men min första tanke är "har en fågel byggt ett bo här!!! Går in och lånar en lampa, lyser och ser då att hela hardyskivan är sprucken och det fattas en bit och det sticker ut en massa tygtrådar (armerat gummi) samt att det även fattas en bult för kardan mot fästet i lådan!!!! Så mitt råd till er ta kostnaden åk in till ok lyft upp ock kolla. Jag har en bild , men ser inget sätta här att bifoga filer, om någon kan tala om för mig hur man gör så skickar jag upp den så får ni se skadan. Nu undrar jag om jag lossar kardan från skivan, har man då lite spel så att det bara är att ta ner det gamla å sätta i det nya utan att lossa stödlager?? för plats runtom finns det, hur hhögt är trycket mot skivan finns det lite spel så går det. I värsta fall blir det verkstaden redan i veckan det kostar säkert 1000 kr fast jag har skivan. En fråga hur fan kan en kardanbult gänga ur sig å lossna?, klart den har ju säkert suttigt där i 26 000 mil. |
|
|
Det ska räcka att lossa stödlagret från karossen, sen ska du kunna vika ner kardanen såpass så du kan dela den och plocka väck skivan. MvH Thomas |
|
|
Nu har jag lagt upp en bild på en server. lite dålig tagen med mobilen och en ficklampa emn man ser skadan. Länk Kan säga att det skakar inte jämt men den är riktigt dålig! Så känner ni minsta vibrationer så lyft upp bilen och titta. |
|
|
Har du hunnit byta den än ?? MvH Thomas |
|
| nej, skall lämna in skiten... | |
|
Hur upplevde du skakningarna, var de vid vissa hastigheter eller kom de sporadiskt eller hela tiden ?? MvH Thomas |
|
|
Kom vid låga varv 1500 - 2000 samt i låga hastigheter 30 -50 km/h. Kan säga att den är rejält dålig, det gick att trycka bort lite med handen. |
|
|
Mmm. Har en hardyskiva liggandes som jag inte "orkat" byta än. Tänkte göra det snart för jag har oxå vibrationer, fast iofs tror jag inte att det beror på den. Men kan vara värt att byta ändå...Jag har vibrationer mest runt 40-50 och runt 100 km/h... MvH Thomas |
|
|
Jag har haft vibrationer i vspaken sedan den införskaffades för 2000 mil sedan så en har säkert varigt lite sprucken, och vibrationerna uppkom efter att farsan tryckt hårt på gasen för en omkörning, helt klart värt att byta hardyskivan. Synd bara att man måste ta ner avgassystemet på 525 för att lossa stödlagret. |
|
mani |
nog är de hardyskivan alltid,bytte den aldeles nyss tråts att jag inte såg not fel på den,nu ä vibrationerna borta,de är värt att lämna in den på verksta |
|
FIXAT!!! Dom mesta av vibrationerna försvann, man läser mycket inlägg om att limma vxlknoppen mm vid vibration. Mina vibrationer i spaken.minska avsevärt när nya skiva kom på. Man märkte förändring direkt närma la i 5:an och tryckte lätt med handenpå spaken så det åkte upp i hörnet det "tuggade" det problemet är borta. Dock har jag skrapljud från nya lagret som försvann rätt fort, har bara hört det 2 ggr, det är när man drar iväg från stillastående. Länk Hardyskivan längst ner är innan demontering observera att det fattas en kardanbult :) Kan säga att jag är förvånad att kardan inte krånglat mer eller lossnat Ser många inlägg om folk som gnäller om liknande problem, hör dock sällan att någon bytt den. Min bil har gått 26300 mil, jag tvekade inte att byta den . delar fläkrem , bultar, hardyskiva samt stödlager kostnad 2000 kr på bmw. arbete 1000 !! och då tog han ner avgasystemet och halva kardan. En mek som min kompis farsa har lämnat bilen till i flera år. Så nu går den ett tag till tills nästa problem kommer. |
|
|
Om någon vill se delen så finns den att beskåda på micro i kungens kurva i montern nere vid reservdelsdisken. |
|
|
Hehe, dendär var väl inte så farlig? Första dagen jag hade min 535i så passade jag på att köra en "smygande burnout" genom hela Mc Donalds Drive-in'en här i Eskilstuna. Då gick hardyskivan. Kändes/lät som om hela kardan skulle komma upp genom golvet i hastigheter mellan 50-70km/h vid lite gaspådrag. =) Aja, ner med avgas (som väger anmärkningsvärt mycket på en 535, det fick jag surt erfara) och lossa kardan. Att bilen kunde röra sig framåt var bara det en bedrift, för det fann knappt nånting kvar av den. Lite trådar och enstaka gummibitar. =) Hejs. Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL find out! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.