|
|
|
|---|---|
|
Var själv nere i juli och vill helt klart åka tbx igen, ngn mer som lurar på att åka ner under sensommaren? /// mstrutsen | |
|
jag å kompisen va nere i slutet av juni.... måste ner igen men av olika själ har jag inte råd att åka ner igen i år. det får bli till nästa sommar istället! mvh tobbe |
|
|
i mitten på september är vi ett gäng som åker ner, utgår i från Södra sverige. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag kommer också att vara där mitten av september. 15:e till 19:e eller något sådant. Håll utkik efter en grön Alpina E36 och kom gärna fram och säg hej. :) |
|
|
är det ngn som har en försäkring som gäller på Ringen eller kör ni som jag oförsäkrat? /// mstrutsen |
|
| Oförsäkrat? En helt vanlig helförsäkring SKA gälla på ringen. | |
|
BDrei: Th nekar ju tydligen ersättning på ringen.. /// mstrutsen |
|
| Det kan de inte göra. Turistkörningen på ringen är körning på en privat betalväg. Tyska vägtrafikförordningen gäller. Om det nu inte står något utryckligen om att körning på Nürburgring inte är tillåtet i dit försäkringsavtal. Jag har dock inte hört talas om att något svenskt försäkringsbolag skulle ha någon sådan klausul. | |
|
Noterade först nu att du syftade på Trygg Hansa. Jag förmodar att du tänker på fallet med den GT3 RS som rullade under scuderia-kursen förra året? I det fallet kan jag till viss del förstå att man vill ha det hela utrett, då det förekommer en typ av bedömning under uppkörningen då olyckan inträffade. Man vill mao ha det till att det var en tävling. Turistkörning är INTE tävling. :) |
|
|
BDrei: TH försvarar sig med att "det är under tävlingslika förhållanden eftersom banan/vägen är inhägnad" /// mstrutsen |
|
|
mstrutsen: Har själv TH. Till mig säger dom att dom alltid är ersättningskyldiga, även om det gäller körning på Nürburgring. MVH / Jacob |
|
|
Det var ju fortfarande under uppkörningen på Scuderia Hanseat som det aktuella fallet inträffade. Inte turistkörning. Det är två helt olika saker. Jämför turistkörning med en betalväg i tex Frankrike eller Italien. Det är inte "tävling eller träning inför tävling". Det är inte ens i närheten av "tävlingslika förhållanden". Scuderia Hanseat är en förarkurs på ringen som avslutas med en uppkörning där bla. spårval bedöms. Man utser tom. årets rookie, vinnare i varje grupp osv. Där kan jag förstå att TH tycker att det finns ett visst tävlingsmoment med i bilden. Man om du bara ska köra turistkörning så har FB väldigt svårt att neka dig ersättning om något skulle hända. Jag har fö egen erfarenhet av att hamna utanför det svarta på just ringen. Mitt försäkringsbolag stod för både hemtransport och reparation av bilen utan något som helst strul. |
|
|
Jacob_M3: Det är ju precis det jag försöker säga. :) När det är turistkörning så är det just turistkörning och ingenting annat. Och då gäller försäkringen. Det är tom så att din trafikförsäkring träder in och täcker reparation av skador på armcoräcket. |
|
|
Försäkringen skall gälla. Bara om det skulle finnnas något skriftligt undantag som gäller just ringen skulle det kunna bli problem. Detsamma gäller på ringen om det är en tävling man deltar i. Fallet med GT3:an är lite speciellt eftersom det handlande om en annorlunda form. FB försöker där göra gällande att det var under tävlingsliknande former. Vet ej hur det gått i det fallet. Bör utgå ersättning eftersom det råder oklarhet -anser jag iaf - och då skall villkoret tolkas till FBs nackdel. |
|
|
Vår tillbaka körkortet den 19/9 så helgen efter vore det gul att gasa lite. Bilen har sovit i 4 månader nu. Anders-M3 |
|
|
Tänk vad svårt det är med litet tangentbort och feta fingrar: Får och kul är nog bättre! Anders-M3 |
|
| AndersM3: Helgen efter (24-25/9) är det tävling (VLN) på ringen under lördagen. Öppettiderna för turistkörning är inte riktigt lika bra då. Brukar vara öppet 18:00-19:30 på lördag kväll och 8:00-19:30 på söndagen. Å andra sidan brukar det vara lite lugnare på banan under race-helgerna så det kan bli minst lika roligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.