AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.081

vad är sugtrimma

BMW_M3
tjena grabbar. vad är sugtrimma för nåt. hur gör man det eller finns det nåt företag som gör det. hur mycke skulle de kosta. och kan jag göra det på min 328 ci.e46. ha det bra
Sugtrimmning är ett uttryck när man trimmar en icke överladdad bil, dvs en bil utan turbo eller kompressor. Ej överladdade motorer kallas sugmotorer. Då motorn i din 328 är en sugmotor så är all trimmning som inte består av att turbo/komprossor konvertera din motor alltså s.k. sugmotortrimning.

____
Reach the door with a breath and a scream.
BMW_M3
vart kan man göra det vet du det. ha det bra
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
finns olika sätt att "trimma" en sugmotor... chip, sportavgas m.m.. men om de ger nån extra effekt låter jag vara osagt..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns mängder av firmor som sysslar med trimning av sugmotorer.

Seriös sugmotortrimning handlar oftast om andra kamaxlar, andra kolvar, bearbetning av toppen (optimering av insugskanaler och förbättring av förbränningsrum), lättare ventiler, extraktorgrenrör mappning av motorstyrelektroniken etc....

Ganska dyra åtgärder = grovt kan du nog räkna med en tusenlapp per vunnen hästkraft....

Enbart byte av chip, sportluftfilter och sportavgasrör ger mest placebohästar....

Här finns en del intressant att läsa från en seriös trimfirma:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BMW_M3
okej tack för svaren.n jag har sportavgassystem och sportluftfilter. men de ger väll inte så många hästar och så som du säger johan tusen lapp per häst. är för dyrt. då får jag nöja mej med 193hk så länge heheh. men chip kan det ge nåt tror ni. ha det bra grabbar
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Vill man ha riktigt hög effekt så är det ju givetvis turbo/kompressor som gäller.
Men chips,system,filter och att ha motorn riktigt optimerad med insprut/tändning är väl en bra början.
Tycker personligen att det är lite synd att "mixtra" på en så pass fin bil som du har faktiskt.
Vad Trimmning av en sugmotor är vet du ju vid det här laget.

Just real M-power
BMW_M3
tror ni att 330 insug på 328 ger nogån efekt på e36 går ju 325ans på 328. men frågan e om det går på e46.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.